Meer studenten chemie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 485

Meer studenten chemie

Meer studenten chemie

Een week voordat de universiteiten beginnen is het aantal vooraanmeldingen scheikunde ten opzichte van vorig jaar ruim 30% hoger. In totaal gaan 200 studenten beginnen aan een studie scheikunde. Grote winnaar is de Universiteit Utrecht die 63 eerstejaars scheikunde mag verwelkomen, een stijging van 70%. Dit terwijl het totaal aantal eerstejaars met 4% is gegroeid.

Scheikundige technologie laat een forse daling zien met 12% minder vooraanmeldingen. In totaal gaan 128 eerstejaars chemische procestechnologie studeren.

De belangstelling voor Life science & Technology daalt met 7% voor het totaal van de opleidingen in Delft, Leiden en Groningen. Moleculaire Levenswetenschappen zoals gegeven in Nijmegen en Maastricht krijgen twee keer zoveel studenten te verwerken. In totaal gaan 58 eerstejaars zich op deze studie storten

Bron: Volkskrant en IBG, 24 augustus, 2004.


Nou ja zeg, eerst (zie eerdere topics) zou het zo slecht gaan en nu dit weer.... :P Waarom zijn we ineens zo populair? Valt er niks meer te verdienen bij economie ;) .

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Meer studenten chemie

En hoeveel maken die opleiding dan weer af...

Of is dit een beetje negatief denken ;)

Berichten: 485

Re: Meer studenten chemie

Nou ja zeg en dan zeggen ze dat ik altijd van het slechtste uit ga ;) . Maar je hebt wel gelijk. Het is geen studie die je 'even' doet. Het zal een hoop mensen nog zwaar tegenvallen. Vooral omdat het scheikundeonderwijs op middelbare scholen nu meer het karakter heeft van een populair wetenschappelijk tijdschrift..... Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Meer studenten chemie

Zelfs als het percentage geslaagden gelijk blijft zijn dat er in absolute aantallen dan toch nog meer...

En nu de minister ook van plan is om bèta's die afstuderen €1500 cadeau te doen is er misschien een forsere prikkel om dóór te gaan (ook al vind ik dat niet de juiste oplossing).
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 8

Re: Meer studenten chemie

zowieso geen oplossing... als je een economische opleiding doet van hetzelfde niveau verdien je 1500 euro per maand meer ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Meer studenten chemie

biochemiefreak schreef: Ik vind een stimulans voor een opleiding nooit gek hoor, maar er moet wel degelijk een motivatie zijn om een beta studie te doen en ik denk dat je met een beloning van 1500 niet echt het doel bereikt.

Chemie studies zijn inderdaad niet de makkelijkste maar wel de leukste :P

MvG Ron
Ah, ja, maar jij bent dan ook niet geheel objectief in dezen ;) ...

Op zich kan een bonus wel de drempel verlagen, maar ik denk persoonlijk dat een bètastudie wel iets meer motivatie en inzet verlangt dan een alfastudie (ook ik ben echter niet geheel objectief :P ).

Maar ik vraag me af of een financiële stimulans echt wel werkt.

Om terug te komen op het topic: er werd gezegd dat er telkens minder studenten chemie kwamen (tot nu dan). Dat zou moeten inhouden dat daardoor de banenkans van afgestudeerden toeneemt. Volgens mij is dat echter niet zo. Moet je dan wel blij zijn met een toename van studenten chemie?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Meer studenten chemie

Moet je dan wel blij zijn met een toename van studenten chemie?
Das een goeie ;) Ons banen vooruit zicht wordt dan inderdaad minder. Misschien moeten we wel egoist zijn alleen aan ons zelf denken. :P

MvG Ron

Berichten: 68

Re: Meer studenten chemie

Omdat er zo weinig chemie studenten zijn geven uitgevers ook minder chemie boeken uit. Ik kan het boek 'chromotagrafie' van Braam (ik heb les van de schrijfer!) nergens meer krijgen. En de 2e hands is ie ook al bijna niet meer te krijgen.

(Wie de hint nog niet door had: heeft iemand dat boek nutteloos in de kast staan en wil het aan mij verkopen)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Meer studenten chemie

Dat is een zeer slecht boek. Ik heb hem wel thuis in de kast staan, je kunt beter het boek van Chromatografie "RS Deelder" hebben. Dat is echt serieus ;)

Maar als je hem wilt hebben ik heb hem wel en ik heb hem nauwelijks gebruikt Alleen staan er nog wel wat pennestrepen in :P

MvG Ron

Berichten: 337

Re: Meer studenten chemie

Laat ze maar wat salarissen opschroeven, DAT is pas een stimulans (misschien beetje idealistisch uitgangspunt)

Maar ik denk niet dat de bonusregeling echt gaat helpen om mensen serieus aan een studie te zetten of door te laten zetten.

Berichten: 485

Re: Meer studenten chemie

Mijn decaan zei altijd, je hebt een cursus rechten en een cursus psychologie de rest zijn studies. Dus inderdaad sommige studies zijn makkelijker. Een alfastudie valt nog wel tegen denk ik, je moet echt een taal leren, dus stampen (waaaaaaaaaaaaaa!!!, wat eng, daar ben ik te lui voor hoor).

Hogere salarissen zou inderdaad het beste zijn, maar ja ze willen allemaal wel voor een duppie op de 1e rang. (eurodupjes dan)

Reageer