Safranine O

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 13

Safranine O

ik moet voor algemene natuurwetenschappen onderzoeken wat Safranine is maar ik kan er niet egt iets over vinden op internet ik moet weten:

- wat het is, graag met stuctuurformule, of delel daarvan of meerdere formules.

-wie het uitvond, of patenteerde, of er als eerste oveb publiceerde.

-waarvoor het gebruikt word

- kun je het econimishe belng aangeven?

- hoe het gemaakt wordt.

Dit is wat ik weet:

de stuctuurformule heb ik al en de formule is C20 H19 N4 Cl

en ik demk ook dat het een kleurstof is

zou iemand mij kunnen helpen?????? alvast bedankt!!!!

groeten wilby Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Safranine O

Vierde hit op Google: http://www.nilechemicals.com/safranin.htm

Daar heb je in ieder geval al de structuurformule.

Het komt erop neer, dat het een oranje-rode kleurstof is. Het wordt gemaakt door aniline (=aminobenzeen) te derivatiseren (andere groepen aan "plakken") en dan te oxideren.

Het wordt voornamelijk gebruikt voor het kleuren/verven van textiel (zijde & wol).

Deze website is de bron.

Wel wijs ik je even op regel 2.1 van de algemene regels: Het vragen om kant-en-klare (bediening) voorschriften of volledige uitleg willen hebben over een probleem ("Hoe doe ik dit?") is niet toegestaan - Chemieforum.nl is er om je te helpen bij specifieke problemen, maar niet voor complete voorschrift/uitleg - aanvragen.

Reden dat ik dit aanstip, is dat een beetje moeite doen met zoeken je al best informatie had opgeleverd. Als je er niet uitkomt kan je natuurlijk altijd uitleg vragen, maar zeggen dat er echt niets te vinden is, is misschien wel erg makkelijk... ;)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 13

Re: Safranine O

ja srry!!!

Die site had ik ook al gevonden ;)

Safranine O

Safranine O is een kleurstof voor cyanoacrylaat, die fluoresceert onder groen licht (rode bril/filters om de fluorescentie te bekijken). De oplossingen B-84100/84200 zijn sterk geconcentreerd en dienen voor gebruik sterk verdund te worden (met ethanol). De fluorescentie is minder sterk als die van Basic Yellow 40.

Art. Nr. B-84100

Safranine kleurstofoplossing, 100 ml in PE flesje.

Art. Nr. B-84200

Safranine kleurstofoplossing, 500 ml (4 gram/liter in ethanol) in een sproeiflacon

dit heb ik ook gevonden maar bijvoorbeeld wie het heeft uitgevonden en het economisch belang is moeilijk te vinden op internet

groeten wilby

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Safranine O

Tja, "uitvinden" is een groot woord. Ontdekken is denk ik beter. Misschien is het wel helemaal niet bekend: het lijkt er wat mij betreft op, dat het een kleurstof is die uit saffraan (meeldraden van een krokus) afkomstig is, en dat zou inhouden dat het al ééuwen bekend is.

Voor het economisch belang zal je moeten nagaan of het een veelgebruikte kleurstof is voor textiel. En dan kijken wat de mondiale jaarproductie is vergeleken met bijvoorbeeld een andere kleurstof. Ik ben geen econoom, dus hier kan ik je niet mee verder helpen...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 13

Re: Safranine O

bedankt voor dat ik denk ook niet dat het egt uitgevonden is ja ;)

maar zou u het proces :
dat het een oranje-rode kleurstof is. Het wordt gemaakt door aniline (=aminobenzeen) te derivatiseren (andere groepen aan "plakken") en dan te oxideren.
uitgebreider kunnen uitleggen

wilby

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Safranine O

Aangezien Beryllium's site de stekker er heeft uit getrokken hier nog even de twee mesomere structuren van safranine O.

