redox

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

redox

Indien de standaart-reductiepotentialen van de stelsels Fe3+ / Fe2+ en NO3-/NO (zuur milieu) respectievelijk +0,77V en + 0,96 V bedragen, dan is volgende reactie een correcte reactie die zal optreden bij combinatie van de 2 stelsels in een galvanische cel bij standaardvoorwaarden:

A. 3 Fe3+ + NO + 2 H2O --> 3 Fe2+ + NO- + 4 H+

B. 4 Fe2+ + 2NO- + 8H+ --> 4 Fe3+ + 2NO + 4H20

c. 3 Fe2+ + NO3- + 4 H+ --> 3 Fe2+ + NO + 2 H20

d. 3 Fe2+ + NO3- + 2 H2O --> 3 Fe2+ + NO + 4 OH-

Het is antwoord C vragen die ik niet snap zijn:

- is het zo omdat het voltage van N03-/NO hoger ligt dat deze als oxidator optreedt? Is dit altijd zo?

- Als Fe dan als reductor optreed waarom gebeurt er dan niet Fe3+ --> Fe2+ ( bij reactie c bijft de lading 2+)

- Staat die H+ er vanwege het gegeven dat N03-/N0 zich in een zuur mileu bevindt

en -sorry sorry - nog een vraagje over deze reactie: is dit een redox reactie?

Ba + 2H2) --> Ba2+ +2OH- + H2

Ik ben de beantwoordaar van mijn vragen eeuwig dankbaar ,groetjes karin

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de [url=http://help functie hoe sub- en superscript te gebruiken

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: redox

Als ik mijn electrochemie even op een rijtje heb...

Totaalreactie:

Ba + 2 H2O <--> Ba2+ +2 OH- + H2

Beide halfreacties:

Ba2+ + 2e- <--> Ba

2 H2O + 2e- <--> H2 + 2 OH-

Het is geen 2 H2, maar 2 H2O

Berichten: 7

Re: redox

Ik zit nog steeds met het eerste gedeelt van mijn vraag

- is het zo omdat het voltage van N03-/NO hoger ligt dat deze als oxidator optreedt? Is dit altijd zo?

- Als Fe dan als reductor optreed waarom gebeurt er dan niet Fe3+ --> Fe2+ ( bij reactie c bijft de lading 2+)

en wat ik ook niet snap is :

In een galvanische cel of galvanisch element, opgebouwd uit de stelsel S/H2S (E]0 = +0,14) en NO3-/N2O4 (E0 = + 0,96V) bij normvoorwaarden of omstandigheden zal:

het antwoord is de dat de S/H2S - elektrode de ANODE is,

maar het is toch zo dat degene met de hoogste E0 zal optreden als oxidator???de S/H2S - elektrode heeft de laagste E0, dus zou wat mij betreft de reductor zijn --> kathode......

Hoop dat jullie kunnen helpen,

greetz karin.

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de [url=http://help functie hoe sub- en superscript te gebruiken

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: redox

Onderstaande halfreacties leveren de totaalreactie van c op:

Fe3+ + e- <--> Fe2+

NO3- + 4 H+ + 3e- <--> NO + 2 H2O

c. 3 Fe2+ + NO3- + 4 H+ <--> 3 Fe3+ + NO + 2 H20

Die 2+ moet gewoon 3+ zijn. Dat is een typefout of anders snap ik het ook niet ;)

Berichten: 3

Re: redox

Bij de galvanische cel met S/H2S en NO3-/N2O4 heeft

het koppel NO3-/N2O4 de hoogste E0 en die zal dus als oxidator optreden. De elektrode waar de oxidator reageert is per definitie de kathode, de andere dus uiteraard de anode.

Misschien ben je in de war met de regel kathode negatief, anode positief (KNAP), maar

deze regel geld alleen voor elektrolyse-cellen. Bij galvanische cellen (die zelf elektrische energie leveren) is het in feite andersom.

De regel "oxidator reageert bij de kathode en reductor reageert bij de anode" geldt altijd

groeten, Jan Willem

Reageer