[Sheikunde] pH

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

[Sheikunde] pH

1)Bereken pH van een 0.120M HCl oplossing.

Is dat dat gewoon -log 0.120 dus 0.92?

2)pH van mengsel van 100ml 0.120M HCl en 20ml 0.120M NaOH.

Ik heb hier echt geen idee hoe aan te beginnen :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Sheikunde] pH

Klik eerst eens op de onderstaande link, dan wordt je misschien al een hoop duidelijk. Zo niet, kom dan gerust terug.

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=14979
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: [Sheikunde] pH

Xakayna schreef:1)Bereken pH van een 0.120M HCl oplossing.

Is dat dat gewoon -log 0.120 dus 0.92?

2)pH van mengsel van 100ml 0.120M HCl en 20ml 0.120M NaOH.

Ik heb hier echt geen idee hoe aan te beginnen :roll:
1) Volgens mij correct. (gewoon definitie toch)

2) Kijk eerst hoeveel mol H+ je hebt in je HCl oplossing. Dan kijk je naar het aantal mol OH- uit de NaOH oplossing. Trek deze van elkaar af en je hebt de hoeveelheid H+ in de nieuwe oplossing van 120ml.

Dan concentratie berekenen en log nemen en voila de pH.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Re: [Sheikunde] pH

Had al gekeken daarnaar :wink:

Is er ook een andere manier om het tweede te berekenen?

Want dat komt mij helemaal niet bekend voor en zou dat normaal al gehad moeten hebben :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: [Sheikunde] pH

Anonymous schreef:Had al gekeken daarnaar :wink:  

Is er ook een andere manier om het tweede te berekenen?  

Want dat komt mij helemaal niet bekend voor en zou dat normaal al gehad moeten hebben :roll:
Dit slaat op mijn methode? Hij is toch wel te volgen?

Voor de pH heb je alleen de concentratie H+ nodig in de oplossing. Dus zoek de hoeveelheid H+ = volume * molariteit 1e oplossing. Als je hierbij een hoeveelheid loog toevoegd, reageren de beschikbare OH- direct met de H+ tot H2O. Dus het verschil van de hoeveelheid H+ en OH- is de resterende hoeveelheid H+. Delen door het nieuwe volume en je hebt de concentratie en dus ook de pH.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Re: [Sheikunde] pH

Dus(weet niet of ik het juist doe :wink: )

100*0.120=12

20*0.120=2.4

12-2.4=9.6

9.6/120=0.08

Berichten: 55

Re: [Sheikunde] pH

volume in liters dacht ik :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: [Sheikunde] pH

volume in liters dacht ik   :roll:
Ja, normaal wel. Maar als je consequent ml gebruikt dan maakt het voor deze som niet uit. Eerst vermenigvuldig je met een volume, later deel je weer. Beide in ml of in l geeft dan hetzelfde eindresultaat.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Sheikunde] pH

pH is volgens mij gedenieerd als de -log van de concentratie in mol/L

Dus omrekenen naar mol/L en -log op je zakjapanner nemen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Sheikunde] pH

Jan van de Velde schreef:pH is volgens mij gedenieerd als de -log van de concentratie in mol/L

Dus omrekenen naar mol/L en -log op je zakjapanner nemen.
-log van de concentratie van H+, of beter, van H3O+. Voor sterke zuren valt dit ongeveer samen met de concentratie van het zuur zelf.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Sheikunde] pH

Dus, om al het goede samen te vatten:

-log van de concentratie van de concentratie in mol/L van H+, of beter, van H3O+. Voor sterke zuren valt dit ongeveer samen met de concentratie van het zuur zelf.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: [Sheikunde] pH

Jan van de Velde schreef:pH is volgens mij gedenieerd als de -log van de concentratie in mol/L

Dus omrekenen naar mol/L en -log op je zakjapanner nemen.
Jazeker, maar in de berekening werden volumes van 100 en 20 ml gegeven. Als je dan een concentratie na menging moet berekenen mag je er net zo goed van uit gaan dat je 100 en 20 liter gebruikt. Omdat je moet vermenigvuldigen en ook weer gaat delen door het volume, blijft je antwoord in mol/l. Omdat een 0.120M oplossing gegeven was (M=mol/l).
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Re: [Sheikunde] pH

dus de pH is dan -0.08?

Ben vandaag nogal beetje traag van begrip :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: [Sheikunde] pH

Anonymous schreef:dus de pH is dan -0.08?

Ben vandaag nogal beetje traag van begrip :roll:
Nee, pH=-log0.08
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Re: [Sheikunde] pH

ah ok bedankt :wink:

Reageer