breeklichtjes

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 254

breeklichtjes

Hallo, je kent ze vast wel, die breeklichtjes die je moet ''breken'' en dat ze dan licht geven

Afbeelding

Maar wat mijn vraag nu is: uit welke vloeistoffen bestaat het eigenlijk?

Berichten: 98

Re: breeklichtjes

Calciumoxalaat en waterstofperoxide dacht ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: breeklichtjes

Ja, maar deze worden dan natuurlijk nog wel gecombineerd met een fluoriscerende of fosforiserende stof als luminol. De energie die vrijkomt bij deze reactie zorgt ervoor dat dit Molecuul in een aangeslagen toestand komt en vervolgens terugvalt onder uitstraling van licht.

Google maar eens met de therm chemiluminiscentie of chemiluminescense. Dan blijkt dat chemiluminiscentie niet alleen voor dit soort leuke lichtjes gebruikt wordt, maar ook voor bloedsporenonderzoek en gelelektroforese.

Ik heb nog een aantal van dit soort proefjes gedaan tijdens mijn eerste jaar scheikundestudie. Ze zijn vrij simpel uitvoerbaar en erg spectaculair.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: breeklichtjes

Ze zijn vrij simpel uitvoerbaar en erg spectaculair.
Vertel, vertel, vertel... :cry:

Ik wilde eerst een mooi verhaal gaan typen, maar er is zoveel over te vinden dat een paar verduidelijkende links wat handiger zijn:

http://science.howstuffworks.com/light-stick2.htm

http://chemistry.about.com/library/weekly/aa031703a.htm

http://www.sas.upenn.edu/~mtc/Lightstick.html

http://www.schoolscience.co.uk/teachers/ch.../SCC2_Demo5.pdf

Berichten: 254

Re: breeklichtjes

Bedankt dat jullie zo veel informatie hebben :D

maar kan je het ook maken van stofjes die wat makkelijk te krijgen zijn? :cry:

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: breeklichtjes

Ik heb nog een aantal van dit soort proefjes gedaan tijdens mijn eerste jaar scheikundestudie. Ze zijn vrij simpel uitvoerbaar en erg spectaculair.
maar kan je het ook maken van stofjes die wat makkelijk te krijgen zijn?


DrQuico, kan jij ons, vooral dark lord, meer vertellen ???

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: breeklichtjes

Ik heb het luminescentie-mechanisme van luminol gevonden:

Afbeelding

En dit is de bijbehorende synthese. Kan je denk ik niet zelf doen, je hebt er chemicaliën voor nodig die je denk ik als particulier niet kan krijgen.

Afbeelding

Heb ik tijdens mijn eerstejaars practicum Synthese ook moeten doen. Is wel leuk om te zien!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: breeklichtjes

De laatste link die Jorim geeft (die van www.schoolscience.com) beschrijft toch een simpel uitvoerbaar experiment (lijkt mij). Ik heb tijdens de experimenten van mijn eerste jaar ook dit soort mengsels gebruikt. De grootste variatie zat in de aard van de luminiscerende stof. Helaas ben ik het verslag hiervan kwijt geraakt, dus welke dat precies waren weet ik het niet meer, al zat luminol er in ieder geval wel bij.

Over de verkrijgbaarheid van de noodzakelijke ingredienten (als particulier) kan ik niet veel zeggen. Ik bestel eigenlijk nooit chemicalien voor eigen gebruik thuis, maar volgens mij zijn de voor dit experiment benodigde chemicalien wel verkrijgbaar. Wat betreft luminol weet ik het zo niet. Zelf maken is in ieder geval geen optie omdat hiervoor hydrazine (H2N-NH2) nodig is. Deze (potentieel) explosieve verbinding (ook gebruikt als raketbrandstof) zal zeker niet aan particulieren worden verkocht.

Het probleem voor het thuis uitvoeren van dit soort experimenten is dat je altijd een geschikte luminiscerende verbinding nodig hebt. Als je hier makkelijk aan kunt komen lijkt de rest mij kinderspel.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: breeklichtjes

Luminol kan je op aanvraag bij De Hekserij kopen.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 254

Re: breeklichtjes

bedankt dat jullie weer reageerden :cry: . Maar dan heb ik nog een vraagje, want aangezien ik niet zo heel goed in engels ben, zou ik willen vragen of jullie dit voor me wilden vertalen in het nederlands:

1. sodium carbonate

2. sodium hydrogencarbonate

3. ammonium carbonate monohydrate

4. copper sulphate pentahydrate

bvd...

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: breeklichtjes

Hier staan de nederlandse vertalingen:

1: natrium carbonaat

2: natrium waterstof carbonaat

3: ammonium carbonaat monohydraat

4: koper sulfaat pentahydraat

Mvg Tom

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: breeklichtjes

Natrium Carbonaat

Natrium waterstofcarbonaat

ammoniumcarbonaat met gekoppeld water ofterwijl (NH4)2CO3·H2O

KoperSulfaat met 5 deeltje water ofterwijl CuSO4·5H2O

MvG Ron

Jorim: In het symbolenmenu staat een wiskundige punt (middot)

Berichten: 254

Re: breeklichtjes

bedankt!! :cry:

Berichten: 2

Re: breeklichtjes

Afbeelding hoi,

ik ben bezig voor experiment om licht te maken.

Hiervoor zou ik graag weten (zo eenvoudig mogelijk) welke 2 vloeistoffen ik bij elkaar moet doen om koud licht te maken.

Ik heb hier zo breeklichtjes liggen, maar het duurt me te lang om die twee vloeistoffen van elkaar te scheiden. Weet iemand waar ik die kan krijgen en waar ik dan moet naar vragen?

Berichten: 2

Re: breeklichtjes

mijn 2 e vraag is: kan ik die vloeistoffen invriezen en/of werkt de reactie bij koude temperatuur?

Reageer