Blunders en ongelukjes

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Blunders en ongelukjes

De titel zegt het al: wat voor stommiteiten heb je wel eens begaan op het lab? En dan bedoel ik niet "ik heb carbonaat verwisseld met bicarbonaat" oid...

Ik zal een aftrapje geven.

Tijdens een 8 weken durend onderzoeksproject heb ik het eens voor elkaar gekregen om een stikstofdewar te laten stuiteren...

Ik gebruikte toen vloeibare stikstof, en die moest 1x per week weer aangevuld worden. Dat wordt vervoerd in een zogeheten dewar, zeg maar een buitenmaatse thermoskan. Die dingen waren nogal zwaar, en ik moest naar een andere verdieping om hem te vullen, dus stond hij op een karretje en gebruikte ik de lift. En toen zag ik een door werklui over de grond gelegde stroomkabel over het hoofd... het karretje bleef haken en de dewar viel op de grond. Nou is zo'n dewar dus van metaal, maar het glas aan de binnenkant is nogal breekbaar, en werd dan ook prompt getransformeerd in een regen van splinters. En alle vloeibare stikstof natuurlijk ook mee. Een stel economiestudenten die langs liepen wisten niet hoe snel ze moesten maken dat ze wegkwamen :-k , opgejaagd door de deken van verdampend N2, kennelijk denkend dat ik met sarin aan het gooien was.

Er heeft nog lange tijd een prachtige scheur in het vloerzeil gezeten door de extreme temperatuurschok. En nu zit er een prachtig nieuwe stuk zeil met een afwijkende kleur.

Mijn begeleider vond het wel mooi, hij had eindelijk goede reden om een nieuwe, kleinere en handzamere dewar te kopen. Alleen dat die dingen 500 euro kostten, was minder voor mijn schuldgevoel....
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 485

Re: Blunders en ongelukjes

Een enorme fles aceton stukgetikt tegen een randje van de kast. SPLASH, nu zit er een mooie grote vlek op het zeil hiero, tastte de berschermlaag aan, mijn handtekening!! :-k

Berichten: 148

Re: Blunders en ongelukjes

Was bij ons een gozer op 't lab die voor organisch prakticum aspirine moest synthtiseren... Toen hij dat ging 'proeven' bleek dat niet helemaal goed was gelukt, hij ging ter plaatse van z'n stokkie...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Blunders en ongelukjes

bij mij op het lab he ik een keer gezien dat iemand koningswater geen verwarmen en dat buiten de zuurkast :-k

Ik heb wel een keer van die grote buizen vernield door te gaan haasten en buizen in koud water te doen als ze nog gloeiend heet zijn :)

MvG Ron

Berichten: 311

Re: Blunders en ongelukjes

Bekerglazen van 1 liter laten knappen tijdens pyrolyse (5x), thermometers laten vallen (Hg en alcohol)

meer weet ik niet meer.. euhm kom er niet op

Berichten: 40

Re: Blunders en ongelukjes

Tja... mijn monitor was vies van buiten en ik wou er een slotje op zetten. Daarvoor heb je een plak ding en het oppervlak moet schoon zijn. Normaal doe je dat met isopropanol, maar dat was op dus ik dacht, ach wat. Chloroform werkt ook wel. Dat is het voordeel van het chemiegebouw he.

De put die onstond op het plastic van de monitor was wel erg schoon :-k

Berichten: 2

Re: Blunders en ongelukjes

Een klasgenoot gooide al zijn afval in hetzelfde afvalvat, zijn afval was echter niet geschikt om bij elkaar te gooien, toen het afval begon te reageren heeft ie het afvalvat afgesloten, doordat er een gas vrijkwam is het afvalvat ontploft Afbeelding

En de leraar daarna ook.

Dus let goed op wat je bij elkaar in een afvalvat gooit, het kan goed fout gaan :-k

Groetjes Blondie

Berichten: 5

Re: Blunders en ongelukjes

in lab analyse hebben ze hier ook wel het een en ander uitgestoken :)

* bunzenbrander aansluiten op de waterkraan en dan opendoen, nog altijd geen flauw idee hoe iemand ne gaskraan en ne waterkraan kan verwisselen :-k

* zuur bij cyanide kappen... Prof raprap een fles hydroxide derover leeggekapt als lapmiddel.

* ergens een ongelukje met iets bismuthachtigs, de ambulance is derbij moeten komen voor extra zuurstof voor die persoon en lab 4 uur gesloten. Heeft der een weekend stevige hoofdpijn aan opengehouden.

* ne knuppel die ipv met een propipet met zenne mond HCL zat op te zuigen... Op staande voet buitengezwierd door de proffen, mag volgend jaar nog es opnieuw proberen.

* persoonlijk es in mijn eerste weekjes lab water bij geconcentreerd zwavelzuur gedaan. Werd redelijk heet om het minste te zeggen :/

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Blunders en ongelukjes

Ik maak uit je post op dat je in België studeert; mogen jullie daar met cyanides werken??? Dat is hier streng verboden, tenminste voor studenten. Onderzoekers mogen cyanide gebruiken op voorwaarde dat:
  • er geen alternatieven voorhanden zijn
  • er expliciet toestemming voor is gevraagd
  • de bedrijfshulpverlening op de hoogte is
  • er minstens 2 collega's aanwezig zijn met specifieke cyanide-EHBO
  • er in de nabije omgeving van het lab niemand anders werkt ivm de kans op vrijkomend HCN
Het komt er op neer dat het dus eigenlijk niet meer gebruikt wordt.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Blunders en ongelukjes

wij gebruiken nog steeds cyanide hoor. Daarvoor zijn geen restricties. Het staat zelfs gewoon bij ons in de chemicaliumkaart tussen de NaCl. :-k

MvG Ron

Berichten: 5

Re: Blunders en ongelukjes

Ik studeer idd in België, aan de KUL.

Was wat aant surfen voor wat uitleg over een farmacopeetest die ik nog altijd nie gevonden heb :-k

Elke student hier heeft voor analysetesten 3 cyanideoplossingen staan, hier vnl gebruikt voor detectie van Pb(II).

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Blunders en ongelukjes

Kennelijk zijn er dus verschillen; op de VUA mag het dus niet zomaar meer.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 115

Re: Blunders en ongelukjes

hoe is het mogelijk??

dat kan toch niet dat ze je daar zomaar mee laten werken?

ik studeer ook aan de kuleuven, maar bij ons hebben ze toch tenminste een speciaal cyanidelokaal.

Berichten: 677

Re: Blunders en ongelukjes

Toen ik studeerde aan de KULeuven, zo'n 25 jaar geleden, moest cyanide toch in een speciaal gesloten kast bewaard worden, en was er een aparte "boekhouding" van het gebruik ervan.

Over stommiteiten gesproken, iemand heeft ooit eens het halve gebouw doen ontruimen, omdat hij ongeveel een liter thionylchloride (SOCl2) in de gootsteen kapte.

E. J Afbeelding ooken

Berichten: 485

Re: Blunders en ongelukjes

Een medestudent aan de VU vroeg zich af wat er in de erlenmeyer zat, hij nam een diepe snuif. Mompelde toen 'ammoniak' en viel toen flauw.... Afbeelding

Reageer