Theorie van chemische verbindngen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 37

Theorie van chemische verbindngen

Weet iemand misschien waar ik theoretische achtergrond van chemische verbindingen kan vinden?

Ik ben op zoek naar de theorie van thiolen. Ik weet wel wat het zijn en hoe ze gevormd worden, maar ik zoek andere informatie. Of het schadelijk is bijvoorbeeld en of het kwaad kan voor mensen en apparaten.

Kan iemand me helpen??? :oops:

Berichten: 15

Re: Theorie van chemische verbindngen

het ligt eraan wat voor stof die thiol uit bestaat

als het uit onschadelijke stoffen bestaat is het onschadelijk

bestaat het echter uit giftige of gevaarlijke stoffen dan kan het schadelijk tot zeer schadelijk zijn met betrekking tot het menselijk lichaam

Berichten: 15

Re: Theorie van chemische verbindngen

van google

thiolen

feiten:

concentraties kunnen zakken bij opslaan van bier

voorbeelden

methaanthiol

methylmercaptaan

methylthioacetaat

veroorzaakt door:

vorming van amino zuren door gist

effekten:

"jonge" geur en smaak

"licht-smaak" bij blootstelling van bier aan UV-licht (zonlicht, TL)

misschien heb je hier iets aan

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Theorie van chemische verbindngen

theoretische achtergrond van chemische verbindingen
Je vraag is niet erg specifiek. Probeer iets meer te vertellen over welke verbindingen je het hebt, en wat je probeert daarover te weten te komen.

Een voorschot: Eenvoudige thiolen zijn onvoorstelbaar stinkende verbindingen. Of ze in die concentratie al giftig zijn weet ik niet.

Berichten: 15

Re: Theorie van chemische verbindngen

thiolen bevatten tot de catagorie antioxidanten en bestaan uit een organisch zwavelverbinding tenminste dat las ik

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Theorie van chemische verbindngen

thiolen bevatten tot de catagorie antioxidanten en bestaan uit een organisch zwavelverbinding tenminste dat las ik
Je bedoelt, dat een thiol een verbinding is met de formule: R-SH hoop ik...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Theorie van chemische verbindngen

maar ik zoek andere informatie. Of het schadelijk is bijvoorbeeld en of het kwaad kan voor mensen en apparaten.
Ten eerste zijn veel thiolen vluchtige organische verbindingen en daardoor licht ontvlambaar. Hiernaast zijn thiolen (R-SH) in het algemeen schadelijker dan de thioethers (R-S-R). Dit kun je verklaren aan de hand van de reactiviteit. Thioethers worden in het lichaam (lever) geoxideerd (met het enzym cytochroom P450) tot de sulfoxides (R-(SO)-R) en eventueel tot de sulfonen (R-(SO2)-R). Deze zijn beide zeer wateroplosbaar en kunnen daardoor snel worden uitgescheiden. De thiolen kunnen ook gemakkelijk worden geoxideerd om vervolgens te worden uitgescheiden, ze kunnen echter ook interfereren in de zgn thiol-disulfide interconversie:

2 R-SH <-> R-S-S-R

Deze interconversie speelt een belangrijke rol in zowel de 3D-struktuur van enzymen/eiwitten als in de actieve centra van verscheidene eiwitten. Het thio-aminozuur cysteine speelt hierbij een cruciale rol. Wanneer thiolen die je binnen hebt gekregen in het lichaam disulfides vormen met cysteine-aminozuren van je eiwitten dan gaat de functie van deze eiwitten verloren.

Nou is dit niet direct iets om stijl van achterover te slaan wat betreft de schadelijkheid. Niet alle thiolen zijn even schadelijk, en zaken als de vluchtigheid zijn natuurlijk belangrijk voor het gemak waarmee je het binnenkrijgt. Specifieke informatie per verbinding kun je vinden in de MSDS data-sheets.

Je moet thiolen in ieder geval niet drinken, niet over je huid gooien en ook niet (overvloedig) inademen. Dit laatste verdient sowieso de voorkeur vanwege de putlucht van deze verbindingen (de stankklier van stinkdieren produceert thiolen, bijv. 2-buteen-1-thiol).

Als je je gewoon houdt aan normale laboratoriumregels is er niets om je zorgen over te maken. Draag in ieder geval geen wollen kleding omdat thiolen hier snel in gaan zitten en er weer moeilijk uit te wassen zijn (stank!).

Wat betreft schadelijkheid voor apparatuur: thiolen zijn niet corrosief en zullen apparatuur dus niet aantasten.

Misschien heb je hier wat aan



Leuk:

Bij het zetten van een permanent in je haar worden de disulfideverbindingen in je haar verbroken. Het haar wordt in krullen gedraaid en vervolgens worden de disulfides weer gevormd waardoor je haar in de krul blijft zitten.
thiolen bevatten tot de catagorie antioxidanten en bestaan uit een organisch zwavelverbinding tenminste dat las ik
Thiolen worden gemakkelijk geoxideerd, veelal eerder dan andere organische verbindingen/functionele groepen waardoor ze als antioxidant kunnen worden gebruikt.

Reageer