PH

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 32

PH

jieps,

Kweet niet of er iemand goesting heeft om dit eventjes te controleren,

tijdens studeren maakte ik oefeningetje maar ik weet niet of dit juist is.

Ik kom een pH uit van 13.0103

vraag:

Bereken de pH van 0.1024 mol/l waterstofchloride (HCl)?

danku scheun

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: PH

Aangezien HCl een sterk zuur is zal deze in zijn geheel dissociëren:

HCl(s) <=> H+(aq) + Cl-(aq)

pH = -Log(0,1024) = 0,9897

Berichten: 32

Re: PH

ja juist ik wou iets te snel voorbij de oefeningen gaan en zat nog in het stramien van de vorige vraag, ja ik wist dat het eigenlijk dicht bij de nul moest liggen, ondertussen begrijp ik mijn fout.

Maar kheb nog een analooge vraag waarom ik zou weten of het correct is.

vraag:

Men lost 2.53 x 10^-3 mol benzoëzuur (C6H5COOH) op in 200.0 ml water.

Bereken de pH van de oplossing. p.s.: pKa= 4.2

ik los dit op via kwadratische vgl.

pKb= 9.8 -->Kb = 10^-9.8

10^-9.8 = x^2 / (0.01265 - x) --> x=0.000 001

pOH = 6

PH= 14-6 = 8

Ik vermoed dat dit klopt, volgens mijn redenering.

Maar moest dit helemaal naast de kwestie zijn, wilt ge dan iets explecieter uitleggen hoe je dit dan wel correct oplost

met vriendelijke groet

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: PH

ik kom toch ergens anders op uit zal het ff laten zien.

De reactie is:

C6H5COOH + H2O <=> H3O+ + C6H5COO-

Ka1 = 6.28 x 10-5

Ka=[H3O+]*[C6H5COO-]/C6H5COOH

[ C6H5COO-= [H3O+]

concentratie in mol per liter 1.27 x 10-2

[C6H5COOH]=1.27 x 10-2 - [H3O+]

Ka=[H3O+]2/1.27 x 10-2 - [H3O+]

zo is [H3O+] = wortel( 6.28 x 10-5*1.27 x 10-2)

[H3O+] = 4 x 10-4

pH= -log( 1.8 x 10-4) = 3.1

ik geloof dat dit goed is anders staat het verkeerd in mijn analytisch chemie boek :D

MvG Ron 8-)

Ps: wat een gedoe met die sup en sub hahaha

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: PH

Kleine toevoeging...

Het gaat over benzoënZUUR met een pKa van 4,2 dan kan je zelf toch wel bedenken dat een pH > 7 zeer onwaarschijnlijk is, toch ????

Berichten: 32

Re: PH

inderdaad jorim,

héhé een zuur heeft altijd een pH kleiner dan 7 :D ,

kga da nu ni meer vergeten, eerst eens nagaan of mijn wel antwoord kan,

ze hebben me dit al meermaals gezegd,kben nu gewoon iemand die niet veel nadenkt 8-)

Berichten: 32

Re: PH

even reageren op biochemiefreak,

bedank voor de mooie uitleg,alhoewel ik vermoed dat je op het einde een foutje maakte.

[H3O+] = 0.000 15 volgens mij en dan verkrijg je een pH van 3.82 die opzich mogelijk is é

Berichten: 32

Re: PH

keb nog een vraagske die beetje in dezelfde lijn ligt.

Als je een zout vb. 17 g KClO4 in 500 ml water brengt, met een pKa van -8 en je moet de pH gaan bepalen dan stel je vast dat je Kb iets zal zijn van 10^(-22)

Dan schreef ik bij mijn notas dat evenwicht ferm naar links licht en evenwicht niet optreed.

Kun je dit even uitleggen waarom je nu juist daarvan niet de pH kan bepalen

de reachtie die optreedt is normaal

ClO4- + H2O <=> HClO4 +OH-

greetz

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: PH

hij is nu aangepast zat een rekenfoutje in ja ik had de ka en M niet tussen haakjes :D

Maar hij is nu goed 8-)

MvG Ron

Berichten: 159

Re: PH

Is VISSIM geen idee?? :D

Berichten: 32

Re: PH

VISSIM??

