Cyanide en Hemoglobine

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Cyanide en Hemoglobine

Heeft iemand een reactievergelijiking van de reactie van cyanide met hemoglobine..., ik weet hoe het werkt kheb alleen ff een duidelijk reactievgl nodig.

Thanx [!] ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Cyanide en Hemoglobine

Even dubbelchecken:

Volgens deze website reageert cyanide niet met hemoglobine maar met cytochroom oxidase, een enzym in mitocondriën. Ik weet dat CO wel met hemoglobine reageert, bedoel je dat niet?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3

Re: Cyanide en Hemoglobine

Volgens mij kan cyanide beide reacties aangaan...,

waterstofcyanide (HCN): het cyanide-ion bindt zich aan hemoglobine en interfereert met de opname en het transport van O2. Het verhindert ook de cellulaire ademhaling door zijn binding met het cytochroom-oxidase

van KU Leuven

dusz.....?????

Jorim: sub- en superscript gebruiken aub!

Berichten: 26

Re: Cyanide en Hemoglobine

een simpele vergelijking

HbFe+ + CN- <-----> HbfeCN2+

waterstofcyanide (HCN): het cyanide-ion bindt zich aan hemoglobine en interfereert met de opname en het transport van O2. Het verhindert ook de cellulaire ademhaling door zijn binding met het cytochroom-oxidase

was trouwens niet cyanide de gevaarlijkste chemicalie op aarde???

of was dat iets anders die botulisme bacterie?? ;)

groeten flapperd

Jorim: sub- en superscript gebruiken aub!

Biochemiefreak: aanpassing gedaan bij HbfeCN2+!

Berichten: 26

Re: Cyanide en Hemoglobine

het ijzer atoom heeft een lading van 3+

dat was bij de weg Afbeelding

Berichten: 337

Re: Cyanide en Hemoglobine

Botuline toxine (afkomstig uit de Clostridium botulinum bacterie) is inderdaad het meest giftige op deze aardbol.

Ik heb net ergens gelezen dat CN niet aan hemoglobine kan binden door de manier waarop de heemgroep in het eiwit zit. Dit kan ik nu niet onderbouwen.

Wat misschien belangrijker is dat de toxiciteit van CN vooral te wijten is aan de binding aan Cyt-OX-C. Dit verklaart ook de snelle dood na vergiftiging.
Het meest belangrijke kritische effect van cyaniden is remming van het enzym cytochroom C oxidase in de ademhalingsketen. Hierdoor blokkeert het zuurstofgebruik en de productie van adenosine 5"-trifosfaat (ATP) via de oxidatieve fosforylering. Cyaniden kunnen ook andere metallo enzymen remmen, echter deze effecten worden overschaduwd door de effecten van de remming van cytochroom C oxydase, in elk geval bij hoge concentraties.
Bron: Gezondheidsraad

Reageer