water ontleden d.m.v. electrolyse

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 254

water ontleden d.m.v. electrolyse

Ik wil thuis graag uit water zuurstof halen, en ik weet precies hoe dit gaat, maar ik heb 1 klein probleempje: hoe kom ik aan de stroom :D

Uit het stopcontact gaat het niet, want dit is wisselstroom, en als ik er water bij zou laten komen, zouden de stoppen dichtslaan... 8-)

Wie heeft er een ideetje?

ps: Ik weet niet of ik deze vraag gesteld zou mogen hebben, sorry als dit niet mocht...

Berichten: 337

Re: water ontleden d.m.v. electrolyse

dat hangt af van de spanning/stroomsterkte die je nodig hebt.

een regelbare transformator zou in jouw geval erg handig zijn :D

in het ideale geval heb je een transformator met de door jou gewenste U/I in- of om het huis liggen 8-)

Berichten: 254

Re: water ontleden d.m.v. electrolyse

Ik denk niet dat er een in- of om mijn huis ligt, maar zown transformator, waar kan je die kopen en hoe duur is die?

Berichten: 8

Re: water ontleden d.m.v. electrolyse

Conrad

kost wat maar heb je ook wat

Berichten: 254

Re: water ontleden d.m.v. electrolyse

Is er ook een goedkope manier? :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: water ontleden d.m.v. electrolyse

Je zou de regelbare transformator van een electrische trein of racebaan kunnen gebruiken. Wel de gelijkstroomuitgang gebruiken!

Als je een beetje handig bent met electronica (maar die indruk krijg ik niet :D ) dan zou je een oude computervoeding (kringloopwinkel) kunnen ombouwen. Niet regelbaar misschien, maar wel goedkoop.

Tenslotte, als het een eenmalig iets is kan je een batterij gebruiken. In kampeerzaken verkopen ze voor een euro of vijf grote 6 volt batterijen, die zijn heel geschikt.

Succes!
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 254

Re: water ontleden d.m.v. electrolyse

Hoeveel volt is er precies nodig om water te electrocuteren? 8-) :D

Berichten: 8

Re: water ontleden d.m.v. electrolyse

niet veel... iets in de orde van 2 volt, maar ik denk niet dat het dan erg snel gaat...

Berichten: 254

Re: water ontleden d.m.v. electrolyse

Ik heb nu een transformator van een electrische trein, maar er is 1 probleempje:

Er zit alleen of een plus, of een min op. (kun je instellen wat je wilt)

Kan je water ook electrocuteren met alleen een + of een - ?

Ps, gaat de transformator niet kapot als ik het draadje in het water doe?

Berichten: 485

Re: water ontleden d.m.v. electrolyse

Water electrocuteren?????? Ga je mond spoelen. Je kunt hooguit elektrolyse er op toepassen. Neem twee elektrodes, een 12 V spanningsbron en zet dat op aangezuurd water. Vang nu aan de ene kant H2 op en de andere kant O2.

Berichten: 254

Re: water ontleden d.m.v. electrolyse

Sorry dat ik het nie goed zei, maar ik weet wel PRECIES hoe het gaat, en les mijn vraag: Kan ik ook met alleen een + of alleen een - electrolyse toepassen?

Berichten: 485

Re: water ontleden d.m.v. electrolyse

je moet altijd een + en een - hebben, anders heb je geen gesloten systeem. Ik weet niet zo 123 aan welke kant zuurstof ontstaat en aan welke kant H2. Dat moet ik ff opzoeken.

Berichten: 254

Re: water ontleden d.m.v. electrolyse

je moet altijd een + en een - hebben, anders heb je geen gesloten systeem. Ik weet niet zo 123 aan welke kant zuurstof ontstaat en aan welke kant H2. Dat moet ik ff opzoeken.
Ik weet wel dat bij de - kant waterstof ontstaat, en bij de + kant zuurstof.

Ik heb het geprobeert, maar het werkt niet :D

Ik heb net zitten experimenteren, en als je gewoon 14 volt op water zet, komt er een blauwe ( 8-) ) schuimlaag op het water te staan. Is dit zuurstof? (omdat zuurstof in vloeibare vorm lichtblauw is)?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: water ontleden d.m.v. electrolyse

Ik heb het idee dat je met iets te ingewikkelde dingen begint...

Misschien is het een idee om je wat basiskennis van schei- en natuurkunde eigen te maken, zodat je in elk geval de basis snapt van wat je doet.

Als je een gelijkstroom (+ en -, dus) door een glas water jaagt dan zal dit uiteenvallen in waterstof en zuurstof (Ik negeer even de mogelijke nevenreacties). Aangezien waterstof en zuurstof gasvormig zijn (bij kamertemperatuur en dampkring druk) ontstaan er gasbelletjes. Deze kunnen wat schuim vormen (gebeurt ook als je met een dun rietje voorzichtig in water blaast), maar dat zal niet erg stabiel zijn.

De blauwe kleur heeft in elk geval niet met zuurstof of waterstof te maken. Beide gassen zijn kleurloos/doorzichtig. Vloeibare zuurstof ontstaat er niet, zuurstof is pas bij zeer lage temperatuur vloeibaar. Heb je misschien een blauwe beker gebruikt of een glas op een blauwe ondergrond?
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 254

Re: water ontleden d.m.v. electrolyse

Nee, gewoon een kleurloze reageerbuis, en na een tijdje kwam er blauwe schuim op, dat als je schud na de bodem zakt :D

Dat het geen vloeibare zuurstof was wist ik al, want dat is pas bij -188.191 graden celcius vloeibaar... (Maar ik dacht dat het misschien een andere reactie van zuurstof zou zijn)

Weet iemand misschien een andere manier om de waterstof en zuurstof apart op te vangen?

Reageer