eiwitmeting bij welke golflengte

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

eiwitmeting bij welke golflengte

ik moet een plantextract opzuiveren via een absorptiekolom. Ik vang alles wat uit de kolom komt op in fracties van 10 ml. Bij welke golflengte moet ik nu de extinctie meten om te weten in welke fracties de eiwitten zitten?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: eiwitmeting bij welke golflengte

eiwitten vallen het beste te meten bij een spectrale bandbreedte van 280 nm zeg maar het UV gebied.

MvG Ron

Berichten: 337

Re: eiwitmeting bij welke golflengte

Welkom op chemieforum hrstomp!

De peptidebindingen in eiwitten (binding tussen verschillende aminozuren) absorberen maximaal bij 280 nm en deze golflengte kan dus goed gebruikt worden ter indicatie van eiwitbevattende fracties.

Berichten: 9

Re: eiwitmeting bij welke golflengte

Dank

Berichten: 3

Re: eiwitmeting bij welke golflengte

misschien logischer om het iets anders aan te pakken. bij een kolomscheiding zal er ongetwijfeld nog wat van de andere eiwitten inzitten.

Nu een voorbeeld waar ik zelf mee gewerkt heb. Het scheiden van het wit van een kippenei (ik zal hiervoor het woord eiwit maar vermijden ;) ). Dat hebben we ook met kolomchromatografie gedaan. Nu waren we op zoek naar het eiwit lysozym. Lysozym bevat relatief vrij veel het aminozuur tryptophane (als ik me niet vergis). Tryptophane heeft samen met een ander aminozuur (ben niet zo'n biochemicus... ken ze niet uit m'n hoofd) een vrij specifieke absorptie in het UV gebied. Ook weet ik de de golflengte niet uit mijn hoofd, maar ik zal het van de week eens opzoeken en dan een meer inhoudelijke post hieronder zetten.

In het kort komt het er op neer dat je kijkt of je eiwit ergens een specifieke absorptie heeft, en dan ga je juist daar meten om te zien in welke fractie je eiwit zit.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: eiwitmeting bij welke golflengte

hrstomp vraagt om een methode om eiwit (alles dus) aan te tonen op een kwantitatieve methode. Hierbij is een UV meting bij 280 nm de beste methode. Na het scheiden van het eiwit kan men overgaan op een specifieke metingen namelijk doormiddel van gelelektroforese en sequentie herkenning. Maar dat is hier niet aan de orde. ;)

MvG Ron

Reageer