Springen naar inhoud

[Technologie] Energieopwekking

• Log in om te kunnen reageren

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 27 september 2004 - 12:50

Ik zie nog niet helemaal in hoe je aan de waterstof denkt te komen. Opslaan kan je volgens mij niet in dermate grote hoeveelheden dat het een alledaags aanspreekpunt van energie kan worden.

Als andere alternatieve bron, zijn getijdencentrales niet een idee?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jantine_CF

Jantine_CF

• Chemieforum.nl erelid
  • 485 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 september 2004 - 13:07

Nou hoorde ik weer op het nieuws, dat windturbines lang niet de hoeveelheid opwekken als dat ze zeggen. Er was oa een ECN-er aan het woord.
Windparken zouden net zoiets worden als de betuwelijn :cry:

Striker

Striker

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 september 2004 - 16:05

Hey, interessante thread :D
Wat ik me afvraag is of kerncentrales beveiligd zijn of kunnen beveiligd worden tegen bvb terroristische aanslagen , ik kan me voorstellen dat het niet zo gezond zou zijn moest er een vliegtuig(je) in zo'n centrale vliegen :cry:
S.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 27 september 2004 - 17:04

Hey, interessante thread :D
Wat ik me afvraag is of kerncentrales beveiligd zijn of kunnen beveiligd worden tegen bvb terroristische aanslagen , ik kan me voorstellen dat het niet zo gezond zou zijn moest er een vliegtuig(je) in zo'n centrale vliegen :cry:
S.

Ooit in Borssele geweest? Die centrale is zó ontzettend goed geconstrueerd, dat er niets met de reactor kan gebeuren zelfs al stort er een Boeing 747 op. Hoe ze het precies hebben gedaan weet ik niet, maar wel dat dat dus geen probleem vormt (gelukkig niet).
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 september 2004 - 17:44

IK ben wel eens in Borssele geweest. Het ligt onder zeeniveau en in een dichtbevolkt gebied, geen handige plek voor een kerncentrale. In die enkele decennia dat we kernenergie hebben zijn er al voldoende bijna ongelukken geweest en andere incidenten. Ik meen overigens dat Tsjernobyl niet een Melt-down ongeluk was, maar een minder ernstig ongelukje, vergelijkbaar met Harisburg (VS 1979), maar dan met wat meer pech.

Maar in de discussie speelt vooral, denk ik -ik noem het nog eens- het feit dat splijtstoffen net als fossiele brandstoffen niet het eeuwige leven hebben. Voor de langere termijn is dat dus geen oplossing.
β-Damascenon en maneschijn

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 27 september 2004 - 18:44

Het ligt onder zeeniveau en in een dichtbevolkt gebied, geen handige plek voor een kerncentrale.

Klopt... ik doelde ook alleen op de bouwconstructie. Die kan een boel hebben.
Ik denk ook dat een kerncentrale in een (dicht)bevolkt gebied niet echt een goed idee is....

In die enkele decennia dat we kernenergie hebben zijn er al voldoende bijna ongelukken geweest en andere incidenten. Ik meen overigens dat Tsjernobyl niet een Melt-down ongeluk was, maar een minder ernstig ongelukje, vergelijkbaar met Harisburg (VS 1979), maar dan met wat meer pech.

Geen meltdown? Ik dacht dat er gewoon sprake was van een te hete reactor door een menselijke fout in de aansturing van de reactorkoeling, en dat daardoor de reactor smolt.
Harisburg zegt me niets, ga ik eens opzoeken!

Maar in de discussie speelt vooral, denk ik -ik noem het nog eens- het feit dat splijtstoffen net als fossiele brandstoffen niet het eeuwige leven hebben. Voor de langere termijn is dat dus geen oplossing.

Toch maar investeren in onderzoek naar kernfusie? En dan hopen dat dit wat wordt voordat de fossiele brandstoffen echt uitgeput zijn geraakt?

Ik vind het eigenlijk wel een leuke discussie dit

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 september 2004 - 20:15

ik ben ff wat research aan het doen :D Zo hoef je niet meer hier over te discusseren want ik heb op de site van discovery channel een mooie beschrijving gevonden wat er nou precies mis ging in reactor vat 4 :D
DE RAMP BIJ TSJERNOBYL

Ik blijf er bij dat kernfusie een begrip wordt in de toekomst. Voor de geintresseerde heb ik hierover een uitgebreide uitleg in pfd file gevonden. Heel interessant om eens rustig door te nemen :P Kernfusie

MvG Ron
ps: beetje achtergrond informatie in de discussie kan ook geen kwaad :cry:

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 27 september 2004 - 20:36

DE RAMP BIJ TSJERNOBYL

Crisis... als ik dit lees lopen de rillingen over mijn rug. Op deze manier bezien ga je je opeens afvragen of je dit risico wel wilt lopen...! Ik heb wel eens een documentaire gezien over hoe het besmette gebied er nu uitziet, maar het blijft iets wat je je niet kan voorstellen...

ps: beetje achtergrond informatie in de discussie kan ook geen kwaad  :D

Je hebt helemaal gelijk :cry: ; maar volgens mij is het wel zo dat het moeilijk is om objectieve informatie te vinden. Voor- en tegenstanders zullen alles zó inkleden zoals voor hun standpunt gunstig is...

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 september 2004 - 20:41

maar volgens mij is het wel zo dat het moeilijk is om objectieve informatie te vinden

De discussiepunten blijven gewoon staan. Er zullen genoeg mensen wezen die nog niet genoeg algemene informatie hebben. Het gaat dus om algemene informatie zonder dat er een mening aan is toegevoegd :cry:

MvG Ron

Striker

Striker

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 september 2004 - 21:07

sorry om ff terug te komen op die veiligheid van kerncentrales :cry:
Was ff aan het surfen ivm veiligheid , en kwam deze site (site)tegen waar staat dat het toch niet zo veilig blijkt als de meeste denken [!]

Greetz S.

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5125 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 29 september 2004 - 08:53

werden de veiligheidssystemen met opzet uitgeschakeld

Tja das dom en moet je kerncentrale gewoon niet doen.

De kern van reactor nr.2 smolt nadat het koelwater was weggelopen

Dan moet je er ook een GOEDE lekbak onder zetten (sterlab hé)

En de veiligheid, tja waar een wil is is een weg dus 100 procent beveiligen lukt je nooit!

Maar we hebben het helemaal niet over kerncentrales, het gaat om energie. Kerncentrales zijn misschien een oplossing, maar geen prettige, maar hebben we al echte alternatieven (terug naar de discussie) ????

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 september 2004 - 12:28

hebben we al echte alternatieven

Om even terug te komen op de discussie. Ik lees in deze discussie dat de natuurlijke bronnen nog geen alternatief zijn en dat kernenergie te riskant is. Biodiesel wordt nog te weinig mee gedaan en dat de kosten van kernfusie nog niet opwegen ten opzicht van de baten. Waterstof nog niet rendabel is. De fossiele brandstoffen moeten het nu dus nog steeds gaan doen. Komt er ook nog eens bij dat de prijs momenteel erg hoog gaat liggen(oorlog in het midden oosten misschien ook nog in nigeria) en naar mate er een te kort komt dan zal die prijs alleen maar oplopen. Tot nu toe kunnen tot conclusie komen dat er nog geen rendabele alternatieven zijn voor energieopwekking in de toekomst en dat we alleen nog de milieu belastende energie bronnen zullen moeten gebruiken.
Zijn er nog mensen met aanvullingen?

MvG Ron

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 30 september 2004 - 14:00

Het lijkt erop dat je misschien met wat doorontwikkelen van windturbines toch een eind kan komen:

http://www.vpro.nl/w...257491 19280286

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5125 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 05 oktober 2004 - 08:49

Is toch leuk, kom je toch weer terug op wat onder andere door mij ook al is genoemd.

gericht gebruiken. Zonnepanelen in de Sahara, golfenergie in de fjorden van Scandinavië, aardwarmte op IJsland, windmolens op zee en ga zo maar door.

Maar dit soort dingen werkt alleen als we globaal gaan denken en is dus met onze maatschappij geen optie. Het zou een oplossing kunnen zijn als er een hele hoop verandert.

Een paar topics terug noemde iemand, Beryllium????, golfslagenergie, volgens mij is dat echt een ondergeschoven kindje. Het is een echte onuitputtelijke bron en in vergelijking met wind, het stopt nooit. Installaties kan je heel erg groot bouwen, want ze vallen toch niet echt op en ze zijn redelijk gemakkelijk naar hun plek te slepen.

Is dit niet gewoon dé oplossing ???

Zie wavedragon.net, wiki en google voor meer informatie...

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 05 oktober 2004 - 18:56

Heb ik het idd over gehad. Het mooie is dat ze altijd energie kunnen leveren! Getijden zijn er altijd wel. Met wat strategisch plaatsen kan je veel energie opwekken.

Probleem blijven denk ik kosten. Want zo'n turbine zal toch redelijk diep aangelegd moeten worden. Maar dat is iets wat de bouwkundig ingenieurs wel een oplossing voor zouden moeten kunnen vinden!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures