DSM deelt wetenschapskisten uit aan basisonderwijs

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 485

DSM deelt wetenschapskisten uit aan basisonderwijs

DSM deelt wetenschapskisten uit

DSM heeft 100 Limburgse basisscholen blij gemaakt met een sCOOLlab, een kist met materialen voor tientallen wetenschappelijke proefjes. De komende tijd worden in de rest van Nederland nog eens 400 van die gratis kisten verspreid. Doel is kinderen te interesseren voor de bètawetenschappen.

Het sCOOLlab is bedoeld voor leerlingen in de groepen 7 en 8 kunnen uitvoeren. Elke kist bevat de benodigde materialen, een docentenhandleiding en lesbrieven. Er zit voldoende in om elke proef vijf keer te kunnen uitvoeren. Daarna kunnen de verbruikte materialen tegen minimale kosten worden bijbesteld.

De sCOOLlabs zijn voortgekomen uit de Droomactie, die DSM twee jaar geleden organiseerde rond het honderdjarig bestaan. Er werd toen tijd en geld beschikbaar gesteld om de dromen van een aantal medewerkers te laten uitkomen. De droom was in dit geval dat kinderen zich weer zouden gaan verwonderen over de wereld om hen heen.

"Het is belangrijk dat we kinderen weer enthousiast maken voor wetenschap”, zegt "dromer" Arnold Schaafsma. "De belangstelling voor wetenschap onder jongeren is de laatste tien jaar hard achteruit gegaan. Als we echt willen dat Nederland een innovatieland is, moeten we werken aan het ontwikkelen van nieuwe producten. Daar hebben we jonge mensen voor nodig die enthousiast zijn over scheikunde en techniek.”

bron: persbericht DSM, 15 november 2004

Klein beetje jammer dat er nergens vermeld staat wát er precies inzit.... Maar een goed initiatief. Zou het helpen als jonge mensen al vroeg kennis maken met chemie/betawetenschappen, in hun keuze later voor een betastudie? Afbeelding

Berichten: 68

Re: DSM deelt wetenschapskisten uit aan basisonderwijs

Ik denk het niet, het interreseert je of het interreseert je niet. Het is wel een leuk initiatief, maar maakt het wat uit of je in groep 8 met proefjes begint of in de brugklas?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: DSM deelt wetenschapskisten uit aan basisonderwijs

Natuurlijk weer de zoveelste poging om leerlingen warm te maken voor het vak. Altijd goed !!! Afbeelding beter dan niets

MvG Ron

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: DSM deelt wetenschapskisten uit aan basisonderwijs

Geachte mevr. Smeets,

Graag zou ik een idee hebben van de inhoud van de wetenschapskist. Samen met enkele andere chemici ben ik van mening dat het een parchtig initiatief is, maar we zouden het leuk vinden om te weten aan wat voor experimenten we zouden moeten denken.

Ik hoop dat U mij daar enige informatie over kan geven?

Met vriendelijke groeten,

Maarten Scholtes
Beste heer Scholtes,

Bedankt voor u interesse in ons sCOOLlab.

Via Ilona Smeets heb ik uw mail ontvangen. Ik ben één van de

initiatiefnemers van sCOOLlab. Deze wetenschapsbox is gericht op kinderen

van de lagere school en met name groep 7 en 8. Onze wens is om jonge

kinderen weer te interesseren in wetenschap (techniek, chemie, etc.) en

kinderen weer een keuze te bieden. Door het winnen van  de "dreamaction"

vanwege het 100 jarig bestaan van DSM zijn wij in de gelegenheid gesteld om

onze droom waar te maken.

Er zijn een 30-tal experimenten opgenomen verdeeld onder de thema's: Natuur

en milieu, Kunststoffen, Voeding, Gezondheid en persoonlijke verzorging en

ten slotte verrassende proefjes. Enkele aspecten die in de proefjes

behandeld worden zijn o.a.: osmose, bacteriën, exotherme en endotherme

reacties, kaas maken, papier recycling, identificatie van plastics,

kunstmatige zoetstoffenen, enzymen (waspoeder) en verzadigde / onverzadigde

vetten en nog veel meer. Alles wordt in eenvoudige taal (geholpen door

stichting C3) en door tekeningen ondersteund weergegeven. Ik hoop dat u wat

aan deze informatie heeft, daar u niet heeft geschreven wat uw opzet hiermee

is.

