[scheikunde] Waterstofperoxide in afwasmiddel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] Waterstofperoxide in afwasmiddel

Help! :cry: Ik moet voor sk. een voorschrift hebben; De gehaltebepaling van waterstofperoxide in afwasmiddel.... Ik zit in 6VWO dus op dat niveau zoek ik ongeveer (niet te moeilijk hoor!) Ik heb iets gelezen over KMnO4- en/of jodide maar ik moet echt een voorschrift van internet laten zien(voor de docent) En t moet SNEL! Zo snel mogelijk! deze week moet t af, daarna hoefk geen reacties meer hor! Alvast bedankt! (en asjeblieft geen al te vage antwoorden! iedereen die écht een antwoord heeft, REAGEER!!! please? :D )

Groetjes! Amiek Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Waterstofperoxide in afwasmiddel

Hallo Amiek, welkom op Chemieforum.nl.

[moderator mode :cry: ]

Ik zal je denk ik wel kunnen helpen, maar wil als eerste even zeggen dat je manier van vragen irritaties kan opwekken!

Door duidelijke vragen te stellen en minder op haast aan te sturen is de kans op een snelle en adequate reactie veel groter!

Dit is iets waar je een volgende keer even aan kan denken.

[/moderator mode :D ]

Voor zover ik weet zit er in afwasmiddel geen waterstofperoxide; mocht dit wel zo zijn, dan doet me dit heel sterk denken aan een demonstratie-experiment genaamd Elephant's toothpaste. Hier wordt waterstofperoxide dat aan afwasmiddel toegevoegd ontleed m.b.v. een paar mL van een verzadigde KI-oplossing: het aanwezige waterstofperoxide wordt dan omgezet in water en zuurstof:

2 H2O2 (aq) --> (o.i.v. I-) --> 2 H2O + O2 (g)

Om dit uit te voeren, bedenk dan hoe je het vrijkomende zuurstofvolume zou kunnen meten.

Succes!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 159

Re: [scheikunde] Waterstofperoxide in afwasmiddel

Volgens mij ontleedt waterstofperoxide niet met jodide, maar oxideert het het jodide gewoon tot jood (ik kan het mis hebben). Dit jood kan dan met thiosulfaat teruggetitreerd worden, waarbij zetmeel als indicator wordt gebruikt.

Waterstofperoxide ontleedt wel onder invloed van kaliumpermanganaat of mangaanoxide.

Met een beetje creativiteit kun je hier voorschriften vinden :-).

Reageer