Sportdranken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 5

Sportdranken

Goeiedag

Ik zoek hulp. Ik moet een profielwerkstuk scheikunde maken, en ik heb besloten om het over sportdranken te houden, aangezien ik 4 keer in de week sport en zelf ook gebruik maak van deze drankjes. Eens onderzoeken wat erin zit, of het wel echt werkt etc. Maar wie kan mij hier een Scheikundige proef voor verzinnen?

Alvast bedankt!

Berichten: 5

Re: Sportdranken

Misschien zelf een ideale sportdrank proberen te maken?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Sportdranken

Welkom op Chemieforum.nl :oops:

Ik zou eerst beginnen met uit te zoeken welke verschillende stofjes er in de verschillende drankjes zitten en vervolgens kijken welke jij het beste vindt werken en dan kijken of dat aan de ingrediënten ligt.

Wat zit er zoal in: Fructose, glucose, sucrose, maltose, maltodextrines, zetmeel, koolhydraten en mineralen (zouten) zoals natrium, kalium, magnesium, chloor en de rest is vooral voor de smaak.

Heel erg veel informatie ook over gedaan onderzoek naar energiedranken kan je vinden op een site van het Belgische department van Welzijn Volksgezondheid en Cultuur (zie hier). Waarschijnlijk kan je daar ook wel leuke suggesties voor experimenten uit halen!

Succes!

Berichten: 18

Re: Sportdranken

mischien is het ook leuk om te onderzoeken waarom je bij aa drink geen nasmaak houd!

rubberduk

Berichten: 337

Re: Sportdranken

En waarom bij extran wel :oops:

Berichten: 68

Re: Sportdranken

Jorim schreef: Wat zit er zoal in: Fructose, glucose, sucrose, maltose, maltodextrines, zetmeel, koolhydraten en mineralen (zouten) zoals natrium, kalium, magnesium, chloor en de rest is vooral voor de smaak.
Veel dure en 'professionele' sportdranken bevatten ook aminozuren.

Berichten: 25

Re: Sportdranken

In mijn sportclub hadden ze en sportdrank met dezelfde samenstelling aan zouten (Na, Mg, ...) dan zweet.

Dus wat je uitzweet neem je opnieuw op.

Vond dit wel origineel.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Sportdranken

patrick schreef: In mijn sportclub hadden ze en sportdrank met dezelfde samenstelling aan zouten (Na, Mg, ...) dan zweet.

Dus wat je uitzweet neem je opnieuw op.

Vond dit wel origineel.
Dat is een leuk idee. Zorg voor een zweetmonster en meet daar zouten in en meet monsters van andere sportdrankjes en vergelijk. Misschine kan je wat zinnnigs zeggen over het aanvullen van zouten door sportdrank...

Berichten: 5

Re: Sportdranken

Jorim schreef:
patrick schreef: In mijn sportclub hadden ze en sportdrank met dezelfde samenstelling aan zouten (Na, Mg, ...) dan zweet.

Dus wat je uitzweet neem je opnieuw op.

Vond dit wel origineel.
Dat is een leuk idee. Zorg voor een zweetmonster en meet daar zouten in en meet monsters van andere sportdrankjes en vergelijk. Misschine kan je wat zinnnigs zeggen over het aanvullen van zouten door sportdrank...
Dat heb ik aan mijn leraar gevraagd, maar volgens hem is dat te ingewikkeld. Dan moet je met allemaal aminozuren gaan werken enzo. Ik moet nou gewoon de stoffen die op het etiket staan aantonen, en kijken of het allemaal klopt. Verder kan ik wel theoretisch onderzoeken wat de ideale sportdrank zou zijn. Gewoon meerdere dranken analyseren en van iedere stof die erinzit zeggen of die goed of slecht is en er uitleg bij geven. En aan de hand van die gegevens kan ik onderzoeken welke stoffen er wel in een ideale sportdrank thuishoren en welke niet.

Berichten: 5

Re: Sportdranken

Kan iemand mij wat meer informatie geven over linksdraaiende moleculen en rechtsdraaiende moleculen? Ik hoorde namelijk dat dit bij sportdranken invloed kan hebben. Ik weet dat rechtsdraaiende moleculen van vitaminen langer werken dan linksdraaiende moleculen, en dat linksdraaiende moleculen meestal natuurlijk zijn en dat rechtsdraaiende meestal kunstmatig zijn nagemaakt, maar wat zijn de voordelen en nadelen van linksdraaiende en rechtsdraaiende moleculen?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Sportdranken

Met de forum zoekmachine had je dit gevonden!

Berichten: 5

Re: Sportdranken

Met de forum zoekmachine had je dit gevonden!
Ik had op moleculen gezocht :D

Berichten: 1

Re: Sportdranken

Ik doe mijn profielwerkstuk ook over sportdrankjes.

Ik heb de sportdrankjes nu op vitamine C onderzocht. Ik heb de pH gemeten, en heb onderzocht welke suikers er in zaten (reducing sugars, non-reducing sugars en polysaccharides)

Dezelfde proefjes heb ik ook bij cola en sinas gedaan. Uiteindelijk wil ik kijken of cola en sinas ook als sportdrank gebruikt kunnen worden.

Misschien heb je er wat aan...

(B.T.W. als iemand nog een paar scheikundige proefjes weet zou ik het graag horen :D )

Berichten: 7

Re: Sportdranken

Ik en 'n vriendin doen ook ons profielwerkstuk over sportdranken,

weet iemand toevallig hoe we de verschillende stoffen kunnen aantonen?


Oja: nog een leuk experiment:

osmoseproef, met sportdrank in semipermeabel membraan (dialyseslang) en dat in een 0,9% NaCl-oplossing, kun je bepalen of een drank hypotoon, isotoon of hypertoon is.

best interessant!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Sportdranken

Ik weet dat rechtsdraaiende moleculen van vitaminen langer werken dan linksdraaiende moleculen, en dat linksdraaiende moleculen meestal natuurlijk zijn en dat rechtsdraaiende meestal kunstmatig zijn nagemaakt, maar wat zijn de voordelen en nadelen van linksdraaiende en rechtsdraaiende moleculen?
Het is zeker geen regel dat rechtsdraaiende vitamines langer werken dan linksdraaiende. Verwar je vitamines hier niet met aminozuren? Aminozuren van natuurlijke origine zijn linksdraaiend en de rechtsdraaiende worden kunstmatig gemaakt. Dit geldt echter niet voor vitamines.

Niet alle vitamines (en andere biologische verbindingen) hebben chirale centra (en zijn dus niet links- of rechtsdraaiend). Ook zijn chirale vitamines niet per definitie linksdraaiend. Bij chirale vitamines is het ofwel links ofwel rechtsdraaiende variant de meest actieve, de andere is dan nauwelijks actief.

Links- of rechtsdraaiend zegt iets over de richting waarin gepolariseerd licht wordt gedraaid wanneer dit door een oplossing wordt geschenen. Het zegt niets over de biologische werking van een Molecuul.

Reageer