rendement begunstigd

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 32

rendement begunstigd

Hoi,

Ik ben voor mijn komend examen bezig met de chemische industrie te bestuderen.

Ik stel vast dat de bereiding van ammoniak in verschillende stappen gaat gebeuren wat nu minder belangrijk is maar hetgeen me wel opvalt en zou interesseren om te weten is dat bij bijna iedere stap het rendement gunstig wordt beïnvloed door een lage temperatuur en een hoge druk.

Ik vraag me nu af waarom.

Ik dacht dat die hoge druk stond omdat de reactiesnelheid dan rapper is zodat het proces sneller verloopt en dit natuurlijk goed is voor de economische kant van de zaak. Weet er iemand waarom die daling van temperatuur voor staat.

Misschien ligt dit niet in de lijn van de soort vragen jullie normaal krijgen maar ik denk dat dit wel een op te lossen vraag is voor jullie.

Hopelijk krijg ik respons

hartelijk dank,greetzz

Berichten: 115

Re: rendement begunstigd

De reactie van N2 met H2 ter vorming van NH3 is exotherm (uitleg? klik hier!), een lage temperatuur heeft dus een positieve invloed op het evenwicht (richting NH3).

Het is echter zo dat niet alleen de thermodynamica van de reactie (i.e. de ligging van het evenicht) maar ook de kinetica een rol speelt (de snelheid van vorming van NH3). Dit is heel belangrijk bij economische processen. Je mag bijvoorbeeld een reactie hebben waarvan het evenwicht voor 99% naar het product ligt, als die reactie 10 jaar duurt heb je er niet veel aan.

Dus bij de synthese van NH3 zal men de temperatuur verhogen om een snellere reactie te verkrijgen. Hierdoor zal echter het evenwicht ongunstig worden, en daarom zal men de druk verhogen om toch nog een redelijk rendement te verkrijgen.

Jorim: Sub- en superscript gebruiken aub!

Reageer