[scheikunde] Nogmaals profielwekstuk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 7

[scheikunde] Nogmaals profielwekstuk

Hallo!

Ik zal mezelf eerst even voorstellen, wel zo vriendelijk, ik ben Wart de Goede en woon in het friese Grou, nog 2 nachtjes en dan word ik 17 :D Verder zit ik nu in HAVO-5 en volg het profiel natuur en gezondheid, waarbij vooral scheikunde mij interesseert :cry: . Zoals elke andere examenklas, moeten ook wij een profielwerkstuk (PWS) maken. We hebben met ons groepje wel al een 2 richtingen bedacht, maar nu nog een goede onderzoeksvraag of iets waar je onderzoek naar kunt doen. (Het hoeft niet perse een verslag te zijn, het mag ook een presentatie, demonstratie ( :D ) of een lesbrief zijn)

De richtingen die wij hadden bedacht zijn vuurwerk of waterstof.

Vuurwerk zou natuurlijk harstikke leuk zijn, omdat we dan aan het einde van het jaar een demonstratie kunnen geven (de school vind het goed, al gevraagd!). Alleen nu nog een goede onderzoeksvraag.. :P

Ook hebben wij aan waterstof lopen denken , alleen wat zou je kunnen maken / demonstereen of presenteren?

Alvast bedankt!

Groetjes

Wart Afbeelding

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] Nogmaals profielwekstuk

Omdat wij hier op Chemieforum.nl nogal een streng beleid voeren op het gebied van explosieven (ook vuurwerk dus) kunnen we jullie daar niet mee helpen.

Over waterstof, tja als het gaat over waterstof kom je al heel snel terecht bij de brandstofcel of misschien wat over de zon waar waterstof door kernfusie helium wordt.

Voor informatie over de brandstofcel en de ontwikkelingen kun je het beste hier even kijken.

Berichten: 7

Re: [scheikunde] Nogmaals profielwekstuk

Oke, begrijpelijk!

Er kan natuurlijk veel misgaan, en ik snap dat jullie niet willen dat dit forum daarin betrokken raakt Afbeelding

Maar toch bedankt!

Groeten

Wart

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] Nogmaals profielwekstuk

Waterstof is natuurlijk geen probleem :D al is dat ook best wel explosief :cry:

Berichten: 7

Re: [scheikunde] Nogmaals profielwekstuk

Ik weet het, heb vant zomer achter in de tuin iets gebouwd met PET-flessen om een groene (waterstof) vlam te krijgen, de in totaal 6 of 7 flessen op verschillende hoogtes lekten grotendeels bij de aansluiting met de siliconenslang, en het is uiteindelijk nooit gelukt maar toch, toen maar gaan experimenteren met knalgas, in een ballon met piezo ontsteking geeft een erg leuk effect :cry:

Groetjes

Wart

Berichten: 7

Re: [scheikunde] Nogmaals profielwekstuk

Het is gelukt met het profielwerkstuk, we gaan onderzoek doen naar de bruikbaarheid van waterstof als brandstof (is allang gedaan maar dat maakt niets uit). We gaan proefjes doen als een kogeltje uit een buis schieten (de slag van de zuiger) en pogingen doen om waterstof te injecteren in een brandstofmotor en dan tot ontploffing te brengen.

Als extra onderdeel leek het onze leraar leuk om een sinaasappelkanon op een mengsel van water- en zuurstof te laten werken.

Nog even een vraagje trouwens,

onze leraar had het ook over dat je met waterstof van onverzadigde vetten, verzadigde vetten kunt maken, maar ik kom er maar niet uit hoe dat nou zit? :cry:

En met waterstof moet je ook van alkanen alkenen kunnen maken?

Groeten wart

Berichten: 39

Re: [scheikunde] Nogmaals profielwekstuk

Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar het meest ongevaarlijke gas om dit soort proefjes mee te doen is CO2

Citroenzuur+natriumbicarbonaat (of keukenkastchemie: azijnzuur + keukenzout) geeft CO2-ontwikkeling, waar je raketten (of lege flessen) mee de lucht in krijgt.
onze leraar had het ook over dat je met waterstof van onverzadigde vetten, verzadigde vetten kunt maken, maar ik kom er maar niet uit hoe dat nou zit?

En met waterstof moet je ook van alkanen alkenen kunnen maken?
Hij heeft het over 'hydrogenering' (waterstof er aan toevoegen) danwel 'dehydrogenering' (waterstof eraf halen). Een beetje organisch leerboek kan je er alles over vertellen. Op het net heb ik ff zo snel niks algemeens kunnen vinden.

Iets over 'verzadigd' vs 'onverzadigd' en het belang daarvan kun je hier vinden:

http://www.voedingscentrum.nl/mirakel/page...54&init=menu354

mazzel, matt

Jorim: Voor sub- en superscript, kijk hier even

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Nogmaals profielwekstuk

Het hydrogeneren van onverzadigde vetzuren gebeurd mbv een katalysator. Hiervoor wordt palladium op actieve kool gebruik (kleine palladiumdeeltjes op norit). Omdat het smeltpunt/traject van vetzuren (ondermeer) afhankelijk is van de mate van (on)verzadiging kan dmv hydrogenering de "smeerbaarheid" van boter worden beinvloed.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] Nogmaals profielwekstuk

Citroenzuur+natriumbicarbonaat (of keukenkastchemie: azijnzuur + keukenzout)
Dan moet je je keukenkastjes toch eens een beetje opruimen :cry:

Natriumbicarbonaat = maagzout, en dat is onmisbaar om het deeg te doen rijzen.

Natriumchloride (NaCl) = keukenzout

Berichten: 1.153

Re: [scheikunde] Nogmaals profielwekstuk

en volgens mij is azijnzuur geen citroenzuur, toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Nogmaals profielwekstuk

en volgens mij is azijnzuur geen citroenzuur, toch?
Nope.

Maar je hoeft niet per se citroenzuur te hebben om CO2 te vormen uit NaHCO3. En het ging even om een keukenkastje-variant om CO2 te vormen toch?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] Nogmaals profielwekstuk

Klopt ja, NaHCO3 + CH3COOH --> CO2 + H2O + Na+(aq) + CH3COO-(aq)

Berichten: 39

Re: [scheikunde] Nogmaals profielwekstuk

Dan moet je je keukenkastjes toch eens een beetje opruimen
He, een beetje chemicus heeft een heel vol keukenkastje :cry:

Maar je hebt inderdaad gelijk.

Dit was het receptje om muntjes mooi te laten glimmen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: [scheikunde] Nogmaals profielwekstuk

In mijn keukenkast staat toevallig een potje citroenzuur en een potje zuiveringszout, maar bij mensen die dit niet hebben: met schoonmaakazijn en soda kan je ook CO2 ontwikkelen.

Wel een beetje afgedwaald van het topic, geloof ik.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 1

Re: [scheikunde] Nogmaals profielwekstuk

Of gootsteenontstopper met Al. folie laten reageren, zorg wel dat je dit een hitte bestendig glas doet.

Beryllium: het topic is al meer dan 3 maanden oud... ik denk dat het niet nodig is om dan nog te reageren...

Reageer