bepaling van natuurlijke vetten en olien in chips

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

bepaling van natuurlijke vetten en olien in chips

Hoi Allemaal

Ik moet een experiment doen om natuurlijke vetten en olien in chips te bepalen met behulp van de GC. Dat is wat wel lukt, maar de uitwerking ervan snap ik niet. Hoe kan ik aan de hand van bepaalde standaarden die ik inspuit (c12, c14, c16, c18 en linolzuur en oliezuur) en mijn monster bepalen aan de hand van de grafieken/pieken die eruit komen wat nou daadwerkelijk in mijn monster zit??

Kan iemand misschien uitleg geven of een of andere link (liefst in nederlands) hoe is dit op zou moeten lossen? :cry:

Berichten: 485

Re: bepaling van natuurlijke vetten en olien in chips

Dat hangt ervan af of je een interne standaar hebt gebruikt. Meestal komt het neer op (iets ingewikkelder) kruislings vermenigvuldigen.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: bepaling van natuurlijke vetten en olien in chips

Als je interne standaard gebruikt heb je hier wel wat aan, maar als je geen interne standaard gebruikt is het 'gewoon' kruislings vermenigvuldigen zoals Jantine al zei.

(Piekoppervlakte monster * concentratie standaard) / piekoppervlakte standaard = concentratie monster (dit is natuurlijk voor één stof / piek van je meting)

Berichten: 328

Re: bepaling van natuurlijke vetten en olien in chips

Eerst spuit je alle standaarden appart in, zodat je weet bij welke tijd (retentietijd) welke stof hoort. Bijv 5 min = C12 en 7 = C14. Daarna spuit je je monster in, als de tijden overeen komen, weet je welke stof er in je monster zit. Interne standaard is *****. Bij ons ons school spuit je namelijk steeds een ander volume in.

Hoop dat je er iets aan hebt.

Jorim: Kijk de volgende keer even naar de datum, waarschijnlijk heeft Moniek hier nu niet zo heel veel meer aan.

Reageer