[scheikunde] contactlensvloeistof

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 5

[scheikunde] contactlensvloeistof

hallo!

ik moet een een ANW scheikunde werkstuk maken over de werking van contactlensvloeistoffen ( ja ik heb het ook niet bedacht ;) )

maar weet iemand hoe deze werken. Ik kom niet veel verder dan de ingredienten zelf, de werking ervan kan ik nergens vinden

alvast bedankt Gayle!

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: [scheikunde] contactlensvloeistof

Noem dan in ieder geval even de ingrediënten scheelt ons/mij weer zoeken...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] contactlensvloeistof

Contactlensvloeistof bevat voornamelijk water om (logischerwijs) de lenzen niet uit te laten drogen. Hiernaast bevat het een buffer om de pH van de oplossing constant te houden (waarschijnlijk dezelfde pH als traanvocht, dit kun je gemakkelijk bepalen met pH-papier). Hiernaast zit er nog een desinfecterend middel in. Misschien zit er ook nog wel een middel in om eiwit-aanslag van de lens te verwijderen (of is dit alleen bij de intensieve reinigingsvloeistoffen?). Maar zoals Jorim al schreef, als je de ingredienten noemt dan kunnen we die waarschijnlijk wel benoemen.

Berichten: 20

Re: [scheikunde] contactlensvloeistof

Hmmm, zo uit mijn hoofd weet ik ook dat lenzenvloeistof niet zomaar water bevat maar een fysiologische zoutoplossing. (0.9 % NaCl )

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: [scheikunde] contactlensvloeistof

Volgens mij zit er ook nog iets verdovends in om het inzetten te verzachten...

Berichten: 5

Re: [scheikunde] contactlensvloeistof

hhmm de ingredienten..

voor zachte lenzen

Polyhexamethyleen biguanide

0,0001%

Poloxameer

0,05%

Hydroxpropylmethycellulose (HHPMC) 0,15%

Dinatrium edetaat

0,02%

En voor harde lenzen

Hydroxpropylmethycellulose

Boorzuur

Mannitol

Dinatriummedetaat

0,1%

Polidroniumchloride

0,0011%

Ik hoop dat jullie er iets mee kunnen!

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: [scheikunde] contactlensvloeistof

Polyhexamethyleen biguanide (PHMB)

Een desinfectant dat gebruikt wordt voor de behandeling van Acanthamoeba keratitis (een amoebe die de hoornvliesontsteking veroorzaakt).

Poloxameer

Een stof die verscheidene gram-negatieve en gram-positieve bacterien afstoot.

Hydroxypropylmethylcellulose

Deze stof maakt de lenzenvloeistof meer viscoos en functioneerd als een soort smeermiddel.

Dinatrium edetaat (EDTA)

Een complexvormer die gebruikt word als conserveringsmiddel.

Boorzuur

Voor het bufferen en steriel houden van de lenzenvloeistof

Mannitol

Ook een conserveringsmiddel

Polidroniumchloride

Geen idee, die stof bestaat alleen in lenzen en er is verder niets over te vinden. Het zal ook wel een 'echte' chemische naam hebben, maar zelfs die is niet te achterhalen.

@JanMeut: Ik was lekker eerder ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: [scheikunde] contactlensvloeistof

Dinatriumedetaat is een zogenaamd Chelating Agent. Het vangt grote metaal ionen uit de vloeistof op. Meestal wordt dit gebruikt als extra ontharder en om vervuiling van andere ingrediënten wat te beperken.

Hydroxypropylmethylcellulose is een soort bindmiddel dat de viscositeit van de vloeistof verhoogt, het wordt er stroperiger van.

Boorzuur is een stof met een lichte ontsmettende werking. Overigens een omstreden stof. Verscheidene onderzoeken tonen aan dat het onvruchtbaarheid bij mannen kan veroorzaken. Het chemicaliënburo van de EU is momenteel bezig deze stof te reviewen zodat ze kunnen aangeven waarvoor het gebruikt mag worden en besluiten hoe gevaarlijk het is.

Mannitol is een polyalcohol, waarschijnlijk wordt dit toegevoegd om het vloeistof filmpje vochtig te houden, het trekt namelijk water aan uit de omgeving.

Polydroniumchloride is een zogenaamde quat, een quaternaire ammoniumverbinding. Dit is een bepaald type positief geladen oppervlakte actieve stof die anti bacterieel werkt, maar ook als bijvoorbeeld conditioner in shampoo worden toegepast. Dit werkt omdat huid en haar vooral negatief geladen is, maar ook de buitenkant van bacteriën is vaak negatief geladen. Het quat hecht zich hier sterk aan waardoor de bacterie sterft en waardoor een laagje op huid en haar achter blijft dat als smeermiddel werkt. Voor deze toepassing gaat het natuurlijk om de antibacterieële werking.

Poloxameer is een gelvormer, ook weer om de viscositeit te verhogen.

Polyhexamethyleen biguanide is een anti bacteriële stof.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: [scheikunde] contactlensvloeistof

Ook bevat lenzenvloeistof voor harde lenzen vaak een schurende (abrasief) reiniger.

Berichten: 1

Re: [scheikunde] contactlensvloeistof

Hoi

Ik heb ook een vraagje..

Weten jullie misschien ook iets over de 'enzymatische reiniging' van contactlenzen?

Hoe dit precies werkt en welke stoffen hier aan te pas komen....

Ik kan namelijk ook geen product vinden dat zo werkt en waar de inhoud ook bij staat..

;)

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] contactlensvloeistof

Enzymatisch houdt in dat er enzymen worden gebruikt om schadelijke elementen (dat kunnen andere eiwitten zijn, of micro-organismen) af te breken zodat de ogen niet kunnen gaan irriteren.

Ik denk dat het moeilijk is welke enzymen er precies gebruikt worden, maar ik gok op oxidases en lipases.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 6

Re: [scheikunde] contactlensvloeistof

hey die info over lenzenvloeistof kon ik ook wel gebruiken, ;)

Berichten: 6

Re: [scheikunde] contactlensvloeistof

alleen werkt het nou echt, want mensen hebben toch nog wel vaak last van ontstoken ogen, en dat komt toch alleen niet dat ze het zelf verkeerd aanpakken

Berichten: 365

Re: [scheikunde] contactlensvloeistof

denk dat dat ook komt doordat veel lensdragers als de ogen droog zijn hun lens even opnieuw inzetten met speeksel......

Berichten: 4

Re: [scheikunde] contactlensvloeistof

nee licht niet aan het speeksel licht aan somige soorten pseudomonas die kunnen overleven in lenzen vloeistof ik weet ook niet waarom maar ze kunnen het weet iemand waarom die kunnen overleven??? dan help je mij ook alvast bedankt:)

Gesloten