Luchtverfrissers

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 130

Luchtverfrissers

DEN HAAG - Minister Hoogervorst (Volksgezondheid) moet zo snel mogelijk de wetgeving rondom luchtverfrissers aanpassen. Dat heeft de Consumentenbond dinsdag gezegd.


Uit onderzoek van de koepelorganisatie van consumentenbonden in Europa is gebleken dat luchtverfrissers vaak hoge concentraties kankerverwekkende stoffen bevatten. Door mazen in de huidige wetgeving hoeven fabrikanten de samenstelling van hun producten niet aan te passen en zijn ze niet strafbaar, aldus een woordvoerster van de Consumentenbond.


Verstuivers


De onderzoekers hebben 76 producten onderzocht van Airwick, Breeze, Ambi Pur, Fresh Air en een aantal huismerken. Het gaat om onder meer spuitbussen, verstuivers, gels, elektrische verstuivers, geurkaarsen, etherische oliën en wierrook.


Kankerverwekkend


In de helft van de producten zitten kankerverwekkende stoffen die te vergelijken zijn met hoge concentraties uitlaatgassen. Tweederde van de geteste luchtverfrissers bevat stoffen, die verdacht kankerverwekkend zijn, maar waarvan dat nog niet is bewezen. De producten bevatten allemaal stoffen die irritatie van de luchtwegen en slijmvliezen kunnen veroorzaken. Vooral de etherische oliën en de wierook komen slecht uit de bus, aldus de woordvoerster.


Behalve een goede Europese wetgeving pleit de Consumentenbond voor etiquetten op de luchtverfrissers die waarschuwen voor de mogelijke effecten. Ook gaat de bond de fabrikanten verzoeken de schadelijke stoffen weg te laten.


Ondertussen adviseert de bond mensen met luchtwegklachten en babies luchtverfrissers te vermijden. "Het is beter om frisse lucht te krijgen door de ramen te openen en fruit, bloemen en planten in huis te zetten", aldus de zegsvrouwe van de bond.

Belangrijk/interessant nieuws!!

Om welke kankerverwekkende stoffen zou het gaan?


Bron: NU.nl

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Luchtverfrissers

Het probleem is juist dat fabrikanten niet precies willen prijsgeven wat ze in hun produkten stoppen.


Ik vraag me af in hoeverre je hier Paracelsus op los kan laten (ieder stof is giftig maar de dosis bepaalt hóe giftig)...


Dat wierook etc irritatie kan opwekken verbaast mij niet en ik vraag me af of die irritatie een gevolg is van stoffen die in de rook zitten, of van de stof zelf: er zijn veel mensen die geïrriteerde luchtwegen krijgen door het inademen van stofdeeltjes in het algemeen, die ongetwijfeld te vinden zijn in wierookrook (leuk scrabblewoord :oops: ).
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 39

Re: Luchtverfrissers

o.a. aangetoond zijn benzeen, tolueen en styreen, maar vergelijkbaar met hoge concentraties uitlaatgassen??!? En inderdaad kun je Paracelcus wel uit de kast halen, maar leg dat een journalist maar een uit.

Overigens zijn een heleboel parfumcomponenten ook verdacht kankerverwekkend in hoge concentraties, maar die zijn dan wel afkomstig uit van natuurlijke bronnen, dus:
"Het is beter om frisse lucht te krijgen door de ramen te openen en fruit, bloemen en planten in huis te zetten"
Laat dat dus ook maar achterwege, want dan krijg je dezelfde of hogere doses binnen.

Het is overigens niet slecht om de zgn. 'geurterreur' eens aan de kaak te stellen. Ik kan geen huis binnenkomen of ik wordt bedwelmd door de "geurtjes".


mazzel, matt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Luchtverfrissers

Uit het AD van vandaag (24/11):

Toxicoloog steekt rustig geurkaars aan


Wie zeven dagen per week, acht uur per dag in een afgesloten ruimte geurkaarsen brandt, kan zijn gezondheid schaden. Ondanks dat steekt toxicoloog John Groten thuis zijn geurkaarsen wel eens aan. ,,Zelf zet ik nu wel wat vaker mijn raam open.''


De bijzonder hoogleraar van de Universiteit van Wageningen reageert hiermee op het onderzoek van de Europese Consumentenbond BEUC. Die concludeerde dat meer dan de helft van de luchtverfrissers hoge concentraties kankerverwekkende stoffen bevat, zoals benzeen. Uitlaatgassen zijn in sommige gevallen zelfs gezonder dan een geurspray.


