spectra van elementen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

spectra van elementen

Waar kan ik de spectra van de elementen vinden? Is er een site? Of anders literatuur?

Ik ben in het bijzonder geïnteresseerd in de vraag waarom kaliumjodide zichtbaar licht absorbeert. En is er een verschil met de lugol-absorptie. (trijodide-ion)

Misschien weet ook iemand welke energieovergangen hier in een rol spelen.

Hartelijk dank voor uw reactie.

Frans Geurts

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: spectra van elementen

Hallo Frank, welkom op Chemieforum.nl!

Ik heb wel een website waar je de lijnspectra van pure elementen kan bekijken: http://jersey.uoregon.edu/vlab/elements/Elements.html

Door op het element van je keuze te klikken kan je zien waar de absorptie- en emissielijnen zich bevinden in het electromagnetisch spectrum.

De lijnen in het zichtbare deel van bijv. het spectrum van waterstof zijn allemaal Balmer-banden. Lyman bevindt zich in het UV en Pachsen en Brackett serie "zie" je in het IR. Voor jood zou je dat kunnen berekenen als je de waarden (in eV) van de electronenniveaus weet. Meer hierover vind je hier.

Probleem is alleen, dat dit enkel van toepassing is op de pure elementen. Bij vorming van roosters, bindingen etc. kan je hier niet meer van opaan. Op dit moment weet ik ook niet hoe je dit zou kunnen nagaan.

Of er verschil is tussen I- en I3- weet ik niet zeker, maar het zou me erg verbazen als ze exact hetzelfde lijnenspectrum hebben. Door de vorming van bindingen verandert de electronenverdeling rondom de joodatomen zodanig, dat energieniveaus verschuiven.

Ik hoop dat ik je hiermee wat heb kunnen helpen. Mocht er iets onduidelijk zijn of je nog meer willen weten, moet je het maar zeggen!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer