[scheikunde] Mol en molecuulmassa

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 15

[scheikunde] Mol en molecuulmassa

K, het zijn behoorlijk wat vragen. Ik heb de antwoorden maar het zijn de bewerkingen die natuurlijk de dingen duidelijk maken. En die heb ik niet ...

1) Hoeveel gram wegen 34 Ne Atomen

2) Een stuk zilver weegt 24,46g. Hoeveel atomen zilver bevat het? Hoeveel mol zilveratomen bevat het? Hoeveel mol elektronen bevat het?

3) Hoeveel mol Aluminium bevat 100 g Al?

4) Hoeveel gram bevat 0,250 mol Au

5) Hoeveel koolstof atomen Bevat een diamant van 10 karaat? diamant bestaat uitsluitend uit koolstofatomen en wordt in de handel in massa-eenheid karaat (0,2g) afgewogen.

6) Bereken de molecuulmassa van nitrobenzeen, bariumchloride en polyetheen met n= 200.000

7) Cafeïne is een organische stof die het centraal zenuwstelsel stimuleert en die in koffie thee en kola-noten voorkomt. 1,261 g zuivere cafeïne bevatten 0,624g C, 0,065g H, 0,364g N en 0,208g O. Geef de empirische fomule.

8) Hoeveel pennen gaan er in een gros(144)?

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Mol en molecuulmassa

Ik ben wat verder in mijn cursus en vraag 3 werd me duidelijk.

Ik denk dat deze als volgt gaat:

3) 100:26,98= 3,706 mol

oersimpel maar je moet het wel weten :D

eens ff zien of ik dan die 4 ook kan

Au= 196,97 u

196,97*0,250=49,2 g

K, dat zijn er al 2. Misschien kom ik zelf nog tot wat inzichten maar jullie hulp is altijd welkom :cry:

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] Mol en molecuulmassa

Met de massa van neutronen, protonen en elektronen zou je de eerste twee moeten kunnen uitrekenen en met de kennis die je nu hebt van 3 en 4 moet de rest ook lukken. Goed lezen en het is allemaal heel logisch...

Voor structuurformules bij vraag 6 kan je het beste even kijken op http://chemfinder.com.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Mol en molecuulmassa

8) Hoeveel pennen gaan er in een gros(144)?
Dit is een grapje neem ik aan?? :cry: :D

Even een tip om dit soort dingen op te lossen: kijk hoeveel je van de ene grootheid hebt (bijvoorbeeld hoeveelheid stof (mol dus) of gewicht (gram)), en zoek eens in je boeken naar een methode om het één in het ander om te rekenen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Mol en molecuulmassa

Ja ik weet niet of je er al uit bent. maar zowieso geldt is een bepaalde regeltje die wel handig is bij omrekenen van massa-mol ect.

Code: Selecteer alles


dichtheid (gr/mL) -->  massa (gr.)    -->     mol      --> molair(mol/L of mmol/mL)

                x volume           : molmassa        : volume

misschien kun je daar wat mee

Reageer