Met vriendelijke groeten, 

Ing. Arnold Schaafsma
:oops:

Dus best wel een uitgebreid pakket, met niet de meest alledaagde chemieproefjes. Ik stuur even een reply'tje en geef meteen even de link van dit topic door aan dhr. Schaafsma.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: DSM deelt wetenschapskisten uit aan basisonderwijs

goed werk Maarten om de bronnen te achterhalen zo krijgen wij ook een goed beeld wat ze nou precies hier mee willen bereiken :oops:

MvG Ron

Berichten: 485

Re: DSM deelt wetenschapskisten uit aan basisonderwijs

Geweldig! :oops:

Berichten: 1

Re: DSM deelt wetenschapskisten uit aan basisonderwijs

Jantine schreef: DSM deelt wetenschapskisten uit

DSM heeft 100 Limburgse basisscholen blij gemaakt met een sCOOLlab, een kist met materialen voor tientallen wetenschappelijke proefjes. De komende tijd worden in de rest van Nederland nog eens 400 van die gratis kisten verspreid. Doel is kinderen te interesseren voor de bètawetenschappen.

Het sCOOLlab is bedoeld voor leerlingen in de groepen 7 en 8 kunnen uitvoeren. Elke kist bevat de benodigde materialen, een docentenhandleiding en lesbrieven. Er zit voldoende in om elke proef vijf keer te kunnen uitvoeren. Daarna kunnen de verbruikte materialen tegen minimale kosten worden bijbesteld.

De sCOOLlabs zijn voortgekomen uit de Droomactie, die DSM twee jaar geleden organiseerde rond het honderdjarig bestaan. Er werd toen tijd en geld beschikbaar gesteld om de dromen van een aantal medewerkers te laten uitkomen. De droom was in dit geval dat kinderen zich weer zouden gaan verwonderen over de wereld om hen heen.

"Het is belangrijk dat we kinderen weer enthousiast maken voor wetenschap”, zegt "dromer" Arnold Schaafsma. "De belangstelling voor wetenschap onder jongeren is de laatste tien jaar hard achteruit gegaan. Als we echt willen dat Nederland een innovatieland is, moeten we werken aan het ontwikkelen van nieuwe producten. Daar hebben we jonge mensen voor nodig die enthousiast zijn over scheikunde en techniek.”

bron: persbericht DSM, 15 november 2004

Klein beetje jammer dat er nergens vermeld staat wát er precies inzit.... Maar een goed initiatief. Zou het helpen als jonge mensen al vroeg kennis maken met chemie/betawetenschappen, in hun keuze later voor een betastudie? Afbeelding
Is deze wetenschapskist ook voor particulieren te koop en hoe duur is hij dan?

Berichten: 365

Re: DSM deelt wetenschapskisten uit aan basisonderwijs

Volgens mij kun je ook als particulier al die sets bestellen bij C3

overigens voor de ouders onder ons of oudere leerlingen die op hun oude basisschool een gastles zouden willen geven (sluit mooi aan bij dat DSM initiatief) er zijn daar handleidingen te vinden om gastlessen te geven.

Berichten: 365

Re: DSM deelt wetenschapskisten uit aan basisonderwijs

heb even gekeken bij www.c3.nl

de snelste manier om bij de bestellijste te komen is door op cadeautjes te klikken dan op het kwartet of op de koffiemok door te linken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: DSM deelt wetenschapskisten uit aan basisonderwijs

leuk pakketje

erg goed en leuk initiatief. hoop dat het door zet
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 2.337

Re: DSM deelt wetenschapskisten uit aan basisonderwijs

Aangezien het van 2004 is kan je dat misschien al achterhalen of het zich heeft doorgezet of niet? ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: DSM deelt wetenschapskisten uit aan basisonderwijs

lol
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer