sunscreen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

sunscreen

Ik moet voor school een groot onderzoek naar sunscreen(zonnebrandcreme).

Het gaat hier vooral om onderzoek naar de bestandsdelen d.m.v. HPLC, NMR enzv.

Ook moet ik een synthese van een van de stoffen uitvoeren.

Er zit veel vrije keuze in dit experiment.

Heeft iemand misschien een voorschrift om dit onderzoek uit te kunnen voeren en zijn er mensen die informatie hebben over dit onderwerp of misschien zelf zn experiment hebben uitgevoerd?

Alvast bedankt

Berichten: 51

Re: sunscreen

Misschien voor de hand liggend, maar ik zou als ik jou was allereerst eens

op een fles zonnebrandcreme kijken. De fabrikant geeft vaak de ingredienten

aan in zijn product.

Daarna moet je die namen zien om te zetten in structuurformules. Heb je daar genoeg kennis van?

Vaak zitten er esters in de zonnebrandolie verwerkt. De synthese van een ester is vrij simpel uit te voeren, waarschijnlijk zelfs op een middelbare school.

Uiteraard zal je ook moeten opzoeken wat de termen HPLC en NMR betekenen en hoe deze analyse technieken (want dat zijn het) kunnen bijdragen aan je onderzoek.

Ik zal je nog een ander ingredient verklappen, het is tevens de stof die het meest voorkomt in zonnebrandcreme, namelijk water.
voorschrift om dit onderzoek uit te kunnen voeren


Het leuke aan een onderzoek is dat je zelf iets moet bedenken. Het betekent niet nadoen wat iemand anders al heeft gedaan en al helemaal niet dit eventuele "voorschrift" klakkeloos overschrijven, want dat heet kopieren en niet onderzoeken.

Maar mischien ben ik nu te ouderwets met betrekking tot dit laatste. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: sunscreen

Ouderwets, misschien, maar het is wel de beste methode om ergens wat van te leren!

Ik vraag me af of je niet eerder een GC-analyse zou kunnen gebruiken voor zonnebrand? Uiteraard nadat je het water hebt verwijderd.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 9

Re: sunscreen

Het is een soort van eindproject eigenlijk. We mogen alles eigenlijk zelfweten maar de leraren helpen ons ook nergens meer mee. Maar er moet wel ongeveer 160 uur werk inzitten dus het is wel een groot project. Maar ik zal dus zelf maar is op onderzoek uitgaan.

Berichten: 51

Re: sunscreen

Ik vraag me af of je niet eerder een GC-analyse zou kunnen gebruiken voor zonnebrand? Uiteraard nadat je het water hebt verwijderd.
Zal waarschijnlijk wel kunnen ja en met een MS als detector heb je een bijna

complete analyse. De vraag is of het mogelijk is. Ik weet wel dat er in Utrecht vaak middelbare scholieren komen om gebruik te maken van apparatuur van de eerstejaars practicumzalen. Er is een GC-MS. Ik weet echter de details en mogelijkheden van de samenwerkingen met de middelbare scholen niet.

Voor Marijn:

Ook een mooie analyse techniek, de zogenaamde Karl-Fischer titratie, hiermee

kan je de hoeveelheid water in een monster kwantitatief bepalen, dus de hoeveelheid.

Berichten: 1

Re: sunscreen

jup ik snap dat je meer leert van om iets zelf uit te zoeken maar enkele sites waar iets op te vinden is zou wel heel erg makkelijk zijn omdat we dus gewoon stuk lopen op het opzoeken van informatie

Bij voorbaat dank

Gonda

Berichten: 51

Re: sunscreen

Hier is een link waar iets van info staat:

http://oud.refdag.nl/weet/010821weet02.html

Er staan op deze pagina nog meer links, naar andere sites,maar die zijn wel in het Engels.

Reageer