Het is gewoon in mijn geval van mijn vorige reactie dat ik zou willen weten waarom het evenwicht ferm naar links ligt.

Kheb vlug eens vissum gezocht via google en dat zag er nogal ingewikkeld uit :D

Greetz

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: PH

VisSim is een stukje software waarmee je heel mooi grafisch kan weergeven wat er met een chemische reactie gebeurt.

Bij een zuur bijvoorbeeld kan je dan en grafiek weergeven welke vorm van de stof overheerst bij verschillende pH's of waarneer er een evenwicht is, maar je kan ook een zuur-base titratie simuleren.

Het is op zich een heel simpel programma, gewoon blokjes slepen en getalletjes invoeren, maar kan je wel meer inzicht geven in het gebeuren rondom zuren en basen (en veel meer)...

Download de gratis versie hier

Berichten: 32

Re: PH

ik weet echt niet hoe met Vissim te werken hoor, kebet gedownload enal mar pff das ni zomaar bikke balkjes aanpassen oor :D

Kun je dan gewoon niet eens uitleggen waarom in volgende geval evenwicht naar links is verschoven, ik denk adt ik daar dan meerdere zaken zal kunnen uit afleiden.

Als je 17 g KClO4 in 500 ml water brengt, met een pKa van -8 en je moet de pH gaan bepalen dan stel je vast dat je Kb iets zal zijn van 10^(-22)

Dan schreef ik bij mijn notas dat evenwicht ferm naar links licht en evenwicht niet optreed.

Kun je dit even uitleggen waarom je nu juist daarvan niet de pH kan bepalen

de reachtie die optreedt is normaal

ClO4- + H2O <=> HClO4 +OH-

Hartelijk dank.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: PH

Ik heb nog even vier dingetjes :D

1. Gebruik a.u.b. sub- en superscript!!!

2. "Men lost 2,53 x 10-3 mol benzoëzuur (C6H5COOH) op in 200.0 ml water"

Als ik 2,53 x 10-3 mol benzoëzuur oplos in 200 ml dan heb ik in één liter toch echt 5 keer zoveel zitten, 1,265 x 10-2 mol, en dus geen 5,06 x 10-4 die je krijgt als je de 2,53 x 10-3 mol benzoëzuur in 200 ml aanvult tot één liter...

3. "6,28 x 10-5 = [H3O+]2/5,06 x 10-4 - [H3O+] zo is [H3O+] = wortel( 6,28 x 10-5 * 5,06 x 10-4)"

Dit klopt dus niet. De tweede formule is op geen enkele wijze aan te passen dat H3O+ op een correcte wijze aan de andere kant van het = teken komt te staan. De enige mogelijkheid is om de eerste formule te solveren (Ti-83 benaderen)..

4. Kaliumperchloraat, KClO4, is een neutraal zout. Noch K+ noch ClO4- neemt een proton op of staat er een af in een waterige oplossing. De reactie tussen de sterke base KOH en het sterke zuur HClO4 produceert KClO4.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: PH

Als ik 2,53 x 10-3 mol benzoëzuur oplos in 200 ml dan heb ik in één liter toch echt 5 keer zoveel zitten, 1,265 x 10-2 mol, en dus geen 5,06 x 10-4 die je krijgt als je de 2,53 x 10-3 mol benzoëzuur in 200 ml aanvult tot één liter...
ja dit is wel echt dom :D niet echt de tijd er voor nemen he en niet controleren
Dit klopt dus niet. De tweede formule is op geen enkele wijze aan te passen dat H3O+ op een correcte wijze aan de andere kant van het = teken komt te staan. De enige mogelijkheid is om de eerste formule te solveren (Ti-83 benaderen)..
zo staat het in beschreven in mijn analytisch chemie boek skoog west holler 8-)

er is wel een aanname gepleegt.

MvG Ron :twisted:

Reageer