DNA fingerprinting

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 851

DNA fingerprinting

Ik zoek proefjes met als onderwerp DNA fingerprinting.

Hoe ik kan aantonen van wie dit en van wie dat DNA is. Alleen deze proefjes mogen niet te kostbaar zijn :cry: .

Iedere tip is welkom :D
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Berichten: 337

Re: DNA fingerprinting

Jammer genoeg is dit niet goedkoop...

Voor het maken van een DNA fingerprint heb in elk geval een elektroforesebak en reagentia waaronder restrictie enzymen en agarose hebben.

In het kort uitgelegd komt het hier op neer:

DNA wordt geisoleerd en een gedeelte wordt met (restrictie enzymen - dit is de goedkope methode) behandeld. Deze enzymen knippen op bepaalde herkensequenties in het DNA. Aangezien er genetische diversiteit is tussen personen, zal dit, voor een gedeelte, verschillende groottes geknipt DNA stukken opleveren.

Wanneer het knipproduct in een putje op een gel wordt gebracht met een matrix (bij DNA vaak een agarose) en hierop een spanningsveld wordt gezet bewegen de DNA stukken door de gel (de fosfaatgroepen in DNA zijn negatief geladen en gaan richting de positieve pool) De kleine fragmenten hebben minder hinder van de gel en migreren sneller (en komen dus verder in de gel in dezelfde tijd) dan grotere stukken. Door deze scheiding wordt de karakteristieke fingerprint gevormd (maar zijn nog niet te zien op de gel)

De spanning wordt stopgezet wanneer de loading dye (laadkleurstof en migratiereferentie) ver genoeg gelopen is. Met een zilverkleuring of ethidium bromide (UV-bak nodig en kankerverwekkend!) worden de fragmenten zichtbaar gemaakt. De fingerprints kunnen nu worden vergeleken

Hoeveel geld heb je te besteden? Reken op een paar honderd euro voor alle spullen...

Kijk voor meer info over RFLP HIER

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: DNA fingerprinting

Dit zijn inderdaad niet van zulke simpele proefjes dus je zult echt wel wat scheikundige ervaring nodig hebben en tevens een lab tot de beschikking moeten hebben. Ik zie aan je chemielevel dat deze nogal laag is (niveau 1) dus eigenlijk is dit haast niet te doen voor iemand met zo weinig ervaring en kennis :cry:

Ik ga alleen van de informatie die ik hier lees uit misschien zit het anders Afbeelding

MvG Ron


Reageer