Nobelprijs voor de chemie

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Nobelprijs voor de chemie

Drie onderzoekers hebben de nobelprijs voor de chemie gewonnen met een baanbrekend project op het gebied van biochemie. Aangezien het winnen van een Nobel prijs veel aandacht verdient besteden wij er ook een topic aan.


Kort omschrijving: ze hebben een peptide ubiquitine ontdekt in de jaren 80 en aangetoond dat deze verantwoordelijk is voor de afbraak van eiwitten in de cel. Indien dit eiwit niet aanwezig is in de cel kan dit lijden tot ernstige ziektes zoals kanker en taaislijmziekte.


nederlandse beschrijving van het onderzoek met animatie


website nobel prize


MvG Ron

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Nobelprijs voor de chemie

Wat ik mij afvraag, waarom nu pas de Nobelprijs voor een onderzoek van 20 jaar oud ??? Wat ik begrijp uit jouw tekst en die websites is het toch best belangrijk voor de bestrijding van ziekten.

Berichten: 485

Re: Nobelprijs voor de chemie

Ja ik vind het meer iets biologisch maar goed........

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Nobelprijs voor de chemie

waarom nu pas de Nobelprijs voor een onderzoek van 20 jaar oud


Vaak volgt de impact van een onderzoek pas na enige jaren. Ten tijde van het onderzoek (zie linkje naar nederlandse beschrijving) werd onderzoek naar de afbraak van eiwitten niet erg van belang gevonden itt het onderzoek naar de opbouw. Dit onderzoek werd pas later op zijn waarde geschat en vervolgens nu pas met de nobelprijs beloond.


Ja ik vind het meer iets biologisch maar goed........


Nee, dit is toch echt overduidelijk biochemie. De (traditionele) biologie gaat toch niet kleiner dan de celorganellen. De chemie wel

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Nobelprijs voor de chemie

Ja ik vind het meer iets biologisch maar goed........

eiwitten valt onder biochemie. Vooral omdat het onderzoek is naar eiwit processen in cellen. Er zit ook nog een gedeelte Moleculaire Biologie in want je moet toch eerst het eiwitten moeten indentificeren op het gen niveau.


MvG Ron

Berichten: 778

Re: Nobelprijs voor de chemie

Jeetje het lijkt wel een moderator overleg :cry:

Maargoed een nobelprijs is dat niet meestal zo dat die pas heel laat (aantal jaren) gegeven wordt (vaak dan)

Berichten: 337

Re: Nobelprijs voor de chemie

Mooi he biochemie :cry:


De Nobelprijs voor de geneeskunde was ook al biochemisch van aard (olfactorisch systeem = reuksysteem). Volgens mij worden op het gebied van de scheikunde en geneeskunde in de loop van de jaren alleen maar meer iochemische 'uitvindingen' beloond.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Nobelprijs voor de chemie

De biochemicus kan op dit gebied niet zonder de laboratorium geneeskunde :D

Op het AZG zeggen ze dat wij de brug zijn tussen de farmacie en de kliniek. Dat vind ik zelf ook wel een mooie. :cry:


MvG Ron

Berichten: 68

Re: Nobelprijs voor de chemie

De nobelprijs voor de natuurkunde is ook wel interresant. De zogenaamde 'theorie voor alles'.

Berichten: 337

Re: Nobelprijs voor de chemie

Dat de nobelprijs voor de geneeskunde oorsprong vindt in de biochemie is eigenlijk niet zo verwonderlijk, maar die voor de scheikunde WEL.


Er zijn genoeg ' uitvindingen' in de scheikunde die ook een Nobelprijs zouden kunnen krijgen, maar dat deze juist aan een biochemisch onderzoek toebedeeld wordt geeft ook weer de relevantie van biochemie in de chemische onderzoekswereld aan... :cry:

Reageer