alcohol

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 51

alcohol

Ik heb thuis een destilleer kolom en ik zou graag alcohol met een smaak maken. Ook heb ik al meerdere malen alcohol gemaakt,maar dan zonder smaak. Graagb zou ik dus een smaak toevoegen. Ik had gedacht om tijdens het gisten een stuk fruit(appel) erin te doen... Een goed idee?

Ik heb trouwens de volgende verhoudingen: 2l water

400g suiker

20g gist

Hoeveel appels zou ik best nemen?

Berichten: 2.746

Re: alcohol

wil je voor of na het distilleren je appels toevoegen, als je het nadien doet zal je meer de gewone appelsmaak hebben, iets appeljeneverachtigs

als je het voor het distilleren(tijdens het gisten) bijvoegd zal de alchol tijdens het distilleren maar zeer weinig smaak meegeven

de hoeveelheid kan je zelf kiezen, voor de jenever hoe krachtig je de smaak wil. je mag best veel sap gebruiken, ik heb al redelijk veel de opmerking gehad dat het niet genoeg de appelsmaak had.

Berichten: 150

Re: alcohol

Er is een heel leuk boekje, een herdruk van een boekje uit 1833, getiteld: "Handleiding of Leerboek der Likeurstokerij, naar den tweeden druk etc." het is in 1992 uitgegeven door Bas Lubberhuizen, ISBN 90 73978 07 6; ik heb hem indertijd voor fl10,- op een boekenmarkt gekocht. Het is zeker de moeite waard voor amateur-likeurstokers; het water liep me uit de mond bij het lezen.

Berichten: 2.746

Re: alcohol

gebruik je bakkersgist?, probeer eens met een of andere wijngist, dat geeft een beter smaak. gist in elke drank verantwoordelijk voor een deel van de smaak (redelijk groot deel)

er zijn al redelijk wat boeken geschreven rond dat onderwerp een beetje googlen, levert wel goede links

vb:

http://www.wijnmaken.nl/catalog/index.php?cPath=52

(vooral over wijnmaken, onderaan over dist)

Re: alcohol

Ik hebal enkele keren na de destillitatie appels erin prberen te doen,maar ik de smaak beviel me telkens niet(te weinig appelsmaak). Dus ik dacht deze keer tidens het gisten het frut erin te doen... Ik heb een tijd bakkersgist gebruikt. Maarik heb ook speciale gist en voedingszouten. Ook heb ik citroenzuren(voor de zuurtegraad natuurlijk)....

Graag tips voor ik een tweetal weken ongeduldig moet wachten.

jurggen

Re: alcohol

als je je acohol een aantal weken laat staan met je appels in (in een weckpot of dergelijke) kan je een goede smaak krijgen

als je iets voor het distilleren toevoegt zal je véél minder smaak hebben dan nadien, zeker als je met een kolom werkt

Re: alcohol

Dus ik laat best m'n twee liter suiker oplossing vergisten met 20 g gist. En daarna week ik de appels onder de vorm van pulp?

Kan hjet zijn dat je best de harde bestanddelen(pitjes etc.) moet verwijderen?

jurggen

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: alcohol

Het klinkt misschien heel stom want ik heb totaal geen verstand van dit onderwerp,

Maar kun je niet de appel in je drank purerren en dan filtreren?

Of gewoon wat appelsap toevoegen :wink:

Re: alcohol

Dat heb ik idd ook al geprobeerd,maar je zou de juiste verhouding moet zoeken De ene keer meer smaak tegenover te weinig zwakke alcoholsmaak Daarom wil ik de appelpulp later toevoegen en dit gedurende enkele wekenb almten trekken Hopelijk werkt dit

jurggen

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: alcohol

Anonymous schreef:Dat heb ik idd ook al geprobeerd,maar je zou de juiste verhouding moet zoeken De ene keer meer smaak tegenover te weinig zwakke alcoholsmaak Daarom wil ik de appelpulp later toevoegen en dit gedurende enkele wekenb almten trekken Hopelijk werkt dit

jurggen
Werkt niet. Je kan kant en klare extracten kopen van allerlei vruchten en kruiden, daarmee kan je een likeur maken. Gewoon bij je alcohol doen.

Van appelen kan je wijn maken door ze te 'prakken', wijngist, suiker en pecto-enzyme erbij (om de pectine af te breken) en dan na een paar andere processen krijg je uiteindelijk appelwijn. Recepten zijn op internet te vinden of koop een boekje om zelf wijn te maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: alcohol

Als je tijdens het destilleren de appel erin doet en je krijgt smaak, dan werkt je destillatie niet goed, dus dat moet je later toevoegen. Pas trouwens op dat je methanol en ethanol goed scheidt, anders krijg je een "Chateau Migraine"...
"You're really full of yourself, aren't you?"

"Yeah. I like that about me."

- U Turn

Re: alcohol

Ik heb znoet eens water gedestillerd om er opnieuw een beetje in te komen. Was mee een heel gedoe met die twee buizen voor watertoevoer en afgiave.

Zou ik ik de gegiste brij niet gewoon kunnen invriezen zodat het water bevriest en de ethylalcohol in vliebare vorm blijft?

jurggen

Berichten: 2.746

Re: alcohol

ik heb dat nog nooit gedaan, maar het kan wel degelijk, een beetje zoeken op het net levert wel info

'de bijbel' van alles wat met distilleren te maken heeft : www.homedistiller.org

fruit kuisen in in redelijk grote stukken in een weckpot en enkele weken laten staan levert normaal een goed resultaat, de hoeveelheid moet je maar proefondervindelijk te weten komen, samen met ervaring

Berichten: 22

Re: alcohol

als je de smaak voor destillatie toevoegt en dan begint met destilleren zal je nooit een sterke smaak krijgen. En dit omdat het nut van distilleren de verschillende componenten te scheiden is. En de twee componenten die jij wil gebruiken zijn alcohol en de smaak (meestal Flavonoïden) en deze twee vallen bij de temperatuur van het verdampen niet samen. Het beste wat je kan doen is gewoon destilleren en daarna een groot stuk fruit enkele dagen tot enkele weken laten liggen in de alcohol.

ps: om de alcohol te maken kan je best vertrekken van wijngisten (het beste nog gisten die bij de champagne bereiding worden gebruikt) neemt, en dit omdat deze geen smaak nageven of toch amper.

ps2: om een hogere concentratie van het alcohol gehalte te bekomen kun je voor een deel de bereidingswijze van jenever toepassen, daarvoor verwijs ik je door naar boeken en het Jenever museum in Hasselt.

nog veel geluk met de proefjes

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: alcohol

Ik heb thuis een destilleer kolom en ik zou graag alcohol met een smaak maken.
Even voor wie het niet weet: binnen de hele EU is het toegestaan om wijn en bier zelf thuis te maken zonder accijns te hoeven betalen, mits dit wijn en bier voor eigen gebruik is.

Destileren van alcohol houdende dranken is alleen toegestaan indien je uitgaat van alcoholische dranken waar al accijs over betaald is, bijvoorbeeld wijn uit de supermarkt.

Tussen ongeveer 1985 en 2001 was er een periode waarin destileren wel was toegestaan, simpelweg omdat er een niet gerepareerd gat in de wet zat.
β-Damascenon en maneschijn

Reageer