Afbeelding

En na even zoeken ook een complete synthese beschrijving op een onvertaalbare site

Afbeelding

Hier een mooie google zoekactie, klik hier

Berichten: 13

Re: Safranine O

ok heel erg bedankt voor de info!!!!!

als ik vragen heb hoort u het wel weer

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Safranine O

Je hoeft wat mij betreft geen "u" te zeggen hoor ;)

Misschien is het een leuk idee om je voor te stellen in dit topic? Met een chemlevel van 8 kan je een leuke bijdrage aan het forum leveren (of is dat een foutje?).
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Safranine O

Op zich zit er nog wel een leuk verhaal aan het ontstaan van dit type kleurstoffen welke zijn gebaseerd op anilines. De ontdekking hiervan markeert toch een beginpunt van de organisch chemische industrie.

William Perkin was rond 1850 een student van August Wilhelm Hofmann Bij de Royal College of Chemistry in Londen. Teer werd als nutteloos bijproduct van gaswinning gezien, maar Hofmann en anderen hadden ontdekt dat destillatie deze teer in verschillende componenten kon scheiden. De strukturen van deze verbindingen waren nog onbekend, maar de molecuulformules konden wel worden bepaald. Hiernaast waren er verschillende type chemische reacties bekend.

Perkin deed overdag het werk wat hem door Hofmann werd opgedragen maar in zijn vrije tijd werkte hij aan zijn eigen ideeen. In 1856 besloot hij de oxidatie van aniline met kalium dichromaat thuis te onderzoeken. Het leek in eerste instantie niet echt goed te verlopen omdat er een dikke zwarte teerachtige substantie werd gevormd. Echter door voorzichtige extractie met methanol kon hij een klein beetje van een mooi paars pigment isoleren waarmee zijde kon worden geverft. Hij noemde dit pigment mauve. In die tijd waren er alleen maar pigmenten uit de natuur bekend dus dit was wel een flinke doorbraak. Perkin nam dan ook ontslag bij Hofmann en richtte op 18-jarige leeftijd zijn eigen bedrijf op en begon op grote schaal aniline te produceren voor de productie van zijn kleurstof. Uit later werk bleek echter dat zijn kleurstof niet enkel uit aniline werd gevormd, maar uit een mengsel met toluidine (methylaniline), een verontreiniging in zijn uitgangsmateriaal. De struktuur van zijn kleurstof lijkt erg op die van safranine met enkel een extra phenyl-groep op één van de vrije amines van safranine. Uit puur aniline krijg je een soortgelijke kleurstof alleen dan zonder de methylgroepen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Safranine O

Moet deze vraag niet bij organisch staan?

Jorim: De vragen zijn meer fysisch

nee hoor,

struktuurformules, hoe het gemaakt wordt, waarvoor het gebruikt wordt lijken me toch onder organisch vallen.

Berichten: 13

Re: Safranine O

hmm.. van dat Chemlevel dat is niet level 8 zijn maar het moest level 4 srry ;)

interesant verhaal over het onstaan van de kleurstof :P

maar weet er ook iemand voor welke toepassingen safranine 0 gebruikt word

volgens mij is het puur een kleurstof om kleding een kleur te geven of zijn er ook nog andere toepassingen?

gr. wilby

Berichten: 13

Re: Safranine O

heeft safranine ook te maken met safraan?

ik weet dat safranine een rode kleurstof is en safraan ook maar op internet is volgens mij niet te vinden dat het met elkaar te maken heeft

weet iemand hier iets over?

gr. wilby Afbeelding

Berichten: 13

Re: Safranine O

Afbeelding weet er egt niemand hier iets over die kleurstof safranine en of het veel gebruikt word om kleding te kleuren?

en wat voor doelen het nog meer heeft

gr. wilby :cry:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Safranine O

Safranine wordt veel in de medische wereld gebruikt bij het kleuren van preparatenklik hier voor verschillende doel einden. Tevens wordt het gebruikt in het zichtbaar maken van vingerafdrukkenklik hier. En dan nog voor het kleuren van bacterien.

Van kledingstukken kan ik niets vinden.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :cry:

MvG Ron

Berichten: 13

Re: Safranine O

bedankt biochemiefreak hier heb ik wel weer iets aan!!

als andere nog meer info hebben hoor ik dat graag :cry:

gr. wilby

Reageer