[scheikunde] leren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] leren

dag mensen :P

ik heb morgen een repetitie van scheikunde... hebben jullie misschien wat tips om het goed te leren... zodat ik het niet gelijk allemaal weer vergeet ;) wel heb ik het al goed geleerd.. maar toch.l. .als zkerheid :D

dank je wel

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] leren

Als je het een klein beetje goed doet met scheikunde is hard leren niet eens nodig. Zorg gewoon dat je oplet tijdens de les en alles snapt dan kan het eigenlijk nooit misgaan. Je hebt Binas om dingen in op te zoeken en daarvoor moet je dat boek ook zeker gebruiken, er staat veel meer in dan je denkt.

Je moet je niet druk maken en tijdens je repetitie alles rustig lezen en bedacht zijn op instinkers. Je kan beter één vraag niet hebben door tijdgebrek dan de helft fout doordat je niet goed leest.

Succes!

Berichten: 4

Re: [scheikunde] leren

heey jorim

dank je wel... ik zal er aan denken... mijn zus heeft volgens mij binas thuis.. En die 'formules' over die ontledingsreactie kan je dat mij uitleggen? want me pa is weg en me ma snapt ut niet... en me zus is aan het studeren voor haar tentames???

dank je

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] leren

Misschien wat te laat, maar toch nog ff een reactie op de ontledingsreacties. Ik neem aan dat het hierbij gaat om volledige verbranding, dus er wordt enkel H2O en CO2 gevormd.

-Door het aantal koolstofatomen voor de pijl te tellen weet je hoeveel Moleculen CO2 gevormd worden. Hier is net zoveel zuurstof (O2) voor nodig als er aantal koolstofatomen zijn.

-Dan houd je de waterstofatomen over. Deze verbranden tot H2O. Per 2 waterstofatomen heb je één zuurstof atoom (O), en dus een half zuurstofmolecuul (O2) nodig.

-Bevat het te verbranden Molecuul zelf ook nog zuurstof, dan wordt deze ook gebruikt bij de verbranding en heb je minder O2 nodig.

-Ten slotte moet je nog even van de breuken hele getallen maken. Heb je bijvoorbeeld 2½ O2 nodig, dan vermenigvuldig je alles voor en na de pijl met 2.

In een algemene formule ziet het er zo uit:

CxHyOz + (x+¼y-½z) O2 -> x CO2 + ½y H2O

bijvoorbeeld:

C5H7O3 + (5+1¾-1½) O2 -> 5 CO2 + 3½ H2O

is

C5H7O3 + (5¼) O2 -> 5 CO2 + 3½ H2O

wordt (alles maal 4)

4 C5H7O3 + 21 O2 -> 20 CO2 + 14 H2O

Reageer