Spec/Chrom

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Spec/Chrom

Hoi Allemaal, ik heb dus een spc/chrom tentamen, maar weet er helemaal niks van!! Zouden jullie me please willen helpen met een paar kleine vraagjes...

Heb ook al op internet rond gesurft, maar ben niet zo goed in engels, lekker handig dus als de meeste sites wel in het engels zijn..

* Kan iemand mij de verbeterde 100% methode uitleggen aan de hand van een getallen voorbeeld???

* Waar kan ik energie diagrammen vinden van de volgende excitatie en relaxatie overgangen: - AAS, - Stokes shift en -AES

* Waarom en van welke materialen zijn de cuvetten gemaakt die voor IR spectrometrie gebruikt worden??

* Waarom worden met vlam AES alleen Na, K, Li en Ca bepaald??

Ja dat waren wel de meest dringende vragen...

Hoop echt dat iemand hier een duidelijk antwoord op heeft voor mij!

Alvast erg bedankt!!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Spec/Chrom

Verbeterde 100% methode functies:

kx=Ax/Wx

kx= een contante

Wx= een hoeveelheid ingespoten stof

Ax= Een piekoppervlak van x ingespoten

f=kr/kx

f= responsfactor

Afgeleide:

Wx=fxAx*Wr/Ar

normaliseren

%x=fxAx/SOMfiAi

MEt deze functies kun je een voorbeeld na rekenen.

MvG Ron

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Spec/Chrom

* Waar kan ik energie diagrammen vinden van de volgende excitatie en relaxatie overgangen: - AAS, - Stokes shift en -AES
Wat bedoel je met energie-diagrammen? Jablonski? Absorptie? Er zijn wel wat databases op internet maar volgens mij moet je altijd registreren (en betalen) om er gebruik van te maken...
* Waarom en van welke materialen zijn de cuvetten gemaakt die voor IR spectrometrie gebruikt worden??
Het probleem met IR is dat standaardcuvetten ook IR-straling absorberen. Daarom kan er geen kwarts of glas gebruikt worden zoals bij UV/VIS spectrometrie.

Bij IR worden meestal Kaliumbromide (KBr) gebruikt als cuvetmateriaal.
* Waarom worden met vlam AES alleen Na, K, Li en Ca bepaald??
Is dat zo? Volgens mij kan je met AES allerlei meer metalen analyseren. Als ik even mijn boek "Contemporary Instrumental Analysis" van Rubinson & Rubinson erbij pak blijkt dat je AES kan doen met de meeste metalen. Probleem is dat er wat overlappende signalen zijn. Dat is vooral het geval bij: Cu/Eu, Si/V, Fe/Pt, Al/V, Hg/Co, Mn/Ga, Zn/Fe en Fe/Cr. Al deze koppels geven signalen op vrijwel dezelfde golflengte en zijn dus mbv AES moeilijk te onderscheiden.

Voor algemene informatie kan je eventueel eens kijken op http://www.spectroscopyNOW.com (sorry, 't is in het Engels).

Jorim: Tip: Door http:// toe te voegen worden websites direct herkent en omgezet in een url
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 130

Re: Spec/Chrom

Kan iemand mij de verbeterde 100% methode uitleggen aan de hand van een getallen voorbeeld???
Wat houd dit eigenlijk in? Heb er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord... ;)
* Waarom worden met vlam AES alleen Na, K, Li en Ca bepaald??
Ik weet ook alleen maar dat er die elementen bepaald kunnen worden met AES... Tenzij je bijvoorbeeld ICP-AES hebt, dan kun je elementmetingen doen vanaf element nummer 8 (geloof ik zo uit m'n hoofd). Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Spec/Chrom

Ik ken alleen maar AES inductie gekoppeld zijn er nog meer mogelijkheden dan ? ;)

ik weet het ben geen analytisch chemicus :P

Ik ga ff een voorbeeld opzoeken voor 100% :P

MvG Ron

Berichten: 16

Re: Spec/Chrom

Kan iemand mij de verbeterde 100% methode uitleggen aan de hand van een getallen voorbeeld???
Wat houd dit eigenlijk in? Heb er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord... ;)
Je kan het bijvoorbeeld gebruiken om ratios van componenten in een stof te bepalen. Bv..een GC-chromatogram heeft 5 pieken. Iedere piek heeft een oppervakte. Tel het totaal van alle oppervlaktes op en bereken dan het percentage dat het oppervlakte van je piek inneemt.

Stel piek 1 heeft een oppervlakte van 10, piek 2 = 20, piek 3= 30, piek 4 = 40 en piek 5 = 100. Het totaal is 200. Dus is piek 1 5 %, 2 10 %, 3 15 %, 4 20 % en 5 50 %.

Pas, hier wordt geen rekening gehouden met

- respons factoren

- pieken die geen uitslag geven, maar wel in de oplossing aanwezig waren.

Berichten: 2

Re: Spec/Chrom

Nou bedankt voor jullie antwoorden hoor! Ben er erg mee opgeschoten.

Weet alleen die enrgiediagrammen (met die excitatie en relaxatie overgangen) nog niet, maar dat vogel ik nog wel uit

Berichten: 3

Re: Spec/Chrom

Inderdad, kan er geen gebruik worden gemaakt van "gewone cuvetten" doordat deze de IR-straling absorberen. Daarom moet er gebruik worden gemaakt van andere (IR)transparante materialen worden gebruik. Naast KBr wordt er ook nog gebruik gemaakt van NaCl en AgCl, deze laatse wordt niet vaak toegepast. Hierdoor zijn er wel extra storende omgevings factor,nl vocht (dat sowieso al een storende piek geeft door het absorberen van IR straling) maar ook nog eenshet zoute materiaal aantast (deze wordt dof). Dat is dus een extra andachtspunt voor je daarmee aan het werk gaat.

maar waarschijnlijk heb je je tantamen al gedaan :cry:

Beryllium: Inderdaad, daarom wijs ik je erop dat je beter niet meer op een al langer niet-actief topic kan reageren, tenzij je een belangrijke toevoeging hebt. Het topic komt hierdoor bovenaan te staan en dat gaat ten koste van het overzicht.

Zie ook de Algemene Regels!

Reageer