Het maken van biopolymeren op suikerbasis

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Het maken van biopolymeren op suikerbasis

We hebben het volgende project op de Hoge School. Maak een Bio polymeer op suikerbasis. Nou wou ik vragen of iemand wat tips voor me heeft.

- Welke suikers ik het beste kan gebruiken?

- Hoe ik er een polymeer van gemaakt krijg?

- (Eventueel proefvoorschrift als iemand dit heeft)

Ik zelf had als idee Sucrose en Zetmeel te gebruiken, maar weet niet of dit kan. Ik hoop dat jullie hier een atwoord op weten

Greetz Afbeelding

Afbeelding Lexis Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Het maken van biopolymeren op suikerbasis

Zetmeel is eigenlijk al een biopolymeer op suikerbasis, net als cellulose en glycogeen.

Je kunt suikers polymeriseren via een dehydratatie reactie (onder zure omstandigheden), polysacharides zijn immers acetalen van de afzonderlijke suikermoleculen.

Om een biopolymeer te maken kun je naar mijn idee beter uitgaan van een monosacharide (glucose bijvoorbeeld) dan een disacharide (sucrose).

Berichten: 6

Re: Het maken van biopolymeren op suikerbasis

Zou je een voorbeeld kunnen geven hoe die Dehydratatie reacties verlopen? Heb namelijk niet echt een idee ervan hoe ik het in de werkelijkheid moet aanpakken, alleen theorie een beetje :oops:

Berichten: 6

Re: Het maken van biopolymeren op suikerbasis

Ik moet uitgaan van polysachariden, welke zou ik het beste hiervoor kunnen nemen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Het maken van biopolymeren op suikerbasis

welke zou ik het beste hiervoor kunnen nemen
Zetmeel lijkt me prima.
Zou je een voorbeeld kunnen geven hoe die Dehydratatie reacties verlopen?
Het gaat om de vorming van een acetaal (RO)2CHR' uit een aldehyde en twee alcoholen. Het aldehyde wordt geprotoneerd op de zuurstof, en een alcohol voert een nucleofiele aanval uit op het koolstofatoom van de carbonyl. De ontstane OH wordt geprotoneerd waardoor nog een nucleofiele aanval op het koolstofatoom plaats kan vinden door het tweede alcohol. Water vliegt er uit en je houdt een acetaal over.

Als dit niet duidelijk is kan ik vanavond nog wel een plaatje maken.

PS. Ben je dat zelf op je Avatar?

Berichten: 6

Re: Het maken van biopolymeren op suikerbasis

nee ben ik niet zelf, zou je wel willen he: :oops:

Tekeningtje er bij lijkt me ook wel handig, als je tijd en zin hebt zou ik dat ook wel nog graag hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Het maken van biopolymeren op suikerbasis

Hier is het plaatje van acetaalvorming uit een aldehyde (kan ook uit een keton)

Afbeelding

Monosacharides zijn er in een open (aldehyde) en een gesloten ringvormige struktuur. Die ringvormige struktuur is een zgn hemiacetaal, de struktuur halverwege de vorming van een acetaal (rechtsboven). Bij de cyclisatie van een monosacharide reageert een alkohol uit de staart van de suiker met het aldehyde aan de andere kant van het Molecuul. Een cyclisch hemiacetaal is gevormd. Deze eerste stap is een evenwichtsreactie.

Dit hemiacetal kan met een OH-groep van een andere suiker (R2) reageren tot een acetal. Dan komt er water vrij (dehydratatie) en er is een disacharide gevormd. Gebeurd dit vaker dan krijg je uiteindelijk polysacharides. Deze kunnen al dan niet vertakt zijn omdat suikers meerdere OH-groepen hebben die kunnen reageren.

Het is van belang dat het bij de acetaalvorming vrijgekomen water weggevangen wordt wanneer je polysacharides wilt maken. De teruggaande reactie is immers ook mogelijk in waterige zure condities.

Helpt dit?

Berichten: 159

Re: Het maken van biopolymeren op suikerbasis

Cellulose (een polyglucoside) is in water in het algemeen een stabiele verbinding. Denk hierbij aan katoen of papier, die in water niet oplossen (papier valt uit elkaar maar lost niet op). Hoewel het een acetaal is, is cellulose ongevoelig voor water. Dit komt doordat de OH-groepen in cellulose onder elkaar waterstofbruggen vormen, waardoor de structuur gedeeltelijk kristallijn is. Hierdoor heeft water geen toegang tot de acetaalgroep en is cellulose niet gevoelig voor hydrolyse.

Berichten: 6

Re: Het maken van biopolymeren op suikerbasis

Ja hartelijk bedankt :oops:

Hier kan ik zeker wat mee.

Greetz

Lexis :P

Reageer