Leven op mars?

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 485

Leven op mars?

Water + methaan = echt leven op Mars?


De atmosfeer van de planeet Mars bevat vooral veel methaan op plekken waar ook veel waterdamp en ondergronds ijs voorkomt. Dat blijkt uit metingen met de Fourier-spectrometer aan boord van de sonde Mars Express.


Als water en methaan niet op dezelfde plaatsen zouden zijn aangetroffen, dan zou dat de kans een stuk kleiner hebben gemaakt dat het methaan wordt gegenereerd door micro-organismen. Die kunnen immers niet zonder water.


Dat water en methaan samen voorkomen bewijst echter nog lang niet dat er echt leven is. Volgens Michael Mumma, een expert van Nasa, is het mogelijk dat methaan ooit in de Marsbodem is opgeslagen in de vorm van hydraten. Als die verdampen komen methaan en water tegelijk vrij. bron: BBC News Online, 20 september 2004



Zou het er dan toch nog van komen? Invasie van de marsmannetjes? :cry:

Wat denk jij, hoe groot is de kans dat er een vorm van leven is op mars? Zijn de omstandigheden goed genoeg?

Berichten: 254

Re: Leven op mars?

Zou het er dan toch nog van komen? Invasie van de marsmannetjes? :cry:
I like that :D


Ikzelf, mijn persoonlijke mening, denk dat het opzich een toch redelijk grote kans is dat er leven op Mars komt, maar ik denk nog niet nu. Over 15 jaar, als we de planeet geholpen hebben ''op te warmen'', denk ik dat de kans er zeker in zit...

Berichten: 778

Re: Leven op mars?

Denk toch wel even wat langer als 15 jaar hoor :cry:

Berichten: 148

Re: Leven op mars?

Het leven komt er zeker, of het nou op mars evolueert, of dat de mens er zelf voor zorgt dat-ie leefbaar wordt...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Leven op mars?

Leven zoals wij dat kennen is er niet.


Het komt er wel, in de vorm van mensen en dieren die er in het kader van ruimteonderzoek een tijdje verblijven.


Er is geen enkele reden om op mars te zijn anders dan om redenen van onderzoek of andere nieuwsgierigheid, dus denk ik dat het daar bij blijft.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 1

Re: Leven op mars?

Of mischien kleine kolonnes van de aarde op mars gaan leven, omdat de ozonlaag over een bepaald gebied te dun is.

Berichten: 13

Re: Leven op mars?

Misschien een leuke tip voor geintresseerden aangaande buitenaardse verschijnselen. Zoek een keer de volgende film op:


The smoking gun, the secret NASA transmissions.


Tis een beetje offtopic maar de moeite waard.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Leven op mars?

Als er nu ook nog ammoniak rondzweefde, dan zou ik zeggen: het is mogelijk. Maar nu niet, aangezien het niet mogelijk is om zonder stikstof aminozuren te kunnen vormen...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Leven op mars?

Dat vind ik een beetje kortzichtig. Dat het leven op aarde nou aminozuren nodig heeft wil niet zeggen dat dat ook nodig is bij andere levensvormen...


Trouwens, er zijn ook andere bronnen voor stikstof te bedenken naast ammoniak ;)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 74

Re: Leven op mars?

klopt


maar "mars mannetjes" die de aarde komen overnemen klikt niet egt geloofwaardig


eerder wij die mars over nemen komt denk ik meer in de buurt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Leven op mars?

@MadMonkey

Heb je ook een argumentatie waarom je dat denkt? Bewijzen? Of ben je zelf een Marsreis aan het plannen om ze te onderwerpen... ;)


Overigens, er is ook een beroemde quote over het bewijs voor het bestaan van buitenaards leven: het beste bewijs op ontwikkeld buitenaards leven is wel dat ze nog geen contact met de Aarde hebben gelegd...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Leven op mars?

Overigens, er is ook een beroemde quote over het bewijs voor het bestaan van buitenaards leven: het beste bewijs op ontwikkeld buitenaards leven is wel dat ze nog geen contact met de Aarde hebben gelegd...
Hmmmm, ik ken die ietsje anders, maar deze is wel beterder.....logischer.....vééél beter ;)


Maar dit gaat toch over leven dat er WAS op Mars ??

[edit] Niet dus, ik moet leren lezen...

Berichten: 1.122

Re: Leven op mars?

Misschien had Douglas Adams wel gelijk in The Hitch Hiker's Guide to the Galaxy;


Een buitenaards ras had in verloop van een lange tijd een gigantisch groot leger opgezet om de aarde te veroveren; "...and then they finally reached the earth with their massive army. But unfortunately they were eaten by a dog..."


Grtz Bas

Berichten: 74

Re: Leven op mars?

helenmaal niet


we hebben al de aarde en strax mars

en daarna volgen er nog veel meer


al die verhalen en theorie'n zijn allenmaal bedacht door mensen die gewoon bang waren voor hun eigen overheid maar ze hebben gewoon van de overheid mars mannetjes gemaakt.


eigenlijk zijn wij het gewoon die over de "ruimte" willen heersen maar ondkennen we dat gewoon met wat SF films en boeken en uitspraken

Reageer