ethanol meten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

ethanol meten

hey,

kan er mij iemand zeggen hoe je ethanol kan meten met een indicator (kleuromslag), wat een reactie teweeg brengt met ethanol. Ik denk dan aan een alcoholtester van de politie, dat zit ook in die machine maar als ik de technische uitwerking lees van het patent geraak ik er niet wijs uit (ik ken niks van chemie by the way)

wie kan me helpen??

jix

Berichten: 98

Re: ethanol meten

Bekijk eens volgende topic : Alcoholtesten

Berichten: 9

Re: ethanol meten

thx

dus dichromaat is de reagens van ethanol? (weet dus niks van chemie hé mannen, sorry als ik hier zo dwaas overkom) stel nu dat ik da wel testen met zo'n strookje: hoe gaat dat dan in zn werk... heeft elk strookje zo zijn eigen reagens? kan je dat kopen? let me know...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: ethanol meten

Allereerst: welkom op Chemieforum.nl! :cry:
(weet dus niks van chemie hé mannen, sorry als ik hier zo dwaas overkom)
LOL, wij zijn niet allemaal man hier hoor (ik wel, maar goed) :D

Trouwens, Chemieforum.nl is echt niet alleen maar voor experts! Wij vinden het erg leuk als er ook meer bezoekers zijn die wat minder van chemie afweten.
dus dichromaat is de reagens van ethanol?
Nee, dichromaat is geen specifiek reagens op ethanol. Dichromaat is een oxidator in het algemeen, en zal dus van kleur veranderen als er een reductor aanwezig is. Dat hoeft dus niet per se ethanol te zijn; andere reductoren werken ook!

Als je ethanol wat zekerder wilt kunnen aantonen door de reactie met dichromaat, zou je naast de kleuromslag ook kunnen kijken (eh, ruiken) naar de geur van je reactiemengsel. Als er voldoende dichromaat aanwezig is, wordt er op den duur ethaanzuur (=azijn) gevormd. Dat is tenzij in erg lage concentraties aanwezig, met je eigen neus op te vangen.

Denk er wel aan dat dit (overwegend) zogeheten kwalitatieve manieren zijn om ethanol aan te tonen: je kan wel aantonen wat je hebt, maar niet met voldoende zekerheid hoeveel.

Ik weet niet wat je precieze toepassing zou moeten zijn; maar soms kan je met een massaspectrometer ook heel precies bepaalde bestanddelen aantonen. Als je het puur om ethanol in bloed of adem te doen is, is dat wel lastig denk ik....!
maar als ik de technische uitwerking lees van het patent geraak ik er niet wijs uit
Dat kan wel kloppen ja. Als het patent nog niet is verlopen (dat duurt geloof ik 20 jaar) krijg je als "meelezer" van het patent vooral algemeenheden te zien denk ik.

Misschien kan je aangeven waar je geen wijs uit wordt? Als het iets chemisch betreft kunnen we er vast wel wat mee.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 9

Re: ethanol meten

Zal ff de bedoeling schetsen van dit alles: ik zou graag een verkleuring willen als fruitsap slecht is, ik ken niks van chemie, maar ik weet wel dat er ethanol gassen vrij komen als t slecht is.

hopelijk is mn bedoeling duidelijk...zoek dus eigenlijk een 'strookje' die zal verkleuren eens er teveel ethanol vrijkomt door het slecht zijn van die fruitsap.

alvast bedankt voor de reacties ;-)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: ethanol meten

Je wilt dus een manier hebben om gasvormig ethanol met een indicatorstaafje te kunnen aantonen?

Ik heb gezocht, maar een simpele manier lijkt er niet te zijn. Wat ik wel gevonden heb:
An optical bio-sniffer for ethanol was constructed by immobilizing alcohol oxidase (AOD) onto a tip of a fiber optic oxygen sensor with a tube-ring, using an oxygen sensitive ruthenium organic complex (excitation, 470 nm; fluorescent, 600 nm). (...) The optical device was applied to detect the oxygen consumption induced by AOD enzymatic reaction with alcohol application.
Bron: klik hier.

Waar het op neer komt: een ethanol-modificerend enzym (het AOD-enzym) wordt op een glasfiber gezet. Als er ethanol langskomt, zorgt dit enzym ervoor dat er zuurstof aan de ethanol wordt "gehangen". Een complex molecuul wordt gebruikt om te laten zien dat er zuurstof wordt gebruikt; dit speciale molecuul geeft licht als er zuurstof aanwezig is, en houdt op met licht geven als de zuurstof even wordt gebruikt door het enzym.

Dus: als er ethanol langskomt, geeft het molecuul eventjes geen licht meer.

Ik denk alleen dat dit wat ingewikkeld wordt voor jouw toepassing!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 9

Re: ethanol meten

stel nu dat ik toch eerst dat dichromaat wil gebruiken om ethanol te detecteren. Die stof kan ik een labo vinden wss. Maar ik heb ook een niet-waterdoorlatend membraan nodig...waar kan ik dit vinden?

Berichten: 159

Re: ethanol meten

weet dus niks van chemie hé mannen
stel nu dat ik toch eerst dat dichromaat wil gebruiken om ethanol te detecteren. Die stof kan ik een labo vinden


Ik geef je een tip: als je er geen verstand van hebt, loop dan met een wijde boog om dichromaat heen. Dat spul is zeer giftig en kankerverwekkend. Vroeger wisten ze dat nog niet en daarom werd het gewoon door de politie gebruikt. Nu is dat ondenkbaar.

Berichten: 9

Re: ethanol meten

dichromaat is dus uitgesloten. Wil er soms iemand plzzzzz eens deze link doornemen want snap er dus niks van :-( Kan er niet aan uit of dit systeem groot is en integreerbaar is in een flessendop...

plzzzz let me know, it's urgent!

thx

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=A...e0&artImgPref=F

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: ethanol meten

Jix, je link is niet vrij toegankelijk. ScienceDirect vraagt nl. om een abonnement. Waarschijnlijk heeft jouw opleidingsinstituut wel een abonnement, maar mensen thuis waarschijnlijk niet!

Als het mogelijk is, zet dan de tekst even ergens op een algemeen toegankelijke website. Als dat niet kan, zal je even moeten wachten totdat iemand op school/werk even tijd heeft om de link door te nemen.

Aanvulling

Overigens... als je er zelf niet goed wijs uit kan worden is het niet verstandig om zo'n methode in de praktijk uit te voeren! Goed begrip van een experiment is van essentieel belang om het verantwoord en veilig uit te kunnen voeren!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 9

Re: ethanol meten

Klopt, heb in ons call center die site bezocht.

Over die test: we hebben besloten de weg van dichromaat niet in te slaan, idd omdat we er gewoonweg geen verstand van hebben en t nogal gevaarlijk is.

Gelukkig hebben we na heel lang gezaag toch een ingenieur gevonden die een alternatieve methode heeft gevonden die food safe is.

Aan alle mensen die een reactie hebben verstuurd: heel hard bedankt!!

groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: ethanol meten

Gelukkig hebben we na heel lang gezaag toch een ingenieur gevonden die een alternatieve methode heeft gevonden die food safe is.
Vertel eens welke methode? Ik ben nu wel benieuwd... ;)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 9

Re: ethanol meten

weet nog nie, hij ging vanavond iets op papier zetten met ne microbioloog, ben dus even benieuwd...

Reageer