Meten van boorzuurgehalte

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Meten van boorzuurgehalte

Kent iemand een manier om in een vloeistof (hoofdzakelijk Nikkelsulfamaat) de hoeveelheid boorzuur te meten? Dit is mogelijk dmv een titratie maar die klopt niet altijd en is vreselijk onnauwkeurig. Heeft iemand een andere oplossing voor dit probleem? Een betere titratie misschien? Of bestaan hier ook van die handige papierstrookjes voor zoals dat bestaat om een pH te meten?

Thx! Afbeelding

Wouter

Berichten: 159

Re: Meten van boorzuurgehalte

Als je bij de oplossing een bepaalde hoeveelheid mannitol toevoegt, dan vormt dit met het boorzuur een komplexe ester. Deze is een sterker zuur dan boorzuur in gewoon water, en kan dus ook beter getitreerd worden.

Hier een titratievoorschrift (in het Duits, weliswaar)
Bestimmung von Borsäure

Theorie

Freie Borsäure ist mit einem pKS-Wert von 9,14 zu schwach, um genau titriert zu werden. Deswegen setzt man einen mehrwertigen Alkohol zu (Mannit oder Glycerol), wodurch sich mit Borsäure ein Komplex bildet (1), der als einbasische Säure mit einem pKS-Wert von ca. 6,4 eine mittelstarke Säure darstellt und somit titrierbar ist.

Durchführung

Man gibt auf 10 mL Wasser 2 g Mannit (6-wertiger Alkohol) und 3 Tropfen Phenolphthalein und füllt auf 50 mL bzw. 100 mL mit dest. Wasser auf. Nun titriert man mit 0,1 N NaOH gegen den Blindwert und gibt danach 25 mL Analysenlösung zu. Man muss kalt titrieren, da sich der Komplex sonst zersetzt. Die Rosafärbung muss mind. 60 s bestehen und darf auch nach Zusatz von weiterem Mannit (was geprüft werden muss) nicht verschwinden.
(bron)

Hoe dit hele gebeuren in een andere vloeistof afloopt weet ik niet.

Berichten: 3

Re: Meten van boorzuurgehalte

Deze titratie klinkt inderdaad als iets dat kan werken maar hoe -meet- je dan de aanwezige hoeveelheid boorzuur per liter? Bij de andere titratie (gelijkaardig als uw voorbeeld) voeg ik alle producten bij mijn vloeistof die ik wil meten, en titreer ik als laatst met NaOh 0,1 tot er "kleuromslag" is in de vloeistof. Dan kijk ik hoeveel NaOh ik er heb bijgedaan om de kleuromslag te verwezelijken en vermenigvuldig dan met een factor. Het probleem is hier echter dat deze "kleuromslag" heel geleidelijk aan gebeurt en weinig nauwkeurig is.

Bedoelt men in de gegeven titratie van Tom dan dat er moet getitreerd worden met mijn vloeistof die ik wil meten, tot ik een roze kleur krijg, en dan de getitreerde hoeveelheid eventueel vermenigvuldigen met een factor?

M.g.v. Wouter

Reageer