[scheikunde] kalkwater

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] kalkwater

ik moet voor mijn profiel werklstuk een machine maken die kalkwater kan maken en waarvan ik dit kan aftappen.

Weet er iemand een makkelijke manier om zo'n machine te maken, en heeft er misschien iemand wat links naar sites die zo'n machine beschrijven??

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] kalkwater

Welke materialen heb je tot je beschikking?

Ik zou zelf denken aan het volgende:

Grote poedertrechter met daarin CaO (ongebluste kalk), wel afdekken. Onderaan een kraantje om de toevoer te kunnen regelen.

Ook een omgekeerde voorraadfles met demiwater, ook weer met een kraantje.

Beide kraantjes laat je los van elkaar bijeenkomen in een bekerglas of erlenmeyer met een glazen kraan bij de bodem. Door nu de kraantjes open te zetten komen de uitgangsstoffen in de erlenmeyer terecht. Als je het nu handig doet zet je de erlenmeyer op een magnetische roerder en doe je er een roerboon in. Dan werkt hij helemaal automatisch.

Als je nu een heel sophisticated apparaat nodig hebt waarmee je heel precies concentraties enz. moet kunnen regelen, wordt het lastiger natuurlijk.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 4

Re: [scheikunde] kalkwater

bedankt dit heeft me veel geholpen, maar is er misschien ook iemand die weet hoeveel milliliter CaO en hoeveel milliliter H2O ik nodig heb on 1 liter kalkwater te maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: [scheikunde] kalkwater

Even een opmerking tussendoor het is dus absoluut niet de bedoeling om deze vraag vier keer te herhalen op het forum. Volg regel:
2.5. Post niet tweemaal of meerdere malen hetzelfde bericht, dit is crossposten en gaat ten koste van het overzicht! Wilt u iets veranderen in uw post gebruik dan de knop bewerk.
De vraag is duidelijk en zal ook in de zelfde topic worden behandeld.

MvG Ron

Berichten: 4

Re: [scheikunde] kalkwater

o ok sorry ik d8 als ik het onder meer forum post waar hewt onderpast zijn er meer mensen die het ziejn. Nogmaals sorry hiervoor

Berichten: 4

Re: [scheikunde] kalkwater

bedankt dit heeft me veel geholpen, maar is er misschien ook iemand die weet hoeveel milliliter CaO en hoeveel  milliliter H2O ik nodig heb on 1 liter kalkwater te maken?
ik ga ervan uit dat de oplossing is verzadigd met dus dat de reactie Ca2(OH)(s) <=> Ca2+(aq) + 2 OH-(aq) optreed

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] kalkwater

Oplossen van calciumoxide (CaO) is moeilijk, want het reageert met water:

CaO(s) + H2O(l) --> Ca(OH)2 (s)

Maar het verkregen calciumhydroxide is met genoeg water wel oplosbaar, maar dat reageert dan weer met koolstofdioxide (CO2) tot calciumcarbonaat (CaCO3 (s)) wat neerslaat.

Reageer