[scheikunde] Brekingsindex Kopersulfaat pentahydraat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Brekingsindex Kopersulfaat pentahydraat

Weet iemand de brekingsindex van kopersulfaat pentahydraat, of erges waar ik het kan vinden?

Jorim: Zet ook nog even de vraag in je topic anders is het zo vaag!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] Brekingsindex Kopersulfaat pentahydraat

Sites als ChemFinder.com en Webbook geven veel informatie, maar toevallig niet over dit stofje. Acros heeft ook vaak veel informtie, maar ligt even plat.

De Engelse naam is copper sulphate pentahydrate en brekingsindex is refractive index, dan zou je met google (inclusief searchstring) toch een eind moeten, komen maar dat valt ook tegen net als dat Scirus ook weinig extra's biedt.

Wie heeft een boek waar het in staat ???

Gideon: even sulfate in sulphate veranderd :oops:

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Brekingsindex Kopersulfaat pentahydraat

thx

Als ik het google en een resultaat vind staat er altijd N/A of gewoon nix in tabelletjes die ik vind.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Brekingsindex Kopersulfaat pentahydraat

Volgens het "rubberboek" (CRC Handbook of Chemistry and Physics, 64th edition, 1983--1984) is de brekingsindex van het pentahydraat 1.514, 1.537, 1.543. Ik denk dat de drie verschillende waarden voor verschillende kleuren licht gelden, maar heb dat zo snel niet in de toelichting kunnen vinden.

Het feit dat kopersulfaat blauw is heeft met de brekingsindex te maken. Ik ben geen expert, maar volgens mij geeft die absorptie aan dan de complexe brekingsindex een niet verwaarloosbare imaginaire term heeft. In de buurt van zo'n absorptie kan er van alles met de brekingsindex gebeuren.

Het anhydraat heeft een veel hogere brekingsindex: 1.733

Edit: Even rechtzetten: met het bovenstaande bedoel ik niet dat de kleur afkomstig is van de brekingsindex, uitsluitend dat de brekingsindex fysisch gerelateerd is aan een absorptie die tot de kleur leidt.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Brekingsindex Kopersulfaat pentahydraat

Daar kan ik al wat mee verder :oops:

Heel erg bedankt!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Brekingsindex Kopersulfaat pentahydraat

(...) is de brekingsindex van het pentahydraat 1.514, 1.537, 1.543.
Ik vind een brekingsindex van 1.5 niet echt schokkend... gewoon vensterglas heeft ook een brekingsindex die in die orde ligt. Ik vraag me dan ook af of je de blauwe kleur puur daar aan kan toeschrijven.
Ik denk dat de drie verschillende waarden voor verschillende kleuren licht gelden, maar heb dat zo snel niet in de toelichting kunnen vinden.
Inderdaad; meestal voor ~450 nm (blauw), ~550 nm (groen/geel) en ~650 nm (rood).
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Brekingsindex Kopersulfaat pentahydraat

Alle berichten over de relatie tussen de lichsnelheid en brekingsindex heb ik er even uitgefilterd en in een nieuw topic in Fysische Chemie geplaatst:

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?showtopic=1214&hl=

Zo kan de discussie daar doorgaan, en raakt eltoro de draad niet kwijt...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer