indigo maken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

indigo maken

voor een experiment moet ik indigo isoleren uit een natuurlijke bron, is er iemand die weet waar ik hiervan een voorschrift kan vinden

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: indigo maken

Welkom op Chemieforum.nl :cry:

Indigo wordt gewonnen uit bladeren en takken van planten die indigotine bevatten. De belangrijkste indigotinehoudende planten zijn:
  1. Indigofera tinctoria (Azië)
  2. Indigofera tinctoria (Midden- en Zuid-Amerika)
  3. Polygonum tinctorium (China en Japan)
  4. Lonchocaropus cyanescenos (Afrika)
  5. Isatis tinctoria (Europa)
Sommige planten komen in het wild voor, maar in de meeste landen worden de indigoplanten speciaal gekweekt.

Isolatie

Week de bladeren op een hoge temperatuur in water, zodat ze gaan gisten. Dit heet fermentatie. Bij het gistingsproces komt een gelige vloeistof vrij, die moet je aftapen en eventueel zuiveren.

In deze vloeistof is nog geen spatje blauw te zien. Door de stof te laten oxideren (reageren met zuurstof) verandert de gelige vloeistof in blauw (gewoon open en bloot laten staan en soms even roeren). Daarna moet je het laten bezinken en heb je indigo verkregen.

Succes!

Berichten: 5

Re: indigo maken

bedankt voor het antwoord, weet je ook bij welke temperatuur de bladeren moeten gisten en hoe lang dat duurt?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: indigo maken

Waarschijnlijk een graadje of 40 en de tijd is wat moeilijker, op sommige sites hebben ze het over een week en op andere wordt het niet eens genoemd. Ik denk dat je dat experimenteel moet bepalen.

Hoe langer hoe hoger je rendement waarschijnlijk (tot een maximum natuurlijk).

Berichten: 68

Re: indigo maken

Wij hebben dat ook eens gedaan voor een project op school (nou ja, iemad uit m'n projectgroep). En het moelijkste is om aan die planten te komen.

Ik kan het wel aan haar vragen hoe ze aar aan is gekomen, als het je zelf niet lukt.

Berichten: 8

Re: indigo maken

Voor mijn laatste PO scheikunde moet ik indigo gaan bereiden. Volgens mij is het echter de bedoeling dat ik synthetische indigo op microschaal ga maken. De samenstelling van indigo heb ik in principe wel kunnen vinden maar ik begrijp het niet helemaal. Kan iemand mij helpen met deze samenstelling?

To synthesise indigo in microscale, we use the Baeyer-Drewson Reaction. o-Nitrobenzaldehyde (0.5 g) is dissolved in 5 mL of acetone in a 6-in. test tube. Five milliliters of water is added and the suspension stirred. Sodium hydroxide (2.5 mL of a 1.0 N solution) is added dropwise. As the base is added, the blue color of indigo can be seen almost at once, and the solution may boil.

After the exothermic reaction has subsided, the reaction is allowed to stand for 5 min. The precipitated indigo is collected by suction filtration. The precipitate is washed successively with 10 mL of water and 10 mL of ethyl alcohol.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: indigo maken

Voor mij is het allemaal vrij duidelijk, dus wat precies snap je niet?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 8

Re: indigo maken

Ehmm nouja, is een 6 in. test tube gewoon een reageerbuisje? En wat is de Nederlandse naam van: o-Nitrobenzaldehyde ?

Berichten: 8

Re: indigo maken

en sodium hydroxide, wat is dat in het Nederlands? En 1.0 N is 1.0 M ?

Berichten: 8

Re: indigo maken

sorry, sodium hydroxide en die test tubes weet ik al! en o-Nitrobenzaldehyde kan ik op school wel vinden.. Verder begrijp ik het wel toch bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: indigo maken

en sodium hydroxide, wat is dat in het Nederlands? En 1.0 N is 1.0 M ?
1 M = 1 N alleen als er één per mol inzit. Dat is dus bij natrium hydroxide het geval, maar niet bij zwavelzuur.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: indigo maken

Aanvulling, het gaat om het aantal mol boeiende deeltjes, heb je zwavelzuur, dan is dit 2 N, maar 1 M, zelfde geldt voor fosforzuur, dan heb je 3 N maar nog steeds 1 M.

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: indigo maken

N = De normaliteit, Molariteit * Functionaliteit = Normaliteit.

Voorbeeld:

De functionaliteit van zwavelzuur is 2, dus een 1 molair zwavelzuur-oplossing is 2 N. Kaliumpermanganaat wordt vaak een 0.02 molair oplossing gebruikt omdat de funtionaliteit 5 is, de oplossing is dan 0.1N.

Het gaat hier (met de normaliteit) niet om de H+ maar om de e-. Bij sommige oplossingen moet je er duidelijk bij vermelden om welke soort normaliteit het gaat. Perchloorzuur kan reageren als zuur maar ook als oxidator. De functionaliteit en dus de normaliteit verschilt dan.

Oplossingen van dezelfde normaliteit reageren (qua volume) 1 op 1 met elkaar. Dus 10 ml 0.1N fosforzuur reageert met 10ml 0.1N natronloog.

Reageer