Ring Closing Metathesis (RCM)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Ring Closing Metathesis (RCM)

Hallo,

Binnenkort heb ik een presentatie over Ring Closing Metathesis (RCM). Ik heb al vele bibliotheken (oa Gorleaus bibliotheek Leiden) nagezocht, maar helaas is er weinig over te vinden. Ook op het internet is weinig informatie overdit onderwerp.

Wie zou mij kunnen helpen met RCM. Wat is exact RCM, hoe werkt RCM, wanneer is het ontdekt? etc.

Bij voorbaat dank!!

Met vriendelijke groet,

Studdie

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Ring Closing Metathesis (RCM)

Welkom op Chemieforum.nl! :oops:

De áller, állereerste Google-hit vertelt al wat over het algemene reactiemechanisme; en Google levert toch al zo'n 12500 hits met "ring closing metathesis" als zoekterm.

Misschien kan je daarom beter uitleggen wát je er precies niet van begrijpt? Er is immers toch best wel info over te vinden...

Overigens kan ik niet helpen met uitleg over het mechamisme: van Organische Chemie heb ik niet zoveel kaas gegeten :P
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Ring Closing Metathesis (RCM)

Dat je niet zoveel hierover in de standaardliteratuur vindt is niet erg verwonderlijk omdat het pas een grote vlucht heeft genomen sinds de introductie van de Grubbs-catalysator. Als ik het goed heb was dit eind jaren 80/begin jaren 90, maar dat zou je even na moeten zoeken in een overzichtsartikel hierover. Deze katalysator is nagenoeg ongevoelig voor de aanwezigheid van zeer veel typen functionele groepen waardoor de reactie breed inzetbaar is geworden.

Ring closing metathesis is een vorm van metathese waarbij een ring gevormd wordt. Een metathese reactie houdt in dat twee Moleculen onderling fragmenten uitwisselen.

Informatie over de reactie en het mechanisme kun je hier vinden.

Onderaan deze pagina staan twee voorbeelden. De eerste met een zgn. tweede generatie Grubbs katalysator (bovenste) en eentje met een eerste generatie Grubbs katalysator (onderste). Het verschil tussen deze twee generaties is dat de functionele groep tolerantie van de tweede generatie nog beter is dan die van de eerste generatie.

Een heel mooi voorbeeld van homogene katalyse zou ik zeggen.

Reageer