<snip>


Toxicoloog Groten: ,,Benzeen is inderdaad gevaarlijk voor de gezondheid. Maar in hoeverre wordt de consument daaraan blootgesteld. En hoe lang? Dat is even belangrijk om te weten. Ik ken de details niet van het onderzoek.''


<snip>


,,Wij hanteren zeer strikte eisen aan de kwaliteit van onze producten en maken deze volgens de strengste Europese wetgeving'', aldus Sandro Vetterli, directeur van Reckitt Benckiser (Airwick). ,,Gebaseerd op onze informatie garanderen wij dat onze producten veilig zijn voor dagelijks gebruik, wanneer deze volgens de voorschriften wordt gebruikt.''

De Nederlandse Consumentenbond is echter onverbiddelijk. De bond wil dat minister Hoogervorst (Volksgezondheid) zelfs aandringt op een verbod van kankerverwekkende stoffen in de verfrissers.


<snip>

Zelfs de consumentenbond slaat hier de plank mis. Immers, alles staat of valt met de concentratie en mate van blootstelling aan een stof.

Maar of de toxicoloog nou per definitie gelijk heeft om maar een raampje open te zetten... je zal maar net naast de A20 wonen, dan wordt je zelfs continu "vergast". :oops:
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Luchtverfrissers

Als je de cosmetica- en voedingswetgeving naast deze luchtverfrissers houdt is het verschil kennelijk enorm.


Als je daarnaast beseft dat aroma's voor voedsel en parfums voor cosmetica nooit kankerverwekkend zijn (althans, naar de huidige kennis gemeten) is het absurd dat je niet dezelde eisen stelt aan "luchtverfrissers". Ze kunnen uit dezelfde stoffen gemaakt worden en zijn daarmee net zo veilig.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Luchtverfrissers

'Luchtverfrissers geen gevaar voor gezondheid'


DEN HAAG - Consumenten kunnen zonder zorgen een luchtverfrisser in huis hangen. Uit onderzoek van de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) is gebleken dat bij een zeer beperkt aantal luchtverfrissers kankerverwekkende stoffen voorkomen. Het gehalte is zo laag dat gebruik van de producten geen gevaar voor de gezondheid oplevert, aldus de VWA donderdag.


Aanleiding voor het onderzoek van de VWA was de bewering van Europese consumentenorganisaties dat luchtverfrissers hoge concentraties kankerverwekkende stoffen kunnen bevatten.

Bron: Nu.nl.


Weer een storm in een glas water geluwd...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1

Re: Luchtverfrissers

Ik denk dat ook in kaarsen zonder geurstoffen schadelijke stoffen kunnen zitten. En iemand die last heeft van sigarettenrook zal evenveel last hebben van wierookrook. Of dat nu met of zonder geurtje is, dat maakt niet uit.


Ik vind het slecht van de fabrikanten dat ze neit willen prijsgeven wat er in hun producten zit. In de voedselindustrie zijn ze dat al lang verplicht. Mensen kunnen net zo goed allergisch zijn voor een bepaalde geurstof als voor een voedingsstof. Dan is het goed om te weten wat erin zit, al weet je niet hoe veel.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Luchtverfrissers

Ingederoos schreef: Ik denk dat ook in kaarsen zonder geurstoffen schadelijke stoffen kunnen zitten. En iemand die last heeft van sigarettenrook zal evenveel last hebben van wierookrook. Of dat nu met of zonder geurtje is, dat maakt niet uit.
Kaarsen zonder geurstoffen zijn vaak paraffine: een mengsel van koolwaterstoffen met het juiste smeltpunt voor een kaars. Deze stoffen verbranden vrij eenvoudig schoon tot water en kooldioxide.


Geurstoffen zijn vaak ingewikkelder moleculen met aromatische systemen die behoorlijk tegen hogere temperaturen kunnen. Er kan best worden vermoed dat in de vlam wel reacties plaatsvinden waarbij die stoffen verder worden vernet, potentieel kunnen daarbij "vieze" verbindingen worden gevormd.


Wat de basis van wierook is weet ik niet, maar het is wel erg kort door de bocht om te zeggen dat als je last hebt van sigaretten dat wierook dan hetzelfde is. Er zit toch wel degelijk wat anders in die rookgassen.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: Luchtverfrissers

En last hebben van rook is heel wat anders dan last hebben van de stoffen in de rook...

Reageer