amylose

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8

amylose

eey mense,

ik moet voor school een verslag maken over het onderwerp Amylose.

het enigste wat ik weet van dit onderwerp, is dat dit in zetmeel zit, maar ook in veel andere stoffen.

is er misschien iemand die mij, behalve de feitelijke informatie ook misschien nog toepassingen kan vertellen over deze stof??

alle informatie is welkom, ik kan het niet vinden helaas. ;)

alvast bedankt

groete matthijs :P

Berichten: 8

Re: amylose

dit is wat ik erbij gevonde heb, maar ik moet eigenlijk nog wat meer over de stof t weten komen zoals formules enz.

amylose: een in water oplosbaar koolhydraat uit zetmeel. Amylose behoort net als amylopectine tot de groep van polysachariden. Het is een koolhydraat, bestaande uit een schroefvormig gewonden, onvertakte keten van 200 à 1000 glucoseresten die aaneengekoppeld zijn met 1,4-á-glycosidische bindingen. Het molecuulgewicht varieert van 10?000 tot 50?000.

Amylose geeft met jodium een karakteristieke diepblauwe kleurreactie. Het kan worden verkregen door zetmeelkorrels in water van 60-80 °C te laten zwellen, waarbij het amylose in het water diffundeert.

Amylose kan enzymatisch worden afgebroken onder invloed van amylasen en fosforylase.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: amylose

Wat je wilt weten over amylose

Hierin is een structuurformule van amylose verwerkt en er zitten wel genoeg trefwoorden bij die je kunnen helpen bij het zoeken naar de juiste informatie op google.

Aardappels bestaan voor 20% uit amylose ;)

MvG Ron

PS: ik heb het onderwerp verplaatst omdat het van biochemische aard is.

Berichten: 337

Re: amylose

Beste matthijs, welkom!

Amylose en amylopectine zijn beide bestanddelen van zetmeel, de naamgeving is daarbij afgeleid van het Griekse woord amylum (zetmeel).

Zetmeel is een onderdeel van de groep koolhydraten en bestaat uit grote hoeveelheden aaneengeschakelde glucose moleculen. Hierbij zijn twee soorten bindingen betrokken, namelijk de a(1→4) en de a(1→6) bindingen. (a=alfa in dit hele verhaal)

Bij een a(1→4) binding zullen de verbonden moleculen in een lineaire keten liggen.

Het molecuul in zetmeel dat alleen deze bindingen bevat wordt amylose genoemd.

Ook zijn er nog andere mogelijkheden om een glucoseketen te maken. Een ervan is de binding tussen a(1→6) binding.

De glucosemoleculen komen niet in het verlengde van het voorgaande molecuul te liggen maar zijwaarts. Het molecuul in zetmeel met zowel lineaire als vertakte glucoseketens (dus met a (1→4) en a (1→6) bindingen) wordt amylopectine genoemd

Zetmeel kent geen eenduidige formule vanwege de meerdere verschijningsvormen, aardappelzetmeel heeft bijvoorbeeld een andere samenstelling dan maïszetmeel. De verschillen in samenstelling tussen zetmeelsoorten ligt alleen bij de verhouding tussen amylopectine en amylose in het zetmeel.

Dextrine is een verzamelnaam voor oligosachariden, welke ontstaan door niet-volledige enzymatisch knippen van bindingen in amylopectine. Amylopectine bevat namelijk niet alleen lineaire ketens van glucose, maar ook vertakte ketens. a-amylase kan de a(1→6) bindingen niet verbreken, waardoor er dus delen van de ketens "ongeknipt" blijven. Door de grote moleculen wordt de oplossing viskeuzer (verdikt), dit maakt dextrinen uitermate geschikt als verdikkingsmiddel in siropen en dergelijke.

Berichten: 8

Re: amylose

harstikke bedankt voor jullie reacties, maar dat verhaal lijkt

me heel mooi allemaal ik snap het alleen nog niet helemaal zou iemand

het misschien nog iets makkelijker uitleggen in minder moeilijke

taal zodat ik het nog iets beter kan snappe

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: amylose

Geef anders even aan wat voor opleiding je doet of geef het aan met je chemlevel (uitleg chemlevel) dan kunnen ze daar rekening mee houden...

Berichten: 8

Re: amylose

okeej....hier komt het... ;)

ik zit in Havo 5 en heb sk 1/2

Ik hooop dat iemandhet op dit nivo kan uitleggen Afbeelding

Berichten: 8

Re: amylose

Als iemand hier mij kan vertellen hoe amylose gemaakt

word. zou ik weer wat verder kunnen.

bedankt.. :cry:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: amylose

In amylose staat het zuurstofatoom dat de ringen verbindt steeds naar beneden gericht. In cellulose staat het afwisselend naar beneden of naar boven gericht. Ook staan hier de CH2OH- en OH-groepen in de ring steeds afwisselend naar boven of naar beneden gericht. Amylose wordt uit a -glucose gemaakt. In a -glucose staan de beide OH-groepen die een binding aangaan namelijk beide naar beneden gericht. Ook glycogeen wordt uit a -glucose gemaakt. Cellulose wordt uit b -glucose gemaakt.

Ik weet niet of dit nog duidelijk voor je is?

Dan horen we het wel weer :cry:

MvG Ron

Berichten: 8

Re: amylose

Dit is echt de laatste keer dat jullie last van me hebben,

maar wie heeft deze stof eigenlijk uitgevonden of ontdekt??

ik heb overal gezocht, maar nergens staat bij wie het ontdekt

of uitgevonden heeft dus als iemand dit weet zou die dat

mij kunnen vertellen :cry: Ik zou je heeel dankbaar zijn dan.. :D

groetjes

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: amylose

Ik denk dat dat een hopeloze zoektocht is. Het is een beetje hetzelfde als vragen wie ijs heeft uitgevonden of ontdekt.

In mijn ogen geld dit voor 80% van alle chemische stoffen dat er niks over te achterhalen valt. Ze zijn er gewoon en worden gebruikt, maar de preciese achtergrond is niet (meer) bekend.

Ik denk dat je je daar maar niet verder in moet gaan verdiepen want dat kost alleen veel tijd en leverd waarschijnlijk totaal niks op!

Berichten: 8

Re: amylose

okeej harstikke bedankt voor jullie hulp nu moet ik het verder

zelf wel voor elkaar krijge :cry:

Reageer