[Mechanica] grafiek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 351

[Mechanica] grafiek

Ik heb een grafiek gekregen bij een opdracht en die is me niet helemaal duidelijk, het gaat om onderstaande grafiek:

Afbeelding

Het gaat om een balletje dat in een glas met water valt. Het wateroppervlak wordt als hoogte 0 beschouwt. De Yk is de gemeten waarde aan de hand van een maatlat langs de beker en Yck zijn de perspectiefvertekening gecorrigeerde waarden. (je kijkt recht op het glas met een camera, dus hebt een perspectief fout in het aflezen).

Wat ik niet helemaal snap is waar die k*dt voor staat in de x-as. Het is een plaats als functie van de tijd, waarom is het dan niet gewoon Yck in de y-as en t in de x-as?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Mechanica] grafiek

Er staat geen k*dt (k maal dt), maar k-dt.

Die k komt ook terug op je verticale as. Dus ik DENK dat die k er eigenlijk weinig mee te maken heeft. Hoe wordt die k gebruikt in de rest van de opgave? Of je op de x-as nu de tijd pakt, of de tijdstoename gerekend vanaf tijdstip 0 lijkt me er niet toe te doen. Of liep de tijd-telling al vóór de eerste meting, en is het tijdstip van de eerste foto gewoon 0 genoemd, en alles wat daarachter kwam het verschil (toename) met dat hernoemde tijdstip 0.

Op het eerste gezicht kan ik er niks zinnigers van maken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: [Mechanica] grafiek

(K) is volgens mij "gewoon" een veerconstante, in dit vraagstuk dus eigenlijk een dempingswaarde welke na (dt) het dempend vermogen van het water weer resulteert in 0.

Gebruikersavatar
Berichten: 351

Re: [Mechanica] grafiek

Het ziet er naar uit dat de tijd gestart wordt vanaf dat het balletje losgelaten wordt. Maar in dat geval kan ik die tijd toch zeker gewoon in secondes zien, ik snap alleen niet waarom ze kie k en die d erbij hebben gezet.

eigenlijk als het balletje een half uur eerder los wordt gelaten dan maakt het voor de meting toch niets uit het gaat om de tijd in seconden en de afstand die daarin afgelegd wordt.

Later moet ik uit deze tekening waarschijnlijk iets van de snelheid eruit kunnen halen en dan gaat het toch om de delta-t en de afgelegde weg.

dus ik denk dat ik die d en die k gewoon moet negeren.

maar waar zouden ze voor kunnen staan? hoe komen ze eraan denk je?

die k wordt trouwens nergens anders gebruikt.

Gebruikersavatar
Berichten: 351

Re: [Mechanica] grafiek

(K) is volgens mij  "gewoon" een veerconstante, in dit vraagstuk dus eigenlijk een dempingswaarde welke na (dt) het dempend vermogen van het water weer resulteert in 0.


Dat klinkt nog even lastig, kan me niet voorstellen dat dat het moet zijn, zoiets hebben we nog niet behandelt...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Mechanica] grafiek

Helly 1975 schreef:
(K) is volgens mij "gewoon" een veerconstante, in dit vraagstuk dus eigenlijk een dempingswaarde welke na (dt) het dempend vermogen van het water weer resulteert in 0.
Ja, die mag je even nader uitleggen a.u.b., want daar begrijp ik ook helemaal niks van.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: [Mechanica] grafiek

Ja, die mag je even nader uitleggen a.u.b., want daar begrijp ik ook helemaal niks van.
Gezien het balletje op 0,15 (Yck op in de grafiek)hoogte wordt los gelaten op tijdstip 0, en 0 de referentie hoogte is van het wateroppervlak waar je tegen aankijkt. Valt het balletje tot onder het waterniveau tot -0,05. Het balletje zakt dus even in het water en herstelt zich na demping van het water weer terug naar tot ongeveer 0. Dan kan ik er m.i. niets anders van maken dan dat K hierin de demingwaarde is van het water als functie van de tijd.

PS. Jan, er staat niet -dt maar, k maal (dt).

@TP: Wat is de vraag eigenlijk van de opdracht?.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Mechanica] grafiek

PS. Jan, er staat niet -dt maar, k maal (dt).
Ja, dat is wat Jeroen er eerst in las, maar kjik eens bij de x-as op het plaatje.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: [Mechanica] grafiek

Ja, dat is wat Jeroen er eerst in las, maar kjik eens bij de x-as op het plaatje.....


Ja, daar staat in mijn beleving gewoon een stip of te wel een "maalteken". Ik zou niet weten waarom ik een functie heb maar daar de afgeleide in de tijd van af zou willen trekken?.

Re: [Mechanica] grafiek

ik denk dat de beweging van het balletje is vastgelegd met een

goedkope camera die 15 foto´s maakt per seconde.

zodoende stelt k voor de hoeveelste foto en dt de tijd tussen twee opnamen.

ik denk dit omdat de grafiek bestaat uit losse meetpunten

Gebruikersavatar
Berichten: 351

Re: [Mechanica] grafiek

@TP: Wat is de vraag eigenlijk van de opdracht?.


Bij deze opdracht zitten de vragen er nog niet bij. Het is een overall toets waar optica en mechanica van toepassing zijn. Wij konden de opdracht downloaden van de schoolsite en op die manier voorbereiden, en zelf bedenken wat er gevraagd zou kunnen worden aan de hand van deze opdracht en opstelling. Het gaat uiteindelijk om de dichtheid van het balletje, maar er kunnen ook nog allerlei extra vragen gestelt worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 351

Re: [Mechanica] grafiek

Anonymous schreef:ik denk dat de beweging van het balletje is vastgelegd met een  

goedkope camera die 15 foto´s maakt per seconde.

zodoende stelt k voor de hoeveelste foto en dt de tijd tussen twee opnamen.  

ik denk dit omdat de grafiek bestaat uit losse meetpunten


Het is inderdaad gemaakt met een cameraatje en een filmpje van 15fps.

Re: [Mechanica] grafiek

dussz... op de x-as staat gewoon de tijd in seconden en verticaal de verplaatsing (in meters?). is hiermee de onduidelijkheid weggenomen?

Gebruikersavatar
Berichten: 351

Re: [Mechanica] grafiek

Dat kon ik er ook wel uithalen dat dat uiteindelijk gewoon de tijd was, maar ik wilde weten waarom ze het op die manier noteren.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Mechanica] grafiek

Jeroen schreef:
Het gaat uiteindelijk om de dichtheid van het balletje, maar er kunnen ook nog allerlei extra vragen gestelt worden.
Kijk ook eens op dit forum: niet dat we eruit zijn, want we komen tot de conclusie dat het niet op te lossen is.

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=14852
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer