stof naam

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

stof naam

hellow

laats hebben we een vacuümdestillatie uitgevoerd, van methyl saliclate

Door van moesten we de brekingsindex meten (1,5358).

Aan de hand hier van moest dus de echte ester stof naam worden bepaald, maar ik heb gezocht en kon het echt niet vinden. ;) :P

Kan iemand mij hier verder mee helpen, met een link of iets dergelijks, of de naam natuurlijk.

groetjes collin

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: stof naam

Wat bedoel je met de "echte stofnaam"? Je weet immers dat je bent begonnen met methylsalicylaat? Dan is dat toch je ester?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 311

Re: stof naam

Je moet ook niet zoeken op het de exacte waarde van 1,5358. Er kan altijd een fout in de meting zitten, of je vacuum destillatie is niet helemaal gelukt waardoor de brekingsindex van het goedje veranderd. Stel nou eens dat je zoekt tussen 1,52 en 1,54?

Een brekingsindex-meting in combiantie met een smeltpunt-meting kan je ook veel vertellen over de stof (als de stof bijvoorbeeld een smelttraject heeft i.p.v. een smeltpunt weet je al dat het geen zuivere stof is en dus waarschijnlijk de gevonden brekingsindex ook niet goed is, maar een fout bevat).

Berichten: 9

Re: stof naam

dat klopt ik heb ook een smeltpunt moeten bepalen, maar onze leraar zei dat we aan de hand van de brekingsindex een exacte naam moesten bepalen en de zuiverheid, en wat stofeigenschappen.

maar ik ben er ook van uitgegaan dat je eindstof methylsalicylaat is.

maar jah het scheen dat er veel meer versie (ofzo van zijn) daarom heb ik gezocht meer ik niet vinde (helaas) :D

als het niet is ge ik mijn leraar schoppen ;)

maar jah julie komen er vast wel uit tnx alvast

Beryllium: beetje leesbaarder Nederlands van gemaakt, voor zover ik het kon volgen. Je derde zin is mij abracadabra... :P

Let ook een beetje op je taalgebruik svp..!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: stof naam

Methyl salycilaat is de ester van methanol en salicylzuur. Op basis hiervan moet je de IUPAC naam ook wel kunnen bepalen, denk ik.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 9

Re: stof naam

IUPAC?????? was das ik niet snap niet

maar even duidelijk aan de hand van een brekings index is dus geen stof naam of zuiverheid te bepalen ??

kan dat wel hoe doet gij dat dan ?

dan u

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: stof naam

IUPAC?????? was das ik niet snap niet
IUPAC: International Union of Pure and Applied Chemistry. Zeg maar een internationale comissie die o.a. standaardregels opstelt over hoe stoffen aan de hand van hun structuur genoemd moeten worden.

Dit had je trouwens ook met Google kunnen vinden: IUPAC, eerste hit ;) ...
aan de hand van een brekings index is dus geen stof naam of zuiverheid te bepalen ??
Een brekingsindex is inderdaad onvoldoende voor stofzuiverheid. Het zegt eigenlijk erg weinig over een stof!

Andere technieken die je kan gebruiken om te bekijken of de stof die je hebt zuiver is, is bijvoorbeeld: smeltpunt/kookpuntbepaling (vast of traject?), je kan een massaspectrum opnemen, enz.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 9

Re: stof naam

en stel ik heb een smelt punt waar moet ik dan verder zoeken.

ander lles genoten hebben een smeltpunt bepaalt en dat kan ik wel na vragen.

Berichten: 14

Re: stof naam

en stel ik heb een smelt punt waar moet ik dan verder zoeken.


Probeer het Handbook of Chemistry & Physics eens, daar staat een grote hoeveelheid gegevens in over organische verbindingen. Waarschijnlijk moet je dan wel eerst even de correcte naam hebben.
Realiteit is een illusie die ontstaat door gebrek aan alcohol.

Berichten: 159

Re: stof naam

Probeer het Handbook of Chemistry & Physics eens
Met het volgende resultaat...

2-Hydroxybenzoic acid, methyl ester; Methyl salicylate; smeltpunt -8°C; kookpunt 222,9°C, dichtheid 1,181 g/cm3; brekingsindex 1,535; CAS nr. 119-36-8

Als je nog eens een substantie hebt waarbij je slechts enkele gegevens weet, dan kun je bij Merck gratis de catalogus op cd-rom bestellen, waarme je stoffen op eigenschappen kunt zoeken.

Berichten: 9

Re: stof naam

jah ik zit nu op school en weet nu dat het smelt punt rond de 100 graden lag

dus jah Tom bedank voor het op zoeken maar zou je nog eens kunne kijke

;) dank u

Berichten: 9

Re: stof naam

ik heb met mijn leraar gezocht en zelfs hij komt op hetzelfde uit als Tom zijn
2-Hydroxybenzoic acid, methyl ester; Methyl salicylate; smeltpunt -8°C; kookpunt 222,9°C, dichtheid 1,181 g/cm3; brekingsindex 1,535; CAS nr. 119-36-8
maar het is en blijf zo dat het vast was bij kamer temperatuur. en hij gaat nu verder zoeken naar een mogelijkheid, want de stof formule klopt en de methode van wintergreen is al jaren zo.

maar heeft imand nog ene idee ? van wat het kan zij ??

Afbeelding ik kom er nu echt niet meer uit

en mijn leraar blijkt zich niet echt voor berijd te hebben op zo imand als ik Afbeelding

Berichten: 184

Re: stof naam

wat ik niet begrijp,

Je hebt een vaccumdestillatie uitgevoerd, ik neem aan dat er een vloeistof is overgekomen.

Vervolgens heb je een brekingindex bepaalt, hierbij neem ik ook aan dat het een vloeistof betreft.

Vervolgens spreek je over een smeltpunt van 100 gr C en een vaste stof.

Ik zou zeggen zet een en ander eens op een rijtje

Berichten: 9

Re: stof naam

ik zie het nu zelf al de ester moest ge kristalizeerd worden met sodium hidroxide

en mijn leraar heeft het dus heel erg dubbel ge had

en hier is hij dus fout gegaan dus mijn kristal is geen ester meer

maar iets anders.

2-hydroxybenzoic acid om presies te zijn.

mijn leraar gaat zo op zijn kop krijgen ;) :P

Berichten: 9

Re: stof naam

hee mensen bedank voor de hulp en ik kom er nu zelf wel verder uit.

<knip door Beryllium>

Beryllium: houd je reacties serieus aub

Reageer