PCBs-dioxines

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 62

PCBs-dioxines

hallo luitjes,

Ik zit met een vraag waar tegenstrijdige antwoorden op worden gegeven.

Is de aanwezigheid van PCB's in een product een aanwijzing dat er mogelijk ook dioxines in kunnen zitten? [!]

Het lijkt mij van wel, omdat dioxines qua chemische structuren overeenkomen met PCB's.

Kan iemand hier misschien iets meer over vertellen?

Mvg Beaker

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: PCBs-dioxines

Van de 209 verschillende soorten PCB's hebben er 11 (of 12) met dioxine vergelijkbare giftige eigenschappen en bij het verhitten van PCB's kunnen er dioxinen vrijkomen.

Bron: VROM

Veel meer duidelijke informatie met een (redelijk) betrouwbare bron kan ik niet vinden, maar ik denk dat dit al wel genoeg zegt...

Berichten: 17

Re: PCBs-dioxines

Dat hangt ervan af over welk product je het hebt.

PCBs werden in de jaren '30 tot en met '70 geproduceerd voor gebruik in onder andere inkt, verf en als smeermiddel in bepaalde electronische onderdelen zoals transformators.

Dioxinen daarentegen worden voor zover ik kan ontdekken niet industrieel gemaakt maar komen vrij bij verbrandingen.

Een industrieel product dat PCBs bevat , zal dus in de regel geen dioxinen bevatten.

Anders zit het met voedsel. PCBs en dioxines hebben vergelijkbare eigenschappen, onder andere dat ze erg goed oplossen in dierlijk vetweefsel en dat ze nauwelijks afgebroken worden. Verder zijn beide typen verbindingen alom tegenwoordig in het milieu. Het gevolg is dat veel vlees, vis, kaas, eieren, melk, enzovoort dat wij consumeren PCBs en dioxines bevat (over het algemeen in te lage concentraties om schadelijk te zijn). Precies welke stoffen je in een bepaald voedingsproduct vindt, is afhankelijk van de plaats waar het vandaan komt. De kans is echter groot dat je zowel PCBs als dioxines aantreft.

Reageer