zwavelverbindingen in knoflook

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

zwavelverbindingen in knoflook

In knoflook zitten diverse zwavelverbindingen. De meeste in de vorm van di-en trisulfides (Deze geven ook de geur aan de knoflook) Hoe kan ik die isoleren en hoe kan ik op een gemakkelijke methode de concentratie hiervan meten?? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: zwavelverbindingen in knoflook

Hallo hrstomp

ik ben wat aan het zoeken geweest op het net (in mijn boeken staat zeer weinig over eventuele zwavelbepalingen) en ik kwam tot ontdekking dat knoflook wel heel veel verschillende vormen van zwavelbindingen heeft.
Rijk aan zwavelverbindingen, w.o. allicine, diallyl-disulfide, diallyl-trisulfide, allyl-cysteinesulfoxide (alliine),methyl-cysteinesulfoxide (methylalliine), methylallyltrisulfide, allylpropyldisulfide, allylthiocyanaat.
Wat is nou precies de bedoeling wil je ze allemaal afzondelijke bepalen of ga je over tot een algehele zwavel gehalte?

Om eerlijk te zijn zou ik nog niet precies weten hoe ik het zou aan pakken.

Misschien zijn er nog mensen die het wel weten. ;)

MvG Ron

Berichten: 9

Re: zwavelverbindingen in knoflook

Eigenlijk gaat het om alle di- en tri-sulfides. Dus als je daar een methode voor weet of kunt vinden graag

Berichten: 337

Re: zwavelverbindingen in knoflook

Ik ben bang dat je niet eenvoudig deze verbindingen kunt isoleren. Wat ik heb kunnen vinden is DIT maar ik denk dat je daar op zich niet zoveel aan hebt. Er zijn wat voorschriften te vinden (vooral allicine --> redelijk eenvoudig, maar waarschijnlijk lage recovery andere verbindingen) maar veel ervan zijn niet echt makkelijk uit te voeren (superkritische CO2 extractie bijvoorbeeld ;) )

Ad: Wat mij opvalt is dat je je vraag hier post. Hoewel het hier wel om biologisch materiaal gaat denk ik niet dat dit de beste plek is. Beter is denk ik je vraag in het vervolg te posten in de Algemene vragenhoek

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: zwavelverbindingen in knoflook

Ik kom met het zelfde isoleren van die zwavelverbindingen gaat denk ik niet zo makkelijk. Ik denk dat je dan alleen van een concentratie Zwavel(Sulfide) uit moet gaan monster bewerken en dan een calibratie lijntje maken. Onderscheidt tussen deze twee stoffen is moeilijk vast te stellen denk ik ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: zwavelverbindingen in knoflook

De verschillende sulfides die door biochemiefreak worden zullen allen goed in een organisch oplosmiddel zoals dichloromethaan, diethylether, TMBE of THF of ethyl acetaat. Omdat ze waarschijnlijk niet al te hoge kookpunten hebben is voor de extractie en isolatie een laag kookpunt van het oplosmiddel handig. ik zou voor dichloormethaan kiezen omdat het een beter oplosmiddel is dan diethyl ether en toch een laag kookpunt heeft.

Voor de bepaling van de hoeveelheid zou ik gaschromatografie gebruiken. Liefst met een massabepaling erachteraan voor de identificatie (GC-MS dus). Je moet dan wel alle analytische regeltjes mbt wegen, ijken en interne standaards gebruiken om daadwerkelijk het gehalte in de knoflook te bepalen. Anders krijg je alleen de verhouding van de in dichloormethaan opgeloste verbindingen.

Voor de isolatie moeten de komponenten van de extractie ook gescheiden worden. Dit kan voor zeer kleine hoeveelheden met preperatieve HPLC of voor grotere hoeveelheden met kolomchromatografie of (vacuum)destillatie.

Tenslotte: in een zuurkast werken is met dit soort verbindingen zeker geen luxe....

Succes

Berichten: 39

Re: zwavelverbindingen in knoflook

En wat te denken van de antieke methode om natuurlijke olien te extraheren: stoomdestillatie!

Teentjes knoflook in een pot met water, de uitgang van de kokende fluitketel erin hangen, de uitgang van de pot op een koelsysteem en voila.

Ik ben ff niet helemaal zeker over de stabiliteit aan de lucht van sulfiden, maar anders scheiden over een silica of aluminakolommetje en je hebt een zuurkastloze methode.

mazzel, matt

Jorim: Reageer niet op topics die al lange tijd niet meer actief zijn (of u moet een zeer goede of belangrijke opmerking hebben). Hierdoor komt die topic weer helemaal bovenin de lijst te staan, wat ten koste gaat van het overzicht.

Zie de Algemene regels

Reageer