alkalimetalen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 12

alkalimetalen

Ik heb hier alweer een chemisch probleempje dat ik niet kan verwoorden ... :cry:

Het liefst zo rap mogelijk asjeblieft! toch een grote danku op voorhand!!!

de reactievergelijking van de reactie tussen de alkalimetalen en water:

2Li + H2O -> 2LiO +H2

2Na + H2O -> 2NaO +H2

2K + H2O -> 2KO +H2

Hoe zou je het gevormde gas in de bovenstaande reactie kunnen aantonen?

....................

de reactievergelijking (met de juiste coëfficiënten) van de reactie van de alkalimetalen met dizuurstof:

4Li + O2 -> 2Li2O

4Na + O2 -> 2NA20

4K + O2 -> 2K2O

de reactievergelijking van de oxiden van Li, Na en K met water:

Li2O + H2O -> 2LiOH

Na2O + H2O -> 2NaOH

K2O + H2O -> 2KOH

Vergelijk nu de rangorde in reactiviteit van de alkalimetalen met dizuurstof en met water.

Wat valt er op?

........................................

Breng deze reactiviteit in verband met de plaats van deze metalen in het P.S.E.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: alkalimetalen

Het liefst zo rap mogelijk asjeblieft!
Je hebt geluk vanmiddag :cry:
Hoe zou je het gevormde gas in de bovenstaande reactie kunnen aantonen?
Waterstof kan je aantonen door het op te vangen en bij een vlam te houden (LET OP: alleen bij kleine hoeveelheden!!), dat geeft een korte knal door de reactie met zuurstof. Er ontstaat waterdamp.
de reactievergelijking (met de juiste coëfficiënten) van de reactie van de alkalimetalen met dizuurstof:

<knip>

de reactievergelijking van de oxiden van Li, Na en K met water:

<knip2>

Vergelijk nu de rangorde in reactiviteit van de alkalimetalen met dizuurstof en met water.

Wat valt er op?
Dan zou je er bij moeten zetten wat je zelf weet van de reactiviteit hè... ik kan je zeggen dat de reactiviteit inderdaad een relatie heeft met de plek die Li, Na en K innemen in het Periodiek Systeem. Zet ze eens in volgorde van afnemende reactiviteit, dan zie je de relatie wel.

Trouwens, wil je voortaan wel sub- en superscript gebruiken? Je kan hier vinden hoe je dat moet gebruiken. Ik heb het nog niet kunnen aanpassen omdat ik hier geen moderatie kan doen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 12

Re: alkalimetalen

ik heb het intussen zelf al gevonden! groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: alkalimetalen


Waterstof kan je aantonen door het op te vangen en bij een vlam te houden (LET OP: alleen bij kleine hoeveelheden!!), dat geeft een korte knal door de reactie met zuurstof. Er ontstaat waterdamp.


Die knal krijg je alleen met een mengsel van waterstof en zuurstof in de verhouding 2:1, zogenaamd knalgas (verkregen door electrolyse van water). Waterstof alleen (bijvoorbeeld opgevangen in een omgekeerde reageerbuis) laat een "woef"-achtig geluid horen bij ontbranding (met een gloeiende spaan hout).

Reageer