Isopropyl alcohol

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Isopropyl alcohol

Van een monster bestaande uit een mengsel van organische zuren en een klein percentage aan anorganisch zuur (0-5% H2SO4) moet het percentage isopropyl alcohol (IPA) worden bepaald.

Dit zou ik met de Gaschromatograaf bepaald willen hebben.

Is dit mogelijk door het monster te verdunnen en direct te injecteren?

Hoe zou ik anders de IPA uit de zure matrix kunnen krijgen?

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de help functie hoe sub- en superscript te gebruiken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Isopropyl alcohol

Ik vraag me af of de GC-kolom dat zuur wel aankan. Wat is de pH van je monster? Gewoon silica kan je geloof ik gebruiken tot pH 3. Met een paar procent H2SO4 gaat dat hard.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 5

Re: Isopropyl alcohol

Bij een 1%-ige oplossing rond de 3-4% geloof ik.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Isopropyl alcohol

Als je verdunt dan stijgt je pH ook gelijk weer, maar als je even kijkt naar wat voor kolom er in je GC zit kan je eerst even op internet zoeken naar wat de kolom wel en niet kan hebben...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Isopropyl alcohol

Je bedoelt een pH van 3 tot 4? Dat zou moeten kunnen. Maar ik begrijp dat er ook organische zuren in zitten, dus ik zou in ieder geval even de pH bepalen voordat je direct injecteert.

Misschien kan je als de pH te laag is met wat milde base neutraliseren. Dan moet je met GC gewoon een goede scheiding kunnen krijgen.

Ik neem aan dat een GC-MS niet tot je beschikking is?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 5

Re: Isopropyl alcohol

nee, een GC-MS is niet ter beschikking

Berichten: 5

Re: Isopropyl alcohol

Geeft het geen problemen dat er anorganische zuren in de oplossing zitten voor de GC kolom?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Isopropyl alcohol

Hmm... ik geloof niet dat het uitmaakt of je organische of anorganische zuren hebt. Meer het feit dát je zuren hebt, maakt dat je denk ik voorzichtig moet zijn.

Trouwens: ik ken ook een Pim die analist is, kennen wij elkaar?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 5

Re: Isopropyl alcohol

nee dat denk ik niet

Berichten: 184

Re: Isopropyl alcohol

Ik zou mijn monster destilleren,

- bv 50 mL (eventueel gram) in onderzoek nemen

- destileren en ca 40 mL opvangen in een maatkolf van 50 mLwaarin wat water is voorgelegd.

- vervolgens aanvullen tot 50 mL in in onderzoek nemen op je GC.

Reageer