[scheikunde] Profielwerkstuk Azijn

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 4

[scheikunde] Profielwerkstuk Azijn

Ik ben bezig met een profielwerktsuk over azijn. Het vak waarvoor we het doen is scheikunde. Het enige dat we nog niet hebben is een goed onderzoek dat we hiervoor kunnen gebruiken? . Hopelijk heeft iemand wat tips :cry:

Alvast bedankt!!

Berichten: 1

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk Azijn

Hallo allemaal,

Wij hebben ons profielwerkstuk scheikunde over azijn.

Wij zoeken alleen nog een leuke proef die wij in ons laboratorium kunnen doen.

Alvast bedankt allemaal!!

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk Azijn

Even jullie vragen samengevoegd aangezien het op hetzelfde neerkomt.

Beide welkom op Chemieforum.nl :cry:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk Azijn

Azijn... daar kan je heel veel over vertellen. Het ligt er vooral aan waar je in geinteresseerd bent!

Je kan denken aan: soorten azijn (natuur-, schoonmaak-, ijs-) of andere verschijningsvormen (azijnzuur anhydride, CH3(CO)O(CO)CH3).

Zoek eens uit...

...hoe het wordt gemaakt

...waar het wordt gemaakt

...waarom azijn zo lekker ruikt ( :cry: )

...enzovoorts

Om maar wat voobeelden te noemen. Als je vragen tegenkomt, kan je ze natuurlijk altijd weer stellen!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk Azijn

Je zou wat onderzoekjes kunnen doen naar de verschillen tussen de soorten azijn, of een onderzoekje naar de verschillende bestanddelen...

Kijk eerst maar eens een beetje rond op onderstaande sites:

http://www.natuurwinkelmeppel.nl/producten/Azijn.htm

http://www.xs4all.nl/~evloenen/Azijn%20van...%20gisting.html

http://www.nieuweband.nl/dnbpubl/index.htm?target=azijn.htm

http://www.xs4all.nl/~rjmmilt/index.htm?ht...htm^submenu.htm

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk Azijn

Bovenstaande links gaan over natuurazijn. Op industriele schaal wordt ook op grote schaal azijnzuur geproduceerd (niet voor consumptie). De eerste synthetische route is ontwikkeld rond 1930 uitgaande van steenkool:

Steenkool -> CaC2

CaC2 + H2O -> C2H2 (acetyleen)

C2H2 + H2O (o.i.v Hg2+) -> CH3COH

CH3COH + O2 -> azijnzuur

Dit (vrij smerige) proces met kwikzouten werd in de vijftiger jaren vervangen door processen die uitgingen van olieproducten (etheen of butaan):

C2H4 + H2O -> CH3CH2OH

CH3CH2OH (o.i.v Cu of Ag bij 250 °C) -> CH3COH

CH3COH + O2 -> azijnzuur

Celanese proces:

butaan + O2 -> azijnzuur + (veel) bijproducten

in 1962 werd het Wacker proces ontwikkeld:

C2H4 + O2 (o.i.v stoichiometrisch CuCl en Pd) -> CH3COH

CH3COH + O2 -> azijnzuur

De koper en palladium zouten die bij dit proces ontstonden werden geregenereerd en opnieuw gebruikt

Ook dit proces is tegenwoordig weer vervangen door het BASF proces (1966) en het Monsato proces (1970). Beide processen gebruiken synthese gas (een mengsel van CO en H2 als uitgangsmateriaal.

Uit synthese gas wordt o.i.v CuO.ZnO (katalysator) methanol gemaakt:

CO + H2 -> CH3OH

met behulp van een homogene cobalt- (BASF, 500 atm druk) of rhodium- (Monsato, 20 atm druk) katalysator wordt de methanol met behulp van CO omgezet in azijnzuur. Een efficient en schoon proces, en een mooi voorbeeld van de toepassing van homogene katalyse in de industrie.

CH3OH + CO -> azijnzuur

Berichten: 485

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk Azijn

Titraties van verschilllende merken tafelazijn waarbij je het gehalte azijnzuur in gr/L berekent. Je zult zien dat de hoeveelheden verschillend zijn :cry:

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk Azijn

En verschillende soorten azijn titreren zijn dat een goede proef of hebben jullie nog meer tips ;)

Berichten: 40

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk Azijn

Ik heb ook een vraag over azijn!

Wat is het verschil tussen schoonmaakazijn en huishoudazijn?

Graag een toelichting en de bronnen ;)

Niels

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk Azijn

Huishoudazijn is gewone azijn die in de keuken wordt gebruikt en schoonmaakazijn is geconcentreerder (±8% azijnzuur) om goed mee schoon te kunnen maken.

En als je azijnzuur wil gaan bepalen kan dat heel goed conductometrisch. Zie thuisexperimenteren.nl

Succes!

Berichten: 40

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk Azijn

Is er ook een uitgebreide verklaring en de precieze verschillen?

Niels..

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk Azijn

Is er ook een uitgebreide verklaring en de precieze verschillen?
Hoe bedoel je ?? Verschillend is alleen de concentratie azijnzuur 4% (dacht ik) om 8% en het doel van gebruik (teveel azijnzuur is niet drinkbaar, maar maakt wel goed schoon)...

Berichten: 40

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk Azijn

Kijk, ik bedoel wat er in schoonmaak azijn allemaal voor producten en in huishoudazijn zodat je een tabel kan maken en die kan vergelijken snap je?

Niels

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk Azijn

ik moet ook over azuijn een aantal dingen weten,

en mijn vraag hierbij is dan,

- wat is het verschil tussen huishoud azijn en natuurlijk azijn.

- welke verschillen zijn er als het over merk en concentratie gaat?

;)

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk Azijn

Volgens mij kan huishoudazijn ook natuurazijn zijn... "natuurazijn" slaat volgens mij alleen op het feit dat het uit natuurlijke bron is gewonnen (correct me if I'm wrong).

Verschillen tussen merken kan je niet aangeven: kijk op de etiketten om een indicatie te hebben... maar als échte chemiscus ga je gewoon zelf bepalen hoe sterk een azijnoplossing is ;) .
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gesloten