dunnelaag chromatografie?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 40

dunnelaag chromatografie?

hallo

kan 1 van jullie mij vertellen wat dunnelaag chromatografie is?

alvast bedankt

Niels

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: dunnelaag chromatografie?

Bij dunne laag chromatografie wordt een mengsel van verbindingen aangebracht op een dunne plaat. Deze dunne plaat is (meestal) een aluminium of glazen plaat waarop een vaste fase met scheidend vermogen is aangebracht. Dit is meestal silica of aluminium oxide (aan elkaar geplakt poeder). Deze plaat wordt in een (afgesloten) bak met oplosmiddel (eluens) gezet. Door de capilaire werking van de vaste fase wordt het oplosmiddel naar boven gezogen en neemt de verschillende componenten van het mengsel met verschillende snelheden mee naar boven waardoor ze gescheiden worden.

Een simpel voorbeeld van dunne laag chromatografie kun je al met een stukje karton, water en stift uitvoeren. Knip een rechthoekig stuk karton uit. Zet een stip of streepje met de stift aan de onderkant van de rechthoek (ongeveer een centimeter van de rand). Zet dit stukje karton rechtop in een bak met een beetje water (het stipje moet een klein stukje boven het waterniveau staan). Je ziet langzaam het water door het karton omhoog kruipen (door de capilaire werking). Als het goed is kruipt de stip van de viltstift langzamer dan de vloeistof mee naar boven over het karton. Als het een kleur is die samengesteld is uit verschillende kleuren, dan lopen de verschillende kleuren niet even hard mee en worden ze dus gescheiden. Je moet wel een wateroplosbare stift gebruiken, anders blijft de stift op zijn plek zitten.

Berichten: 40

Re: dunnelaag chromatografie?

bedankt :cry:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: dunnelaag chromatografie?

...en dan ziet zo'n plaat er ongeveer zó uit:

Afbeelding

Bron: klik!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 5

Re: dunnelaag chromatografie?

voor mn eindwerk moe tik ook zon proef doen..

het probleem (als het al een is) is dat de aluminium plaatjes die we gebruiken op school kiezelgel 60F254 bevat... maakt dit enig verschil me andere plaatjes??

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: dunnelaag chromatografie?

In zoverre, dat ze waarschijnlijk andere affiniteit voor oplosmiddel en analieten hebben dan het "normale" fused silica. Het algemene orincipe van TLC blijft echter overeind staan.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: dunnelaag chromatografie?

voor mn eindwerk moe tik ook zon proef doen..

het probleem (als het al een is) is dat de aluminium plaatjes die we gebruiken op school kiezelgel 60F254 bevat... maakt dit enig verschil me andere plaatjes??
Kieselgel is ook gewoon silica. Mijn ervaring is dat de scheiding op deze plaatjes goed overeenkomt met de scheiding op silica bij kolomchromatografie.

Het F254 geeft aan dat er een coating van een fluorescerende stof op zit. Hierdoor zijn je spots onder een UV-lamp zeer goed te zien (de plaat kleurt groen, terwijl je spots donkerder zijn).

Berichten: 14

Re: dunnelaag chromatografie?

Hallo,

Kan iemand mij vertellen waar de H voor staat in HF (254) ?

Ik kan het echt nergens vinden!

Groeten,

Monique

Reageer