Zon projecteren door telescoop

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Berichten: 112

Zon projecteren door telescoop

Ik wou graag vragen wat nou precies oculair projectie is en hoe het nou precies moet, iemand misschien website?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Zon projecteren door telescoop

oculairprojectie kan je best vergelijken mat diaprojectie waarbij je het beekd via het oculair projecteert op de film of ccd chip

Gebruikersavatar
Berichten: 331

Re: Zon projecteren door telescoop

Zou ik de zon kunnen projecteren met mijn etx? Volgens mij heb ik ergens gelezen dat dat heel slecht is voor de telescoop....

Berichten: 112

Re: Zon projecteren door telescoop

Mjah dat heb ik ook een keer ergens gelezen dat het slecht is voor je telescoop, omdat het erg warm word, ik heb gelukkig nog een oude 70mm telescoop staan waar ik het af en toe wel mee doe, als die telescoop stuk gaat dan boeit het me toch niks.

Maar als je de zon gaat projecteren dan doe je dit op de muur of op een papiertje, en met oculair projectie van bijvoorbeeld mars dan doe je dit:

http://www.televue.com/images/Optics_Imagi...eProjection.gif

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Zon projecteren door telescoop

sky ,met jou kijker zou ik dat niet doen

er wordt teveel warmte opgevangen door uw secundaire spiegel

lenzenkijkers zijn daar het meest geschikt voor en liefst met eenvoudige oculairs

Gebruikersavatar
Berichten: 331

Re: Zon projecteren door telescoop

idd, dacht ik al. Mijn vader heeft t wel een keer gedaan toen ik er niet was. Hij heeft toen een filtertje op het occulair gelegt. Hij heeft het maar een paar minuutjes gedaan maar zou dit gevolgen hebben gehad voor de kijker? :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Zon projecteren door telescoop

niet alleen voor de kijker maar ook voor je vader

ik zal het zo stellen,dit is een truukje dat je 2x kan proberen (hint hint)

om het zeer duidelijk te stellen

met refractors kan je oculairprojectie doen

met de andere type kijkers NIET ,alleen een zonnefilter mag gebruikt worden

Gebruikersavatar
Berichten: 331

Re: Zon projecteren door telescoop

nou er zat nogal een goede filter op t occulair dus mijn vader heeft niks :wink:

Maar watvoor gevolgen kan occulair projectie door mijn kijker hebben voor mijn kijker?

Berichten: 112

Re: Zon projecteren door telescoop

Een filter bij het oculair plaatsen is altijd gevaarlijk, omdat alle warmte bij de filter bijeen komt heb je een grote kans dat deze kapot gaat. De enige goeie manier is een filter te plaatsen op je telescoop, voordat het licht je telescoop ik kan dus.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Zon projecteren door telescoop

nou er zat nogal een goede filter op t occulair dus mijn vader heeft niks  :wink:
ge mist een belangrijk punt hier ,na verloop van tijd zal de warmte ophoping te groot zijn voor de filter en zal deze barsten of zelfs springen
Maar watvoor gevolgen kan occulair projectie door mijn kijker hebben voor mijn kijker?
in jou specifiek geval zal de secundaire spiegel beschadigdt kunnen worden wederom door warmte ophoping

Gebruikersavatar
Berichten: 331

Re: Zon projecteren door telescoop

Nou die filter is niet zo erg. Maar is er iets van te merken als de secundaire spiegel is beschadigt? :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Zon projecteren door telescoop

uiteraard is daar iets van te merken

het begint bij beelddegradatie en als je veel pech hebt zou je correcotr kunnen barsten

Berichten: 56

Re: Zon projecteren door telescoop

skywatcher schreef:uiteraard is daar iets van te merken

het begint bij beelddegradatie en als je veel pech hebt zou je correcotr kunnen barsten
Tsja, een vriend met een ETX is dus iets dergelijks overkomen. Alleen al door de ETX een paar uur in de Spaanse zon te laten staan is de lijm waarmee het objectief is vastgezet aan de kijkerbuis losgeraakt en viel er bij het opbergen van de telescoop bijna uit! Advies: filters voor het objectief, NOOIT een oculairfilter gebruiken, en de telescoop niet heel de middag pal in de zon laten staan. Nu zal dit laatste rond november geen probleem meer zijn

:wink:

Berichten: 112

Re: Zon projecteren door telescoop

Zonde van de ETX...Maarre met oculairprojectie (nu weer over de webcam) is er natuurlijk een bepaalde afstand die nodig is tussen het oculair en de webcam, of zeg ik nou wat raars?

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: Zon projecteren door telescoop

chrisk schreef: 

Maarre met oculairprojectie (nu weer over de webcam) is er natuurlijk een bepaalde afstand die nodig is tussen het oculair en de webcam, of zeg ik nou wat raars?


Dat is een juiste gedachte. Het door het oculair gevormde beeld moet tenslotte op de ccd-chip vallen. Of, zoals dat vroeger ging, op het negatief van de rolfilm. Meestal wordt dat opgelost door de juiste adapter te gebruiken.
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Reageer