IR straling op thermoharder(s)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

IR straling op thermoharder(s)

Hallo!

Weet iemand misschien welke thermoharders niet reageren op infraroodstraling (kort golvig). Ik ben namelijk bezig met het ontwerpen van een lamp die gebruik maakt van deze straling. Voor de vormgeving wil ik graag gebruik maken van een plastic en nu zijn de thermoharders bij uitstek(dacht ik) degene die het beste hoge temperaturen aankunnen...

Alvast bedankt voor het meedenken! :-k

San

Berichten: 311

Re: IR straling op thermoharder(s)

Ik denk niet dat thermoharders een oplossing zijn.

Ten eerste ken ik geen thermoharders die uberhaupt licht doorlaten, laat staan in het infrarood gebied.

Ten tweede zijn thermoharders juist NIET vorm te geven door meeste gangbare technieken. Ze worden alleen maar harder als je ze opwarmt en bij kamertemperatuur zijn ze ook niet vorm te geven, want hard zijn ze dan ook. Thermoharders worden gemaakt in een mal van polymeren en een vulstof (crosslinker). Afhankelijk van de reactietijd is er tijd om te spuitgieten of je moet de reactie in de mal laten verlopen. Dus je moet een goede mal hebben voor je lamp en de juiste polymeer en crosslinker (ik ben benieuwd if je daar aan kunt komen).

Thermoplasten kunnen een oplossing zijn, maar infra rood licht kan naar mijn idee een heleboel bindingen stuk slaan (zeker als er ook UV-straling vrijkomt).

ik heb eigenlijk maar 1 suggestie voor je: koop de lamp gewoon. Deze zal ook duur zijn want het materiaal bij uitstek voor deze lamp is kwarts-glas (denk maar aan cuvetten). :-k

Berichten: 2

Re: IR straling op thermoharder(s)

Bedankt voor de reactie! Van die lamp, klopt dat weet ik.... Maar ja dat is ook een van de dingen die ik al heb :) ... Ik dacht niet dat er ook UV licht vrijkomt. Ik heb het hier overigens over een Philips HeLeN lamp.

Thermoharders kun je vormen dmv warmpersen, dat moet wel lukken. Het enige wat ik dus zocht was een materiaal wat bestand was tegen die enorme hitte. Heb net getest met een van de lampen en PF(bakeliet), dat lukt dus niet, niet dat ik dat verwacht had.... (geloof dat de vrijkomende temperatuur tussen de 350 en 700 graden lag)

Als je nog een leuk idee weet voor een ander materiaal hou ik me aanbevolen! :-k

Berichten: 115

Re: IR straling op thermoharder(s)

je kan keramische materialen gebruiken.

bakken in het vormpje, licht en stevig (niet laten vallen natuurlijk).

btw waarvoor staat HeLeN ?

Reageer