evenwichtsconcentratie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

evenwichtsconcentratie

volgens de vergelijking

N2 (g) + 3 H2 (g) <-- --> 2 NH3 (g)

De evenwichtsconcetratie aan ammoniak bedraagt 0,2 mol per liter. Wat is de evenwichtsconcentratie aan H2?

a. 0,4 mol/liter

b. 0,5 mol/liter

c. 0,6 mol/liter

EN is de vorming van ammoniak Exotherm? Ja toch??

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de [url=http://help functie hoe sub- en superscript te gebruiken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: evenwichtsconcentratie

Ik hoop wel dat je de evenwichtsconstante (K) weet, anders kan je de vraag niet beantwoorden. Ook zal iets van een begoncincentratie van N2 of H2 moeten weten, anders geloof ik niet dat dit op te lossen is.

Je evenwichtsvoorwaarde is:

K=[NH3]2/[N2][H2]3

Je weet dat [NH3]=0,2. Als je nu de bekende beginconcentraties invult moet dat op te lossen zijn denk ik.
EN is de vorming van ammoniak Exotherm? Ja toch??
Volgens BINAS is de vormingsenthalpie van ammoniak -0,462 x 105 J mol-1 dus inderdaad exotherm (echter mijn kennis over thermodynamica is een beetje diep weggezakt, dus pin me er niet op vast ;) ). Let wel, de reactie wordt vaak uitgevoerd bij hoge temperaturen om het evenwicht zoveel mogelijk naar rechts te "duwen".
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: evenwichtsconcentratie

Aangezien 0,1 mol N2 reageerd met 0,3 mol H2 moet er dus wel 0,6 mol H2 gebruikt worden...

En de vorming is inderdaad exotherm.

Berichten: 7

Re: evenwichtsconcentratie

Volgens mijn boek is het niet nodig om de evenwichtconstante te weten..................De vraag lijkt simpeler dan hij is he..!

Maar het goede antwoordt moet 0,5 zijn.

Ik hoop dat jullie kunnen helpen

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: evenwichtsconcentratie

Goed, ik dacht dus weer iets te simpel...

Foutje

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: evenwichtsconcentratie

karin schreef: Volgens mijn boek is het niet nodig om de evenwichtconstante te weten..................De vraag lijkt simpeler dan hij is he..!

Maar het goede antwoordt moet 0,5 zijn.

Ik hoop dat jullie kunnen helpen
Hé, da's best knap...

Wordt er meer in je boek bijverteld? Wat is het onderwerp van het hoofdstuk waar het in staat?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3

Re: evenwichtsconcentratie

Om de evenwichtsconcentratie uit te rekenen heb je meer gegevens nodig, je kunt uit rekenen dat er 0,6 mol/L

H2 gereageerd heeft, maar de vraag is nu juist hoeveel er nog over is in evenwicht (Ik ga er van uit dat N2 en H2 de beginstoffen zijn). Je moet voor het oplossen van deze opgave meer over de beginconcentraties weten.

Overigens kun je in Binas vinden dat de vormingswarmte van NH3 negatief is, dus de reactie naar rechts is exotherm.

Om NH3 te maken en het evenwicht rechts te krijgen zou je dus eigenlijk een lage temperatuur moeten nemen, maar bij zo'n lage temperatuur gaat de reactie veel te langzaam, daarom wordt toch bij verhoogde temperatuur gewerkt.

Reageer