Benzeen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 485

Benzeen

Tijdens het practicum op het lab van de HLO heeft iemand met benzeen staan rommelen en dit in een afvalvat gegooid en dit niet onder de zuurkast geplaatst. Het rook alsof er iets aanbrandde in het lokaal. De leraar was best pissig.

Maar hoe schadelijk is het inademen van deze concentratie geweest??? Afbeelding

Ik vind het de fout van de school dat benzeen zomaar open en bloot in de chemicaliën kast staat en dat er nog steeds ergens in een voorschrift staat dat er aangevuld moet worden met benzeen. Zo'n voorschrift moet toch allang aangepast zijn. Het is een verboden stof (arbobesluit etc.)!!!

Ik ben erg boos :D ! Zelf ben ik maar heel even in het lokaal geweest, ik stond in het lokaal ernaast, maar de deur stond wel open. De rest van de klas heeft er de hele middag in gestaan. Het enige dat ze deden om het te verhelpen was, onder de zuurkast zetten en wat ramen open. Ik vind dat het lokaal ontruimd had moeten worden voor de rest van de middag!!!!!!!

Berichten: 778

Re: Benzeen

Ik vind dat het lokaal ontruimd had moeten worden voor de rest van de middag!!!!!!!
Dus dan had je lekker vrij zeker :D

Nee hoor ff serieus zal en kan hier niet veel over zeggen omdat ik gewoonweg niet weet hoe gevaarlijk zo'n stof is, maar aan jouw reactie en manier van schrijfen (typen??) te zien zal het wel geen onschuldig stoffje zijn.

Berichten: 148

Re: Benzeen

'k was één van die mensen die de hele dag in 't lokaal was en dan hoor je opeens dat "dat rare geurtje" benzeen (kankerverwekkend [X] ) is... Kan ik toch echt niet vrolijker van worden... Stond er trouwens niet met koeienletters op dat je toestemming van de leraar nodig had om dat te gebruiken? [!]

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: Benzeen

Plotseling een verklaring voor mijn cijfer van dat tentamen van gisteren... :D

Berichten: 148

Re: Benzeen

en de mijne Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Benzeen

Nou ik ben even wat gaan kijken op het web en ik heb zo het een en ander gevonden over de stof benzeen. 8-) chemie kaart van benzeen in het engels

Als Benzeen in de lucht komt dan kan men het volgende doen. Ventileren en ramen opgooien. In dien mensen klachten krijgen. Die gene in de openlucht brengen en indien nodig medische behandeling bij een arts. Bij aanraking of het binnenkrijgen van benzeen op een andere manier gelijk arts waarschuwen en preventieve maatregelen nemen. :D

Zo te horen mankeert jullie niets en zijn er ook geen mensen onwel geworden dus de schade zal wel beperkt zijn. Natuurlijk is benzeen een kankerverwekkende stof en moet men hier niet lichtzinnig mee omgaan. Vooral contact met de stof benzeen door aanraking of binnenkrijgen in grote mate veroorzaakt een risco.

En natuurlijk is het dom dat zo iets mogelijk is. We moeten niet voor niets altijd eerst een veiligheidscursus volgen voor dat we echt serieus aan het werken mogen op een lab. Er zijn natuurlijk wel risco's in het vak en die kun je niet altijd uitsluiten en een ongeluk zit in een klein hoekje. [!] Als je maar weet hoe je er mee om moet gaan. Maar ventileren van het lab was een goede oplossing.

Trouwens ruikt dat lab van jullie niet vaker naar gekke luchtjes, deze week waren ze ook heel blij met mij ik had weer wat chloor monsters en dan kreeg je een heerlijk zwembad geurtje :twisted:

MvG Ron

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Benzeen

Trouwens hebben jullie onder de zuurkast zo'n goede ventilatie dan??? Bij ons ventileerd alleen in de zuurkast of heb ik dit nou mis??? Die afvalvatten staan ook bij ons onder de zuurkast maar er zit wel een dop op is wel zo handig. Trouwens ik heb in de zomervakantie nog met cyxlohexaan gewerkt voor de bepaling van Chloride en dat is ongeveer net zo'n troepje als benzeen. Die deden wij ook gewoon in een afvalvat in de open lucht. Geen gekke dingen gedaan of zo. Dat was ongeveer 1 ml op 20 ml en dan in een afvalvat waar nog meer verdunningen ondergaat.

Maar ze zeiden dat ik er voorzichtig mee moest zijn en vooral niet gaan morsen :D dat was niet echt handig. Dus in het bedrijfsleven gaat ook niet alles vlekkeloos. Afbeelding

MvG Ron 8-)

Berichten: 485

Re: Benzeen

Veiligheidscursus???? Die moeten ze bij ons op de HLO nog uitvinden denk ik!

Ventileren was wel een goed plan, maar ze lieten de studenten gewoon zitten. Ik vind dat ze iedereen hadden moeten wegsturen, ventileren en dan pas weer terugkomen, NIET laten doorwerken in die troep.

