[scheikunde] Profielwerktstuk Plastic

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 38

[scheikunde] Profielwerktstuk Plastic

Ik moet voor school een profielwerktstuk maken, hierbij heb ik gekozen voor het onderwerp plastic.

Nu zou ik graag als onderdeel van mijn werkstuk zelf plastic willen maken, maar ik kan nergens vinden hoe dat moet..

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Profielwerktstuk Plastic

Hallo Claire, welkom op Chemieforum.nl!

Plastics zijn polymeren, dus in feite uitgebreide netwerken van aan elkaar gelinkte kleinere moleculen.

PVC (PolyVinylChloride) is een zachte plastic (thermoplast) die vooral gebruikt wordt voor draagtassen. Polycarbonaat is een harde plastic (eigenlijk is kunststof het juiste woord) wat je waarschijnlijk het meeste zegt als ik het Plexiglas noem. En dan heb je nog tussenvormen in ook.

Dus de vraag is dan eigenlijk: wat voor soort plastic wil je graag maken?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] Profielwerktstuk Plastic

Je kan plastic maken van aardappelen, maar of dat 'echt' plastic is en welk heb ik geen idee van.

Maar natuurlijk helpt zoeken met google op plastic ook. :cry:

Berichten: 17

Re: [scheikunde] Profielwerktstuk Plastic

PVC (PolyVinylChloride) is een zachte plastic (thermoplast)
Zeggeeeeh, Beryllium. Na alle discussies over weekmakers de laatste tijd zou je toch echt moeten weten dat PVC van zichzelf een hard plastic is. Zie ook hier.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Profielwerktstuk Plastic

Beryllium schreef:PVC (PolyVinylChloride) is een zachte plastic (thermoplast)
Zeggeeeeh, Beryllium. Na alle discussies over weekmakers de laatste tijd zou je toch echt moeten weten dat PVC van zichzelf een hard plastic is. Zie ook hier.
:cry: :D :P :D :oops: :oops:

Door elkaar gehaald met PE (PolyEthyleen)......

Sorry....
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: [scheikunde] Profielwerktstuk Plastic

Gelukkig zijn er ook een paar plastic's die je zelf kan maken uit de grondstoffen.

De leukste is wel galaliet (een soort kunsthoorn). Deze kan je maken uit caseine en formaline (formaldehyde oplossing). Wel in de zuurkast werken, formaldehyde is geen heel fijne stof. Ook is ureumformaldehyde (inderdaad van ureum en formaldehyde gemaakt) zelf te maken.

Zie o.a. hier http://www.uq.edu.au/_School_Science_Lessons/topic09.html voor een sumiere beschrijving.

Iets meer (en een recept voor Nylon) zie je hier: http://capital2.capital.edu/faculty/wbecktel/Polymer.htm

Hier wordt het ureum formaldehyde met geconcentreerd zwavelzuur gehard, dat kan ook met verdund zwavelzuur! (duurt wat langer). Maak ook niet teveel: zie bijvoorbeeld het verhaal hier: http://www.xs4all.nl/~jcdverha/scijokes/12_3.html
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 677

Re: [scheikunde] Profielwerktstuk Plastic

Hallo,

Een mooie demonstratie van het maken van plastic is de "nylon rope trick" (Zie Google).

Het komt eropneer dat je een interfase polycondensatie doet van hexamethyleen diamine in een waterige natriumhydroxide oplossing met adipoylchloride in een dichloormethaan.

Op het scheidingsvlak ontstaat een velletje nylon dat je kan met een pincet kan omhoogtrekken, waardoor er nieuw nylon ontstaat enz.

De nylondraad die je zo maakt kan je oprollen op een klosje.

Hopelijk ben je hier wat mee.

Etienne

Berichten: 38

Re: [scheikunde] Profielwerktstuk Plastic

Hartstikke bedankt allemaal voor deze hulp, ik hoop dat ik en de rest van mijn groep hiermee verder kunnen en dat de leraar een van deze proeven goedkeurd en ons die dus laat uitvoeren ;)

Onze leraar is namelijk nogal een zeikerd en heeft altijd weinig zin zich voor ons in te spannen dus ik hoop dat het nog redelijk uitvoerbare proeven zijn

Reageer