Het ging niet om een paar milliliter maar om een vol groot bekerglas dat stond te dampen een hele tijd! :D

Berichten: 148

Re: Benzeen

We moeten niet voor niets altijd eerst een veiligheidscursus volgen voor dat we echt serieus aan het werken mogen op een lab.


Een watte?? Nooit van gehoord...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Benzeen

Welke school zitten jullie joh??? 8-)

Dit is echt niet te geloven :twisted:

Op de hoge school drenthe zijn we verplicht een veiligheidscursus te voltooien. Dat houdt in wat te doen bij bepaalde situaties die zich in een lab kunnen voordoen. Tevens veel uitleg wat te doen bij veel gebruikte stoffen zoals sterke zuren of basen. Zeg maar een soort van CVA cursus voor de chemie.

Dus die gene die van HAVO komt wordt dus maar geacht het allemaal al te weten? Afbeelding Dacht het dus niet.

Trouwens zijn jullie wel verplicht om voor een experiment een veiligheidsaccept in de voorbereiding te zetten? Of hoeven jullie dat ook niet? :D

Maar goed dat is mij dus geleerd en dat brengt toch zo wat informatie bij die je misschien ooit nodig zal hebben. Afbeelding

MvG Ron

Berichten: 485

Re: Benzeen

Ik heb zelf leerlingen aangeleerd dat ze een veiligheidsanalyse van de te gebruiken stoffen moesten maken vantevoren, op de school waar ik werkte. Bij ons hoeft dat nooit! Belachelijk!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Benzeen

trouwens nog even terug komen op die benzeen [!]

Een vol bekerglas buiten de zuurkast houden?
Het ging niet om een paar milliliter maar om een vol groot bekerglas dat stond te dampen een hele tijd!
En niemand had het in de gaten?

kreeg je gene geen klachten dan als je er zo dicht bij zit te werken?

Stond het ook nog te koken of dat nog net niet :D

Lucht dichtheid is wel hoger als lucht dus gaat het lekker dampen als je na gaat dat aceton een luchtdichtheid heeft van 2.0. Zal inderdaad lekker hebben geroken.

Benzeen Relative vapour density (air = 1): 2.7

Acetone Relative vapour density (air = 1): 2.0

Inderdaad allemaal niet echt lekker fris en een reden om boos te zijn.

MvG Ron

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Benzeen

Echt veel onwetendheid op die school. Chemie is echt niet zonder gevaar. Je moet echt weten waar je mee bezig zijn. Risco analyses zijn gewoon standaard. En niets van overbodige luxe. En extra werk.

Goed dat je ze dat bij brengt Jantine.

MvG Ron :D

Berichten: 485

Re: Benzeen

Toen ik nog als TOA werkte heb ik steeds gehamerd op het belang van een veiligheidscursus voor leerlingen. Uiteindelijk kreeg ik m er alleen door voor de bovenbouw. Leerlingen moesten een toets afleggen en 'niet gehaald' was 'geen praktijk'. Alle stoffen die verboden zijn heb ik laten afvoeren, alle overige chemicaliën geetiketteerd en daar waar kon minder schadelijke stoffen gebruikt, proeven geschrapt of als demonstratie proef ingevoerd. Ik heb nooit ernstige ongelukken meegemaakt, alleen iemand die hexaan ging verhitten, dat vatte vlam en iemand die zonder veiligheidsbril stond te spatten met zwavelzuur en dit op zijn huid kreeg.

Verder trof ik daar destijds pikrinezuur aan dat in droge toestand explosief is en jawel het potje stond droog. Ik deksel opendraaien (terwijl het in de kast stond) bijvullen met water, dichtdraaien en laten staan, later weer bijvullen en laten afvoeren. Bij schok of stoot explodeert het. Er is pas nog de expl. opruimingsdienst ingeschakeld voor pikrinezuur op een middelbare school. :D

Verder hadden we allerlei nutteloze kwikzouten staan en kwik zelf (ook verboden), allemaal laten afvoeren. En nog wat oude rommel (ik weet niet meer wat) die in de loop van de tijd zo oud waren geworden dat ze peroxides (ook explosief) bevatten. Alles stond ook nog in gewone boekenkasten toen ik daar kwam werken, maar al heel snel kwamen er afgezogen veiligheidskasten (onder druk van de gemeente 8-) ).

Op de school waar ik daarvoor werkte was de nooduitgang geblokkeerd van het lokaal, notabene de school die veel leerlingen had die betrokken waren bij de volendamse nieuwjaarsbrand!! (Inmiddels is het wel in orde)

Op veel (middelbare) scholen is het droevig gesteld met de veiligheid, bij ons dus ook blijkt alweer.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Benzeen

Zo wat heb jij een interesante baan zeg 8-)

Ze houden je dus wel aan het werk. Kun je zien wat een verse kracht op het gebied van chemie met zo'n school kan doen. Eigenlijk moet er een keuring komen op het gebied van veiligheid. Laat maar een inspecteur de boel eens goed controleren bij de scholen. :twisted: Dan kun je zoveel mogelijk risico's uitsluiten.

Zal wel te duur wezen :twisted:

Ik zou ook wel eens een kijk je willen nemen op mijn oude school :D

MvG Ron

Reageer